Æøå Startet 3.August.2020 Link til dette innlegget Startet 3.August.2020 Skal snart kjøpe båt og har bestemt meg for lengde på minst 14 fot med ein 25 hk motor (fruen har ikkje båtførerprøven og har ikkje lyst til å ta den heller). Bruken er i all hovudsak fisking med stang, garn, ruser og teiner i både sjø og innsjø. Held til ute langs kysten på vestlandet og er ofte i små fjorder eller åpen sjø. Bruka å halde meg inne på dei heftigaste dagane, men er ofte ute i ruskevær. Ønsker åpen båt m/styrekonsoll som er grei å få opp i plan sjølv med litt vekt. Har sett på både øyen 16 og pioner 14 active osv... Norskproduserte båter er å foretrekke, men alt er av interesse. Kva ville folket her inne valgt om dei sto i min situasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Hei. velkommen til forumet? Tenker du ny eller brukt båt? De aktivitetene du beskriver krever jo litt plass ombord, og en stødig båt. Jeg vil anbefale selvlensende båter. Kanskje en Øien 530? Eller en Hansvik 500 fisker? Askeladden 16 kom en periode i en åpen, selvlensende utgave. Av eldre og rimelige båter er en åpen utgave av Rana 17 et bra valg, men de er ikke selvlensende. Alle disse skulle fungere OK med 25 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Enig med første innlegg mtp plass og stødighet. Selvlensende er også kjekt men gir gjerne en noe tyngre og dyrere båt denne ser også interessant ut: http://bevermarin.no/bever-465/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Æøå Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Både nytt og brukt er av interesse. Har eit maksbudsjett på ca 100k. Har sett på øien 530 og andre båtar i same størrelse, men vil tru at dei fort blir for tunge til å komme opp i plan med 25hk og dermed bli treige samt bruke mykje meir drivstoff (kan godt hende eg tar feil). Den båten eg har brukt mest var vel 14 fot og ikkje sjølvlensande, so eg kan fint klare meg uten det. Sitér dette innlegget Link to post
ibiza5 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Øien 16 med styrekonsoll og 25 hk motor yamaha 25 4 takter Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Rana 430 SL (de gamle fra 90-tallet) er veldig gode. Svært bred. God å fiske fra. Går også godt i vannet. Men 25 hk kan være litt snaut. Jeg hadde Yamaha 30 hk 1998 av den sterke typen og med powertilt og den fungerte veldig bra. 25 hk vil nok fungere godt med dere to, men med 5-6 ombord vil dere nok slite med å komme i plan. Jeg har vært ute i mye sjø med den. Aldri hatt skummel opplevelse med den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Korsfjord Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) De båtene jeg nevnte, bortsett fra Askeladden, er halvplanende, og har ingen planingsterskel. 25 hester skulle derfor funke greit, selv om du ikke får noen voldsom fart. Jeg har Rana 17 med vindskjerm og en gammel 30 hk, den makser på ca 18 knop, for å gi en pekepinn. Rana 430 er en god kandidat, mener å ha sett den som Rana 14 SP også. Den litt større Rana 480 kan kanskje være noe også, den finnes også i en egen fiskevariant med sidemontert ratt (gis stor dekssplass). Jeg er usikker på om 25 hk er tilstrekkelig på denne. Her er en slik med nettopp 25 hk. Andre kandidater kan være Askeladden 430, eller den litt større 15-foteren med tilleggsbetegnelsen 3030/3040. Redigert 4.August.2020 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Æøå Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Takk for tips. Må sjå litt rundtom og prøvekøyre før det blir kjøpt noko. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Det er veldig smart å gjøre. Prøv dem gjerne skrått mot vinden. Er båten "våt" så er det kjedelig på tørre men vindige dager... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.