Jump to content

Montere elektrisk toalett - kreves det fagfolk?

larole

Recommended Posts

Shit (no pun....).

Jeg har en lampe i taket. Den går åpenbart på 12V. Da kan jeg, med riktige ledninger bare hente strøm derfra?Åpne lampen, koble dassledningene  på der, ledning frem til dassen med en bryter og en sikring på? Så må lyset være på for å bruke dassen, men det går bra.

Dette har jeg lite peiling på :-)

@larole

Bytte do:

normalt 4 skruer/ muttere. To slangeklemmer på slange til septiktanker. To slangeklemmer til vannslange med vann fra sjøen. 

(Det bør være to rustfrie slangeklemmer per slange-ende. Står hver sin vei. Hvis det er plass.)

Elektrisk:

Bruk baatplassen.no sin kabelkalkulator og mål lengde frem OG tilbake, og finn anbefalt kabeltykkelse. 

Tilbake: Kan gjøres kortere dersom det er batteriminus nærmere der doen er.

Kople til pluss etter hovedstrømbryter. Ha på sikring som anbefalt i monteringsanvisning. Alternativt kan det koples fra et annet punkt som er nærmere toalettet dersom kablene frem dit er god størrelse, samt er sikret korrekt.

Dersom du ikke har gjort det før, anbefaler jeg at du får med deg en person som har koplet en del elektrisk i båt eller bil før. Det er ikke vanskelig, men man bør vite hva man gjør. Det viktigste er å ha sikring så nærme batteriet som mulig slik at dersom noe skulle trekke for mye strøm så kopler den ut strøm til ledningen.

Ps:

Ved å kople inn på ledningene til taklyset vil du mest sannsynlig få for lav spenning (volt) når doen brukes, pga spenningstap i tynne ledninger. Mulig (sannsynlig) også at denne er sikret med for små sikringer. Ved for lav spenning vil ikke toalettet fungere tilfredsstillende. Da kan du få drittjobb å gjøre...

Jeg anbefaler å få hjelp av noen som har koplet en del strøm i båt og som har erfaring og kunnskap. Mulig det i din båt kan hentes strøm fra rett i nærheten, men det blir bare spekuleringer uten å ha sett i din båt. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Arne2 skrev for 6 timer siden:

Samtidig så stemmer det jo også at en 12 V dass kan medføre en like stor eller større brannfare enn et 230V landstømanlegg, ved feil installasjon.

Setter man på en sikring i nærheten av batteriet kan ikke stort gå galt med en slik installasjon som går i noen sekunder med lavt strømtrekk.

Redigert av pipe (see edit history)
larole skrev for 3 timer siden:

Jeg har en lampe i taket. Den går åpenbart på 12V. Da kan jeg, med riktige ledninger bare hente strøm derfra?Åpne lampen, koble dassledningene  på der, ledning frem til dassen med en bryter og en sikring på? Så må lyset være på for å bruke dassen, men det går bra.

Dette har jeg lite peiling på :-)

Få noen til å legge opp det elektriske for deg når du har montert dassen. Man bør ikke legge opp elektriske anlegg uten et minimum av grunnleggende kunnskap. 

Ja det er jo dette med disse hundrevis av ampere som kan oppstå i forbindelse med en kortslutning i en 12V krets som mange ikke tenker på. Mange tenker som så at 12V den kan man berøre så den er ikke farlig og 230V den kan man ikke berøre, så den er farlig. Ved en kortslutning så kan det jo ofte gå mye mer strøm i 12V kretsen enn i 230V kretsen.

Jeg har selv opplevd branntilløp et par ganger i 12 V anlegg, og en gang i 230V anlegg.  

I begge de to gamle båtene mine så var det koblet diverse kurser direkte opp til plusspolen til bateriet ,ved overtakelse, uten at det var koblet inn noen sikring. Det kunne selvfølgelig ha gitt en brann.  

Det viktigste det er jo, at hvis man skal hente ut 12V elektrisk spenning til ett eller annet, enten det er en dass eller noe annet, så må kursen gå gjennom en riktig dimensjonert sikring, slik at man ikke får disse hundrevis av ampere ved kortslutning og kabler som smelter, røyk som velter ut, og hele det scenariet.

