Jump to content

Montere elektrisk toalett - kreves det fagfolk?

larole

Recommended Posts

Almvik skrev 50 minutter siden:

Bare å lese om hvem som er uenig med fagmannen det.  

Det er Hulda, Lars og Faxen tror jeg. 

Lars trodde jeg fått med seg litt mer om strøm gjennom årene.

Hvis eg har formulert meg slik at dere to føler seg treffet

Ja, jeg føler meg truffet og vil gjerne at du spesifiserer hva jeg har skrevet som ikke er korrekt. Å nevne navn slik du gjør er å gå på person som ikke har noe her å gjøre. Så send meg en internmelding så slipper vi å plage andre.

Jeg har kun skrevet to korte setninger der jeg ber en bruker om ikke å blande inn opplegg for 230V når tråden handler om 12volt i båt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det høres ut som Almvik er profesjonell installatør(?). I tilfelle ville det vært fint om han, i stedet for å komme med slike generelle utblåsninger, kunne dele sin kunnskap med oss her på forumet. Det mener jeg i fullt alvor og ikke som fleip.

Vi som "mekker" på det elektriske ombord i båten vår beveger oss stort sett innenfor lovlige grenser, og jeg tror at vi ALLE er opptatt av kvalitet og sikkerhet. En av hovedgrunnene til at vi er på forumet er vel nettop at vi ønsker å få hjelp og dele vår kunnskap og erfaringer med andre.

Når det gjelder trådstarrter han han vel nettop fått de nødvendige formaninger og råd som man kan forvente av forumets medlemmer, ikke minst om viktigheten av ledningstverrsnitt og sikring, samt å søke om hjelp når det er snakk om noe han ikke kan.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Lars, du håner Arne2s innlegg som er helt korrekte.

Han kommer med sammenligninger om 230v for å forklare problemstillingen. 

Nils pils, jeg prøver å bidra med det også:)

Problemet allt koker ned til er at innom det som er lovlige er det fort gjort å få fyr på en båt med 12v anlegg, men forståelsen og respekten for12v anlegg er ikke god nok hos båteiere. 

Da beklager jeg så mye dersom du føler at jeg har "hånet" brukeren Arne2. Og så håper jeg at jeg har forståelse og respekt for 12volt anlegg i båt. Men, - selvfølgelig har vi alle et forbedringspotensiale. Du får følge med i kommende tråder om strøm i båt og arrestere meg om jeg skulle komme med uriktige påstander om strøm i båt.

Ha en fin båthelg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hmmm, ja. Det vel jeg skrev var at å ta ut strøm fra et lampepunkt til å drive en elektromotor er en innmari dårlig idé. Så beskriver jeg TMC, der bryter er en del av leveransen og har sikring. Altså sikret mellom elektromotor og bryter. Deretter uttak fra pluss og minus skinne, der begge hos meg er sikret. Og så videre bakover. Personlig bruker jeg til slike smågreier ledninger fra Biltema, og dette er ledninger som brukes på bil der de blir utsatt for utemiljø. Og dette miljøet er langt mer krevende enn på et båttoalett. 

Den eneste profesjonelle graden jeg har, er fagbrev som mekaniker. Og to vekttall elektro fra ing.utdanning. Og jeg advarer gang på gang om brannfaren ved 12 V anlegg, anskueliggjør hvor mye energi et lite bilbatteri kan utløse, osv. Man behøver ikke referere til standarder som ikke er tilgjengelige for vanlige folk for at de skal fatte det essensielle i så måte. Jeg har koblet biler og båter siden før jeg fikk lappen i 1964. Uten de store katastrofene. Og for meg er to ledninger, pluss og minus, til en dass ikke de store greiene. Om trådstarter ikke har denne kompetansen, må trådstarter selv ta den avgjørelsen og heller sette bort jobben til noen med kvalifikasjoner. 

Så funderer jeg litt mer. Alle kan se byggingen av Hulda. Og de er ut fra erfaringene her jeg stort sett deler. Så tenker jeg på hvordan andre profesjonelle foretak gjør det. La oss ta Volvo. De kan plassere en 120 A dynamo gjemt under kjøleanlegget på motoren. Helt nede ved motorfestene. Slik kunne jeg også på Hulda plassert dynamoen. For meg er dette en elektrisk sikkerhetsrisiko. Altså slik jeg ser det. Derfor er Huldas dynamo plassert på toppen av motoren. På Hulda er det slik at en bryter slår av all strøm til alle elektromotorer. Det medfører at i en krise kan jeg slå av motorstrømmen. Motoren blir isolert fra det elektriske, men alt annet elektrisk fungerer på et separat 2-polet anlegg. På Hulda er det slik at sjøvannet skal kunne vaske rundt dørkene før det elektriske anlegget blir kontaminert. Og jeg har planer om å gjøre det enda bedre. For om bord i Hulda er det ikke slik at 500 A kan utløses i løpet av et lite piff. Om bord i Hulda er det mer i området 3000 A. Via dobbeltisolerte 95 kvadrat ledere i fortinnet kobber. Etter 'beste offshorespec', hva nå enn det måtte være. 

Ja, jeg tar også imot konstruktiv kritikk. Men den bør være noe mer konstruktiv en typen 'Donald Trump': Read the manual, it says so in books :-)

Siden det er tillat for alle å skru på et 12V-anlegg, må man regne med at mange gjør dette selv.

