Jump to content

90hk Mercury optimax, har 2005 modellen problemer med korrosjon?


Frkfryd

Recommended Posts

Hei

Har skjønt at det har vært mye trøbbel med korrosjon på adapterplate på mercury motorer rundt 2000 tallet. Noen som har erfaringer om dette også strekker seg til 2005 modellene? 

 

Og stemmer det at det var mest 50-60hk og ikke de litt større?

 

Alle motorer kan man selvfølgelig være uheldige med og få trøbbel med, men er dette en kjent feil også på disse? 

Link to post

Såvidt meg bekjent; nei. 

 

Har Google meg halvt igjel, og lest MYE forum om optimax da eg skulle kjøpe en slik. 

 

Adapterplaten som du nevner er et problem på de fleste 4-takt fra denne tidsperioden. 

 

Optimaxene var gode, ihvertfall 2.5literen som eg eg leste meg opp på. Enda ikkje lest om korrosjonsproblem. 

Det du bør sjekke er kompressoren, denne er litt svakt designet og krever at du holder lagrene under oppsikt før det går åt skogen. 

Eg byttet mine på noen få timer til noen få 100kroner, billig forsikring. 

 

3 liters utgavene hadde en litt mer trøblete fødsel og hadde litt rusk de første årene. 

 

 

Ellers en rå motor, bensingjerrig som en 4takter og sterk som en okse. 

 

 

Link to post
Fjordland skrev for 16 timer siden:

Ellers en rå motor, bensingjerrig som en 4takter og sterk som en okse. 

 

det jeg har har sett folk "klaget" mest på med disse er vel at de har et litt hissigere lydnivå enn konkurrentene (mest V6'erne), ellers ikke mye trøbbel er mitt inntrykk.   

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har hatt en slik motor i 8 sesonger, bare min var 115hk, og vil si det var en meget god motor. Ble byttet ut pga at jeg ville ha større motor på båten.

Av de svakheter jeg har funnet ut er :

Dårlige coiler, byttet på garanti.

Posisjonsgiver for powertrim, byttet på garanti.

Betydelig med rust på  motorens styrearm og "svinghengsler", dette gjelder ikke alle utgaver......

Giroverføringsstag ned til girhus kan "saltes" fast i en foring ned fra motorhode, kan holdes i sjaķk ved hjelp av smøring og rengjøring.

Kompressor er en dyr del hvis den må byttes.

Har ikke hørt om innvendige korrosjonproblemer  på disse.

 

Ellers er motor særdeles drivstoffgjerrig på sakte fart, og ellers forbruk som en firetakter, + noe totaktsolje

Forholdsvis støysvak  fra tomgang og opp til marsjfart, noe høylytt  fra drøyt 5000 rpm og oppover til max.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...