larole Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Shit (no pun....). Jeg har en lampe i taket. Den går åpenbart på 12V. Da kan jeg, med riktige ledninger bare hente strøm derfra?Åpne lampen, koble dassledningene på der, ledning frem til dassen med en bryter og en sikring på? Så må lyset være på for å bruke dassen, men det går bra. Dette har jeg lite peiling på :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) Jeg hadde ikke hentet 12v fra den lampa. De kablene er jeg 90% sikker på ikke er dimensjonert for det strømtrekket dassen trekker. Sikkert ikke sikringen til lyset heller.... Redigert 3.August.2020 av Dixie 2100 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 @larole Bytte do: normalt 4 skruer/ muttere. To slangeklemmer på slange til septiktanker. To slangeklemmer til vannslange med vann fra sjøen. (Det bør være to rustfrie slangeklemmer per slange-ende. Står hver sin vei. Hvis det er plass.) Elektrisk: Bruk baatplassen.no sin kabelkalkulator og mål lengde frem OG tilbake, og finn anbefalt kabeltykkelse. Tilbake: Kan gjøres kortere dersom det er batteriminus nærmere der doen er. Kople til pluss etter hovedstrømbryter. Ha på sikring som anbefalt i monteringsanvisning. Alternativt kan det koples fra et annet punkt som er nærmere toalettet dersom kablene frem dit er god størrelse, samt er sikret korrekt. Dersom du ikke har gjort det før, anbefaler jeg at du får med deg en person som har koplet en del elektrisk i båt eller bil før. Det er ikke vanskelig, men man bør vite hva man gjør. Det viktigste er å ha sikring så nærme batteriet som mulig slik at dersom noe skulle trekke for mye strøm så kopler den ut strøm til ledningen. Ps: Ved å kople inn på ledningene til taklyset vil du mest sannsynlig få for lav spenning (volt) når doen brukes, pga spenningstap i tynne ledninger. Mulig (sannsynlig) også at denne er sikret med for små sikringer. Ved for lav spenning vil ikke toalettet fungere tilfredsstillende. Da kan du få drittjobb å gjøre... Jeg anbefaler å få hjelp av noen som har koplet en del strøm i båt og som har erfaring og kunnskap. Mulig det i din båt kan hentes strøm fra rett i nærheten, men det blir bare spekuleringer uten å ha sett i din båt. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
larole Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Takk - jeg skrider til verket i morgen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 @larole, ligger båten på vannet? Da må du stenge kranen/ stengeventilen som er på gjennomføringen i bunnen og med vann inn på toalettet, før du skrur det av. Håper båten din har en slik ventil. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
pipe Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) Arne2 skrev for 6 timer siden: Samtidig så stemmer det jo også at en 12 V dass kan medføre en like stor eller større brannfare enn et 230V landstømanlegg, ved feil installasjon. Setter man på en sikring i nærheten av batteriet kan ikke stort gå galt med en slik installasjon som går i noen sekunder med lavt strømtrekk. Redigert 3.August.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Hente strøm fra taklampen er en meget dårlig idé. Hos meg er det LED, ledningene er 1,5 kvadrat og lampene er sikret med 5 A. Slikt må du vite før du skrider til verket. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 larole skrev for 3 timer siden: Jeg har en lampe i taket. Den går åpenbart på 12V. Da kan jeg, med riktige ledninger bare hente strøm derfra?Åpne lampen, koble dassledningene på der, ledning frem til dassen med en bryter og en sikring på? Så må lyset være på for å bruke dassen, men det går bra. Dette har jeg lite peiling på :-) Få noen til å legge opp det elektriske for deg når du har montert dassen. Man bør ikke legge opp elektriske anlegg uten et minimum av grunnleggende kunnskap. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) Ja det er jo dette med disse hundrevis av ampere som kan oppstå i forbindelse med en kortslutning i en 12V krets som mange ikke tenker på. Mange tenker som så at 12V den kan man berøre så den er ikke farlig og 230V den kan man ikke berøre, så den er farlig. Ved en kortslutning så kan det jo ofte gå mye mer strøm i 12V kretsen enn i 230V kretsen. Jeg har selv opplevd branntilløp et par ganger i 12 V anlegg, og en gang i 230V anlegg. I begge de to gamle båtene mine så var det koblet diverse kurser direkte opp til plusspolen til bateriet ,ved overtakelse, uten at det var koblet inn noen sikring. Det kunne selvfølgelig ha gitt en brann. Det viktigste det er jo, at hvis man skal hente ut 12V elektrisk spenning til ett eller annet, enten det er en dass eller noe annet, så må kursen gå gjennom en riktig dimensjonert sikring, slik at man ikke får disse hundrevis av ampere ved kortslutning og kabler som smelter, røyk som velter ut, og hele det scenariet. Og, ja å få noen som kan det godt til å kikke over og ta den siste oppkoblingen, det er ikke dumt. Redigert 3.August.