Å anbefale at slike jobber settes bort til de som kan det er helt riktig, men dersom det eneste svaret man får når man spør, vil mange skru uten å få gode råd til hvordan det burde gjøres.

Jeg vil tro at det vil skape flere farligere situasjoner enn at man skrur etter å ha fått gode råd, og vil derfor takke alle her som gir gode råd til dette:thumbsup:

Trøste og bære. Forsetter det slik ødelegger vi hele forumet. Etterhvert er det vel snart ingen som tør å gi råd om man skal stå til rette for slike selvoppnevnte autoriteter som fremkommer her. 

Personlig tro jeg at det er svært mange her på forumet som som vil takke nettopp Hulda og Lars for deres bidrag (gjennom snart 20 år), lagt frem på en måte som hvermansen forstår.

Folk må tørre og spørre og det må være lov og gi et feil svar også...det vil alltid være noen som korrigerer og til slutt blir man enig.

La oss holde forumet på dette nivå. 

min betraktning:

Når folk spør etter råd for hvordan gjøre noe her inne, så bør de få det.  ikke masse formaninger 

om at de bør søke hjelp hos fagfolk og sånn bla bla bla pjatt. her spør trådstarter om det kreves 

fagfolk. Det gjør det absolutt ikke, og etterpåklokskapens lys viser også at han fikk til monteringen fint.

Verken et helt vanlig 230v anlegg, eller et 12 volt anlegg er rakettforskning. det siste har man også lov 

å gjøre alt arbeid på selv. Om man tenker seg at dette toalettet var 230v ville man vel også kunne montere 

det sjøl om man satte på et støpsel for tilkobling strøm.

tross alt er det viktigere at ting blir gjort på riktig måte enn hva man i ytterste grense har lov til eller ikke. 

Redigert av dude (see edit history)

Jeg står dokk fortsatt for at det er for lite respekt for  12v bland båteiere. 
Jobbet tidligere med å selge bilelektrisk reservedeler. Vi hadde ikke  så stor andel båtkunder, men de stod for majoriteten av spørsmål og ideer som tydeligt visste på at det kanskje hadde vært bedre å bruke en verksted til det elektriske i båten.  

Noen virker tro at hvis det bare virker så er det godt nok, det er jo bare 12 v dette. 

Viktigheten av å bruke riktig installasjonsmateriel av god nok kvalitet på korrekt plass på korrekt måte kan ikke underdrives på et 12 v anlegg med store strømmer. 

Noen eksempler på hva som lett kan skje på ting som blir bagatellisert. 

Ta bare en så enkel sak som at presse en kabelsko. Hvis den ikke er presset med for lite moment så er det risiko at den ikke sitter fast nok. 

Det har nok alle gjort som presset en kabelsko. 
Det som er installert durer og går sikkert så båteieren er fornøyd. 
Er den presset for hardt med en enkel tang så kan kardeler lossne eller bli skadet 
I begge fallen så kan det med litt tid og vibrasjoner bli dårlig kontakt. 
Da har vi en punkt for varmgang som i beste fall lager litt gnister og varmgang tilden hopper ut eller brenner i stykker koblingen mellom ledning og kabelsko og bryter kretsen. 
Risikoen er at den lager varmgang og mer skade, kanskje til og med brann hvis det vil seg ille.  Nærhet til brannfarlige materiale..

Sitter den i er kontaktstykke sammen med andre ledninger er risikoen at den varmen smelter  sammen andre stift i kontakten med mer skade som følgd. 
Kanskje kortslutning, da er det jo viktig at alle andre kretser er sikret på korrekt måte 
Observere at strømmen fortsatt er lav, i dette tilfelle. Til og med lavere en når kontakten var i god stand. 
Det finnes ikke sikringer som beskytter mot en varmgang i en dårlig kontaktpunkt. 

Samme gjelder for ledninger som ikke er beskyttet og klamret godt nok. 
En skade på en ledning , spesielt en ledning som ikke er fortinnet lager med tiden en punkt med oksid  der ledningen kan gå varm og gjøre skade, f eks smelte isolationen på andre kabler som er i samme strømpe. 

Sitat

Viktigheten av å bruke riktig installasjonsmateriel av god nok kvalitet på korrekt plass på korrekt måte kan ikke underdrives på et 12 v anlegg med store strømmer. 

Fint at du har fått med deg litt grunnleggende om 12V installasjon @Almvik, men din generelle utbasunering om kunnskapen til debattantene i denne tråden er mildt sagt skivebom.

Det er mange på baatplassen.no som har både god utdannelse og lang og allsidig erfaring innen mange yrker. Når du kommer med utsagn som dette:

Almvik skrev for 21 timer siden:

Tragisk å se holdningene og hvor bestemte noen båtfolk er, at 12v er det ingen fare med, til tross for at dere så åpenbart  mangler fagkunnskapen. 

Dere kan ikke dette for at dere har klart å få noen ekstralys til virke på en bil en gang......eller klart å få noe annet elektriske til å lyse, brumme eller bråke i en båt....

så utstråler du lang vei at "dette kan jeg, men alle dere andre er helt på jordet". Du vekker ikke mye tillit på den måten. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...