Jump to content

Takluke nimbus 310 C


Busken1

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Jeg byttet takluke på min gamle NB, og fikk anbefalt å bruke Teroson RB 2759 butyl tetningsmasse. Dette er en tetningsmasse som aldri stivner helt, og som brukes mye i bobiler/campingvogner. Vet ikke helt hvor lukene dine lekker, men om det er mellom luke og skrog og såfremt lukene dine er like hele, vil jeg anbefale å "pakke om" tetning mellom luke og tak/skrog med Teroson, dette holdt potte tett i de 5 årene jeg hadde båten etter monteringen. Dersom det er selve luka som er synderen er vel dette snakk om nye gummipakninger vil jeg tro.

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi hadde lekkasjer i takluker som var vanskelig å lokalisere på vår Viksund, her er skyvelukene produsert av Ertec.

Fant til slutt at lekkasjen kom mellom glass og ramme på selve toppdelen, der det var brukt et tosidig tapebånd i rammen som var begynt å slippe glasset her og der.

Fikk presset glasset ut av rammen, rengjort og limte det på plass igjen med klar Sikaflex 521-FC og en 12-15 limtvinger. 

Har holdt fint nå i drøye 3 år, og 521 er en av de få klare polymerene som ikke gulner over tid. Et alternativ kunne være 'akvariesilikon' til dette, men denne er nok mindre fleksibel.

 

Husk å rengjøre og smøre opp pakningen, da denne også kan lett slippe inn litt vann når det driver om den er tørr og skitten.

Der er noen plastglidere/hylser som kan bli slitt over tid, som da vil gjøre at luken ikke presses nok ned når den er lukket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...