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 El dass trekker en del strøm, har ikke målt på min men ser ut som 4-6 kvadrat kabler ( kort strekk fra fordelingstavle) Tynn lampettledning gir dårlig effekt og fare for varmgang/smeltet leding/ brann. Tett dass og brann er jo de 2 største katastrofene man vil unngå ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Jeg antar at det står i bruksanvisningen hvor mange W motoren trekker, samt anbefaling til ledningskvadrat. Ut av motoren på min TMC kommer det 2,5 kvadrat ledninger. Og jeg tror jeg skal få problemer med å få tredd 4 kvadrat inn i medfølgende bryterboks/sikringsholder. Det beste er nok å lese bruksanvisningen først. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) 57 minutes ago, Hulda said: Og jeg tror jeg skal få problemer med å få tredd 4 kvadrat inn i medfølgende bryterboks/sikringsholder. Det er jo et lite poeng det. Hvis det er slik at monteringsanvisningen anbefaler en så stor kabeldimensjon at det er problematisk å koble opp i bryterboks/sikringsholder, så går det fint å avtrappe tverrsnittet noen cm fram mot koblingsboksen, for eksempel til 2.5 kvadrat. Det vil si at man skjøter den tykke kabelen med en litt tynnere kabel de siste centimeterne. Dette vil ikke ha noen merkbar negativ effekt, men skjøten må jo være "riktig" utført. Som sagt, man kan med fordel la en fagmann gå gjennom før tilkobling. Redigert 4.August.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Lars H. skrev for 23 timer siden: Nå må du holde opp med å skremme vettet av stakkars trådstarter Arne2. Jeg vet at du er intenst opptatt av regler og normer for 230V, men hold det utenfor en tråd om å koble 12V til en båtdass. Vær så snill! Her er jeg helt enig med deg Lars. Dette forumet er til for at vi skal hjelpe hverandre og ikke skremme unødvendig. Et valig lommelyktbatteri kan ogsdå skape brann om man ønsker det.... Larole skal altså bytte ut et eksisterende pumpetoalett. Med andre ord alle slager er på plass.Inløp og septik kan ikke byttes om pga av størrelse. Båten kan altså ikke synke. Toalettet er levert med rød og svart ledning. Det finnes rød og svart ledning på batteriet eller en fordelingskinne. Beskrivelse for denne koblingen følger med med kvadrat og lengde. Det følger med en sikring og en bryter, som kobles til rød ledning. Det er vel omemntrent den enkleste oppkoblingen man kan gjøre i en båt. Nei dette er ikke farlig. Er man i tvil spør man her på båtplassen og får svar. Den eneste delen som han kan trenge hjelp til om han er i tvil er selve koblingene med krympetang. Også her finnes det flere tråder somforklarer dette i detalj. Kjør på Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) 1 hour ago, JRK said: Her er jeg helt enig med deg Lars. Dette forumet er til for at vi skal hjelpe hverandre og ikke skremme unødvendig. Hvis det nå eventuelt skulle være slik at brann i 12 V anlegg er en av de vanligste grunnene til de 270 båtbranner vi har pr år så er det jo greit å ta med dette i betraktning. Det er jo ellers ikke slik at man er "intenst opptatt av normer". Tvert i mot, jeg for kmn del tenker vanligvis aldri på disse normene på grunn av at jeg bruker disse til daglig. Da kjører jo det hele ganske automatisk. Det blir som trafikkregler eller sjøvettregler, man tenker ikke intenst på dem heller, men man følger dem. Når man skal forklare hvorfor man for eksempel kjører på en bestemt måte så refererer man kanskje til trafikkreglene. Jeg vil vel gå ut i fra at det er ingen med et fagbrev innenfor elektrofagene som ikke er enig i at et 12V DC anlegg kan representere en like stor brannfare som et 230V landstrømanlegg, hvis man kobler feil. Det er jo det som er sakens kjerne. Redigert 4.August.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 For noe styr. Det er snakk om to ledninger, en rød og en sort. Den røde fra sikringsskap og den sorte fra felles jordskinne (minus). Det er IKKE hele båten, som skal rigges om!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Faxen skrev 59 minutter siden: For noe styr. Det er snakk om to ledninger, en rød og en sort. Den røde fra sikringsskap og den sorte fra felles jordskinne (minus). Det er IKKE hele båten, som skal rigges om!! Ikke glem bryter'n Faxen, ikke glem bryter'n! OK, kunne ikke dy meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Arne2 skrev for 1 time siden: Jeg vil vel gå ut i fra at det er ingen med et fagbrev innenfor elektrofagene som ikke er enig i at et 12V DC anlegg kan representere en like stor brannfare som et 230V landstrømanlegg Og der kom du drassende med 230volt gnålet ditt igjen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Enig i at man ikke skal spøke med 12 V. En gang da jeg var ung, uerfaren og litt for rask på labben skulle jeg feste en kabelsko på starteren på bilen. Den ene enden på skiftenøkkelen kom bort i jord og kilte seg dønn fast, nøkkelen ble øyeblikkelig glohet, jeg måtte slippe og kunne se en tjukk kabelbunt hvor isolasjonen smeltet og ledninger brant opp før jeg fikk tak i hammeren og fikk slått løs skiftenøkkelen. Det kan man kalle å lære the hard way . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