Og, ja å få noen som kan det godt til å kikke over og ta den siste oppkoblingen, det er ikke dumt.

Redigert av Arne2 (see edit history)
57 minutes ago, Hulda said:

Og jeg tror jeg skal få problemer med å få tredd 4 kvadrat inn i medfølgende bryterboks/sikringsholder.

Det er jo et lite poeng det. Hvis det er slik at monteringsanvisningen anbefaler en så stor kabeldimensjon at det er problematisk å koble opp i bryterboks/sikringsholder, så går det fint å avtrappe tverrsnittet noen cm fram mot koblingsboksen, for eksempel til 2.5 kvadrat. Det vil si at man skjøter den tykke kabelen med en litt tynnere kabel de siste centimeterne. Dette vil ikke ha noen merkbar negativ effekt, men skjøten må jo være "riktig" utført. Som sagt, man kan med fordel la en fagmann gå gjennom før tilkobling.

Lars H. skrev for 23 timer siden:

Nå må du holde opp med å skremme vettet av stakkars trådstarter Arne2. Jeg vet at du er intenst opptatt av regler og normer for 230V, men hold det utenfor en tråd om å koble 12V til en båtdass. Vær så snill!

Her er jeg helt enig med deg Lars. Dette forumet er til for at vi skal hjelpe hverandre og ikke skremme unødvendig.

Et valig lommelyktbatteri kan ogsdå skape brann om man ønsker det....

Larole skal altså bytte ut et eksisterende pumpetoalett. Med andre ord alle slager er på plass.Inløp og septik kan ikke byttes om pga av størrelse. Båten kan altså ikke synke. Toalettet er levert med rød og svart ledning. Det finnes rød og svart ledning på batteriet eller en fordelingskinne. Beskrivelse for denne koblingen følger med med kvadrat og lengde. Det følger med en sikring og en bryter, som kobles til rød ledning. Det er vel omemntrent den enkleste oppkoblingen man kan gjøre i en båt. Nei dette er ikke farlig. Er man i tvil spør man her på båtplassen og får svar. 

Den eneste delen som han kan trenge hjelp til om han er i tvil er selve koblingene med krympetang. Også her finnes det flere tråder somforklarer dette i detalj. Kjør på 

1 hour ago, JRK said:

Her er jeg helt enig med deg Lars. Dette forumet er til for at vi skal hjelpe hverandre og ikke skremme unødvendig.

Hvis det nå eventuelt skulle være slik at brann i 12 V anlegg er en av de vanligste grunnene til de 270 båtbranner vi har pr år så er det jo greit å ta med dette i betraktning.

Det er jo ellers ikke slik at man er "intenst opptatt av normer". Tvert i mot, jeg for kmn del tenker vanligvis aldri på disse normene på grunn  av at jeg bruker disse til daglig. Da kjører jo det hele ganske automatisk. Det blir som trafikkregler eller sjøvettregler, man tenker ikke intenst på dem heller, men man følger dem. Når man skal forklare hvorfor man for eksempel kjører på en bestemt måte så refererer man kanskje til trafikkreglene.

Jeg vil vel gå ut i fra at det er ingen med et fagbrev innenfor elektrofagene som ikke er enig i at et 12V DC anlegg kan representere en like stor brannfare som et 230V landstrømanlegg, hvis man kobler feil. Det er jo det som er sakens kjerne.  

Arne2 skrev for 1 time siden:

Jeg vil vel gå ut i fra at det er ingen med et fagbrev innenfor elektrofagene som ikke er enig i at et 12V DC anlegg kan representere en like stor brannfare som et 230V landstrømanlegg

Og der kom du drassende med 230volt gnålet ditt igjen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enig i at man ikke skal spøke med 12 V. En gang da jeg var ung, uerfaren og litt for rask på labben skulle jeg feste en kabelsko på starteren på bilen. Den ene enden på skiftenøkkelen kom bort i jord og kilte seg dønn fast, nøkkelen ble øyeblikkelig glohet, jeg måtte slippe og kunne se en tjukk kabelbunt hvor isolasjonen smeltet og ledninger brant opp før jeg fikk tak i hammeren og fikk slått løs skiftenøkkelen. Det kan man kalle å lære the hard way . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

OK, da har tiden kommet for å gjøre opp status. Jeg fikk god hjelp av en venn, og vi gjorde følgende:

1) Fant en ledig sikring og kjørte da nødvendigvis plussen fra denne, inni vegger og alt mulig, og inn på dass.

