Yxrkt Startet 3.August.2020 Link til dette innlegget Startet 3.August.2020 Tips til lukt forbundet med kjøring av dieselmotor? Har returvifte i friskluftslangen til motor som går på landstrøm. Bedrer det noe. Vurderer 12v som går mens motor er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Hulda har 12 V vifte. Den er så kraftig at motoren ikke går skikkelig når viften startes. Lukten kommer i Hulda når motoren stanses. Og da glemmer jeg som regel viften. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 På tide med nedvask av motor og bytte motorromsisolasjon? eller er alt rent og pent ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Absolutt prikkfritt i Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Et bilde av motor og omkringliggende herligheter sier mer enn tusen ord. Hva lukter det forresten, diesel, eksos, pumpelukt, annet gørr? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) Har to gamle seilbåter. I den ene så fungerer det slik at hvis det drypper fra motoren og/eller dieseltanken, så siger innholdet fram gjennom hele båten, under dørken. Da blir det virkelig odør, og behov for vasking. (Det hjelper.) I den andre båten så er det et skott rett foran motoren, slik alt som måtte finnes av diesel eller olje stanser der og kan tørkes opp. I den båten finnes det ikke antydning til lukt. Vil se på om det er praktisk mulig å sette opp et slikt skott i den andre båten også. Har ikke noen vifte i noen av båtene men den ene båten er som sagt luktfri. Redigert 3.August.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Ingen lekkasje av diesel eller olje. Isolasjonen ser fin ut og er dekket med alufilm. Ingen utslag på co-måler så eksos er vel tett den også. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive lukten. Varm motor, kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Vet ikke hva slags båt og motor du har, er ikke i nærheten av å ha evnene til Snåsamannen. Men en stor forbrenningsmotor som går på 80 grader har lett for å avgi noe lukt og damp etter at den er stanset. Mindre direktekjølt motor på 50 grader avgir mindre. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 (redigert) Avdampet diesel-lukt er ikke så lett å beskrive med de vanlige begrepene som søt, sur, emmen osv. Den litt i egen klasse for min nese. Du kan sjekke i fordypningene der dieseldysene sitter: Dypp et (toalett)papir så langt ned du kommer og se om det blir vått. Hvis ja, så skal det ikke store mengdene av varm diesel som fordamper til før du lukter det. Det kan også lukte av lakken på motoren hvis den har vært om- eller tilleggslakkert, særlig med billig lakk eller lakk som ikke er beregnet på varme overflater. Trekk til forsiktig litt ekstra på tetningsbåndene til eksosen. De er vel doble på begge sider av slangen(e)? Sjekk motoren nøye for sorte renner med godt lys. Hvis den er helt ren så kan det blir lettere å oppdage over tid med å spraye med olje som er ørlite grann klebrig og derfor beskyttende, slik som olje CRC-666. Andre oljer som WD-40 renner lettere av. Etter hvert vil det kunne vises sorte renner der hvor det måtte være lekkasje. Redigert 7.August.2020 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 6-66 lukter bedre enn andre typer også ? Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 24.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 (redigert) har skiftet isolasjon, vasket isolasjonsrør og montert 12v vifte som suger ut. borret nytt hull i motorrommet og monterte ventilasjonsrør i ny flens, da det forrige hullet har fått tredt diverse slanger opp i gjennom årene. nå er 'motorlukta' flyttet seg opp i cockpit. albin ballad og motor er en vetus m206, tett som jeg ser og co-måleren plukker ikke opp noe eksos. Redigert 24.August.2020 av Jim Berger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Bedre å ha lukten i cockpit enn i salongen. Da kan du muligens tenke på at lukten fra eksosen blir sugd inn i cockpit under gangen. Nokså vanlig i mange sammenhenger. Altså, mange som opplever akkurat dét. Blant annet Hulda, om vinddraget er rett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Eureka skrev On 8.8.2020 at 8.44: 6-66 lukter bedre enn andre typer også ? Ikke enig, synes den har en noe kvalm lukt ved gjentatt bruk. Men man reagerer vel forskjellig. Ellers er litt motorlukt av varm motor helt normalt. Lukter bare båt i min nese. Men så er jeg kun vant til gammel båt og motor da, mulig nyere motorer har eliminert dette også. Jeg trives uansett greit med min gamle motor med alt mekanisk. Enkelt og greit å forholde seg til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Yxrkt Svart 24.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Kona merker ikke noe særlig til lukta, men jeg blir småkvalm når jeg står i byssa når vi går for motor. Har sett litt på ozonmaskin nå i det siste. Har folk her noen erfaring med disse? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Ozonmaskin kan ikke brukes med folk i rommet, og det må luftes grundig ut etter bruk. Ozon er giftig! Så jeg vil tro at så lenge ikke lukten har satt seg i materialene så har det lite for seg. Det virker merkelig at det lukter når dere går for motor, motoren pumper så mye luft gjennom seg at det i praksis er undertrykk i motorrommet hele tiden. Lukt under gange tyder heller på at eksos fra utløpet trekker inn i båten igjen. Og det blir man lett kvalm av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Yxrkt Svart 24.