larole Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 OK, da har tiden kommet for å gjøre opp status. Jeg fikk god hjelp av en venn, og vi gjorde følgende: 1) Fant en ledig sikring og kjørte da nødvendigvis plussen fra denne, inni vegger og alt mulig, og inn på dass. 2) Minusskinnen dukket opp, og da var det svart sin tur. 3) Fjernet porselenet og tok bleier (!) i åpne rør. 4) Ny dass inn, pumpe og kvern gikk som bare det ;-) Takk for gode tips og et herlig engasjement. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) Heia @Arne2 !! Kjempe på!! Innleggene her styrker virkelig tesen at det finnes ikke noen dumme spørsmål, bare dumme svar! Tragisk å se holdningene og hvor bestemte noen båtfolk er, at 12v er det ingen fare med, til tross for at dere så åpenbart mangler fagkunnskapen. Dere kan ikke dette for at dere har klart å få noen ekstralys til virke på en bil en gang......eller klart å få noe annet elektriske til å lyse, brumme eller bråke i en båt.... Noen her i tråden borde nesten bli anbefalt å heller mekke med elanlegget hjemme en å gjøre det i båten, det er tryggere så lenge du tenker på berøringskydd ( kanskje ikke for de rundt deg, men for deg selv og ditt hus) og mindre krav til god kontaktpunkter med lavere strømstyrke.. (ikke gjør det, det var ironi) En dårlig kontaktpunkt i et 12v anlegg medfører brandfare. ( les dårlige kabelksor, sukkerbiter, sov...) Feil bruk av ledninger medfører brandfare (les feil dimention, feil isolering, feil type) Feilmonterte ledninger medfører brannfare over tid hvis de beveger på seg. Ledninger uten strekkavlastning kan gjøre det samme. Ledningens areal skal beregnes etter det spenningsfall som er akseptabelt til den aktuelle bruken. Det er forskjellig hva en kan tillate av spenningsfall. F.eks en ankervinsj skal ha så lite som mulig. Kjøleskap også. På en eltoalett kan en kanskje tillate litt større spenningsfall og varmgang i ledninger hvis en ikke er for hard i magen og trenger all tilgjengelig effekt. Men tenk på det hvis pumpen har stoppet og står å trekker mye strøm om du har underdimensjonert i henhold til «råd» i denne tråden. Ikke rart det blir dyrere og dyrere med båtforsikring... Redigert 6.August.2020 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 @larole det kommer med stor sannsynlighet å gå veldig bra veldig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Almvik skrev 31 minutter siden: Tragisk å se holdningene og hvor bestemte noen båtfolk er, at 12v er det ingen fare med, til tross for at dere så åpenbart mangler fagkunnskapen. Dere kan ikke dette for at dere har klart å få noen ekstralys til virke på en bil en gang......eller klart å få noe annet elektriske til å lyse, brumme eller bråke i en båt.... Noen her i tråden borde nesten bli anbefalt å heller mekke med elanlegget hjemme en å gjøre det i båten, ... Generelle beskyldninger du kommer med her. Kanskje du kan presisere hvem som utviser disse bestemte påstandene du viser til? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: Generelle beskyldninger du kommer med her. Kanskje du kan presisere hvem som utviser disse bestemte påstandene du viser til? Dette lurer jeg også på, hvem og hvilket innlegg er det som er så farlig og beviser at "dere" ikke kan dette her? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Almvik Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Trenger dere spørre om det? ( dere veit det veldig godt dere og) Bare å lese om hvem som er uenig med fagmannen det. Det er Hulda, Lars og Faxen tror jeg. De to første er profilerte brukere som nye forumbrukere kanskje lytter mer på. Hulda som pleier å gi inntrykket av å være så opptatt av detaljer, overrasker meg her med en slik slapp holdning. Lars trodde jeg fått med seg litt mer om strøm gjennom årene. Jobbet vel på Tandberg mener jeg? Faxen virker ikke å ha kunnskapen til å forstå faren med å forminske og «make fun off» velmente korrekte råd fra Arne2. Hvis eg har formulert meg slik at dere to føler seg treffet som ikke har kritisert Arne2 sine råd borde jeg formulert meg på en annen måte. Men når såpass profilerte brukere gir slike råd som er så til de grader feil er fallhøyden stor. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Fagmann meg her og der. En regelrytter av værste skuffe. At jeg er faglig udyktig, er å dra det vel langt. NEI, jeg er ikke elektro montør eller teknikker, jeg er ingeniør i både sterk og svakstrøm. Se hva trådstarter svarte på hvordan han løste sin installasjon. Det var helt etter min oppskrift. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.