2) Minusskinnen dukket opp, og da var det svart sin tur.

3) Fjernet porselenet og tok bleier (!) i åpne rør.

4) Ny dass inn, pumpe og kvern gikk som bare det ;-)

Takk for gode tips og et herlig engasjement.

Heia @Arne2 !!:thumbsup: :clap: 

Kjempe på!!

Innleggene her styrker virkelig tesen at det finnes ikke noen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Tragisk å se holdningene og hvor bestemte noen båtfolk er, at 12v er det ingen fare med, til tross for at dere så åpenbart  mangler fagkunnskapen. 

Dere kan ikke dette for at dere har klart å få noen ekstralys til virke på en bil en gang......eller klart å få noe annet elektriske til å lyse, brumme eller bråke i en båt....

Noen her i tråden borde nesten bli anbefalt å heller mekke med elanlegget hjemme en å gjøre det i båten, det er tryggere  så lenge du tenker på berøringskydd ( kanskje ikke for de rundt deg, men for deg selv og ditt hus) og mindre krav til god kontaktpunkter med lavere strømstyrke..  (ikke gjør det, det var ironi)

En dårlig kontaktpunkt i et 12v anlegg medfører brandfare. ( les dårlige kabelksor, sukkerbiter, sov...)

Feil bruk av ledninger medfører brandfare (les feil dimention, feil isolering, feil type) 

Feilmonterte ledninger medfører brannfare over tid hvis de beveger på seg.

Ledninger uten strekkavlastning kan gjøre det samme.

Ledningens areal skal beregnes etter det spenningsfall som er akseptabelt til den aktuelle bruken. Det er forskjellig hva en kan tillate av spenningsfall. 

F.eks en ankervinsj skal ha så lite som mulig.

Kjøleskap også. 

På en eltoalett kan en kanskje tillate  litt større spenningsfall og varmgang i ledninger hvis en ikke er for hard i magen og trenger all tilgjengelig effekt.  Men tenk på det hvis pumpen har stoppet og står å trekker mye strøm om du har underdimensjonert i henhold til «råd» i denne tråden.

Ikke rart det blir dyrere og dyrere med båtforsikring...:headbang:

Redigert av Almvik (see edit history)

Almvik skrev 31 minutter siden:

Tragisk å se holdningene og hvor bestemte noen båtfolk er, at 12v er det ingen fare med, til tross for at dere så åpenbart  mangler fagkunnskapen. 

Dere kan ikke dette for at dere har klart å få noen ekstralys til virke på en bil en gang......eller klart å få noe annet elektriske til å lyse, brumme eller bråke i en båt....

Noen her i tråden borde nesten bli anbefalt å heller mekke med elanlegget hjemme en å gjøre det i båten, ...

Generelle beskyldninger du kommer med her. Kanskje du kan presisere hvem som utviser disse bestemte påstandene du viser til?

Trenger dere spørre om det? ( dere veit det veldig godt dere og)

Bare å lese om hvem som er uenig med fagmannen det.  

Det er Hulda, Lars og Faxen tror jeg. 

De to første er profilerte brukere som nye forumbrukere kanskje lytter mer på. 

Hulda som pleier å gi inntrykket av å være så opptatt av detaljer, overrasker meg her med en slik slapp holdning. 

Lars trodde jeg fått med seg litt mer om strøm gjennom årene.  Jobbet vel på Tandberg mener jeg?

Faxen virker ikke å ha kunnskapen til å forstå faren med å forminske og «make fun off» velmente korrekte råd fra Arne2. 

Hvis eg har formulert meg slik at dere to føler seg treffet som ikke har kritisert Arne2 sine råd borde jeg formulert meg på en annen måte. 

Men når såpass profilerte brukere gir slike råd som er så til de grader feil er fallhøyden stor. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...