Jump to content

Lufteventil septiktank BIAM 800


HHg

Recommended Posts

Kjenner ikke båten, men en lufteslange er normalt plassert oppå tanken, deretter går slangen mot skrogsiden, med en gjennomføring. 
den må være der en plass, ellers hadde du ikke klart å pumpe noe ut av toalettet og inn i tanken. 
lukt kan komme av at det er gamle slanger. Alle slanger, også den som tar inn sjøvann for skylling. 
 

Sjøvann som har stått i slangen inn, lukter kraftig når det har råtna. 
 

ta bilder av tanken og legg ut. 

Link to post
Share on other sites

Der er lite trolig en ventil. Men nippelen for slangekobling sitter trolig på toppen  av tanken. 

Jeg byttet bare slangen med gasstett slange fra maritim på min Joda. I samme vending monterte jeg på kullfilter like før skroggjennomføring samt åpnet tanken og renset denne grundig (lite fornøyelig jobb - no more words needed). 

 

Byttet også slange fra tank til tømming og fra toalett til tank med gasstett. Etter det duftet det bare blomster og vanilje enn hvor mye toalettet fikk gjennomgå:)

 

Slike slanger er dyre og kullfilter koster 6-700 kroner , men verd hver krone når man lever 14 dager ombord. 

 

Forøvrig ville jeg bygge svenske-tømming og da tror jeg 3/8tomms lufting ville blitt lite og i så fall satt på minst en lufting til eller økt den.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 20 minutter siden:

 

Da stenger du jo lufttilgangen til tanken og gir en ypperlig grobunn for de bakteriene som skaper lukt, fy fy sier nå jeg.

Jeg opplevde ingen problem med denne løsningen mtp lufttilgang. Det er god gjennomstrømming på disse. Kullfilteret må selvsagt skiftes etter hver sesong. Uansett: for å sikre adekvat luftmengde skader det ikke med større dimensjon på luftingen.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en Biam 800 fra 1987.

I den båten lå septiktanken under stikkøyen. Lufting fra tanken, gikk ut i bakkant av tanken. Gjennom batterikassen og videre ut på styrbord side. Jeg kom til tanken ved å ta ut bunnen i stikkøya.

Hos meg var det kun 1/2 tomms slange til lufting. Gikk også tett. Mest sannsynlig i tanken. Jeg byttet tanken før neste sesong. Fikk da laget tank med større dimensjon på lufting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...