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 (redigert) Det er lagd mange hull i motorrom opp igjennom årene så det er ikke bare friskluftslangen lengre som når ut. De som monterte ny motor engang tidlig på 2000-tallet har frest vekk endel glassfiber for å få plass til motorfester. Samt det meste av nye slanger er lagt der friskluftslangen opprinnelig var montert. Som regel vindstille eller motvind når vi går for motor. Redigert 24.August.2020 av Jim Berger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Eksos kan komme inn også i motvind og vindstille pga turbolens bak båten. Syns selv det var mer lukt enn det skulle være for et par år siden. Inspiserte eksosen fra start til slutt og fant små tæringshull i en sveis på bendet ut av båten. Bendet står inne i ett skap som ikke er i bruk. Små mengder eksos fylte opp skapet og spredte seg videre langs innerliner fremover i båten i alle retninger. Skummelt! Uansett, om det er eksos som trekker inn når dere går så er det ikke så enkelt å få gjort noe med. Om du går en retning ifht vinden og sjekker ut om det endrer seg med lukt ved byssa og cockpit om dere endrer retning i en periode? Da kan en vel konkludere med at det er eksos som trekker inn i cockpt pga turbolens bak båten. ------- Ville prøvd å ta ned spryhood, evt med-uten trekk på rekka langs cockpit. Jeg får mer eksos i cockpit når jeg binder gummijolla bak på akterspeilet. Og ja.. det selges en eller annen biodieselvariant for båter som skal ha luktfri eksos... ikke at jeg skjønner det er mulig men :-). Er en egen tråd om det her inne ett sted. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Jim Berger skrev 35 minutter siden: Det er lagd mange hull i motorrom opp igjennom årene så det er ikke bare friskluftslangen lengre som når ut. De som monterte ny motor engang tidlig på 2000-tallet har frest vekk endel glassfiber for å få plass til motorfester. Samt det meste av nye slanger er lagt der friskluftslangen opprinnelig var montert. Uansett hvor mange hull det er så er motoren mye mer effektiv enn selv den kraftigste vifte. Og da vil det ikke kunne bli overtrykk i motorrom, slik at lukt slipper ut. Så jeg holder fortsatt en knapp på eksosen. Utslipp i hekken skaper lett turbulens som drar eksos inn i båten igjen. I min båt merker jeg dette stort sett kun når kalesjen er oppe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Yxrkt Svart 24.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 2 hours ago, index said: Uansett hvor mange hull det er så er motoren mye mer effektiv enn selv den kraftigste vifte. Og da vil det ikke kunne bli overtrykk i motorrom, slik at lukt slipper ut. Så jeg holder fortsatt en knapp på eksosen. Utslipp i hekken skaper lett turbulens som drar eksos inn i båten igjen. I min båt merker jeg dette stort sett kun når kalesjen er oppe. 2 hours ago, index said: Uansett hvor mange hull det er så er motoren mye mer effektiv enn selv den kraftigste vifte. Og da vil det ikke kunne bli overtrykk i motorrom, slik at lukt slipper ut. Så jeg holder fortsatt en knapp på eksosen. Utslipp i hekken skaper lett turbulens som drar eksos inn i båten igjen. I min båt merker jeg dette stort sett kun når kalesjen er oppe. Jeg har som sagt montert 12v vifte igjennom nytt hull med flens inn i motorrom. Her montert på orginal slange som går opp i cockpit, her er rikelig med luftstrøm opp og ingen merkbar forskjell på motor med vifta på eller av. Som jeg ser flytter motorromsvifta til Biltema 3 ganger så mye luft som en enliters motor på 2500rpm Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Da er det godt ventilert. Desto mindre grunn til at det skal være noe annet enn eksosen. Jeg har sett at enkelte har satt på en 30-40 cm slangebit på eksosutløpet for å bli kvitt dette problemet. Mulig det kunne vært til nytte? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
.Olsen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Vi går gjerne med en luke foran i båten åpen så det blir god gjennomtrekk, all den tid været tillater det da :-). Det kan gjøre susen. Evt ha ventiler foran og bak i båten åpne så det blir trekk fra baug og akterover. Vi har Doradoventiler ved nedgangsluka og de skal, teoretisk, skape "sug" når de er bakovervendt. Så om en kan få til luft "inn" forut og "ut" akter så kanskje det vil bidra til bedre inneklima i båten? Men ville testa med spryhood nede for å se om lukta nede kommer fra turbolens akter og via cockpit. Med spryhood nede tror jeg ikke eksoslukt har mulighet til å komme inn nedgangsluka. Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 24.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Mulig det har sporet litt av her. Etter jeg har montert 12v-vifta har jeg prøvd båten en tur og med den gående har jeg ingen lukt inne i båten, bare i cockpit der utblås fra motorrom er. Før har kommet sivende fra under stikkøye. Skal sjekke skroggjennomføringen til eksos. Men om jeg har eksos i båten ville nok co-måleren slått ut. Stekeovn på og luka litt for mye igjen og den viser ppm Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Det er flere kilder til dårlig luft/lufting i båt. Jeg skjønner at viften har fikset motorlukten under gange. Det som er viktig er å ha "overtrykk" av luft inn i båten og at det ikke blir undetrykk i kabinen slik at luft fra motorrummet kommer inn i kabinen. Hadde problemer med dårlig ventilasjon i en Nimbus. Monterte to ekstra ventiler på kabintaket. Det var en ventil på luken på fordekket. Dette ga ingen forbedring da alle ventiler var lagd for å suge ut luft. Byttet den fremre ventilen med en ventil med solcelle og vendbar vifte. Monterte denne slik at den sugde inn. Problem løst da det nå kom luft inn som ble sugd ut av ventilene på hyttetaket. I nåværende båt er det utsug fra motorrom når motoro er på. Under normale forhold har jeg to takluger i luftestilling slik at det stort sett kommer bra med luft inn. Dette fungerer fint. Jeg bruker i tillegg montert friskluftinntak slik at varmeapparatet trekker luft utenfor båten. Denne kan kjøres både med og uten varme. Det skaper overtrykk og frisk luft i båten. Jeg mistenker at du ha for dårlig kapasitet på inntaket av friskluft i kabinen. Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 3.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Tenkte montere en ventil til utløp bak på hekken så jeg slipper den midt i cockpit. Men sliter med å finne en som ikke slipper vann rett inn. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.