Smeigevær Startet 3.August.2020 Link til dette innlegget Startet 3.August.2020 Hei! Er det noen som har erfaringer med IPS systemet? Jeg vurdere innkjøp av en motor, men er usikker på hvilken motor jeg burde velge. Har blitt anbefalt Volvo Penta IPS da jeg får mye ekstra plass i båten med denne løsningen. Båten er 37 fot og veier 9 000kg. Hvor mange knop kan jeg forvente? For morro skyld! Noe mulighet for å legge denne damen i plan? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Ikke så lett å se undervanskroget på denne, men så den på vannet i Mandal for et par uker siden. Tviler på at Ips egner seg til denne, og plane gjør den ikke. Ser mere for med en stor og tung brumlebass med gir, aksling og 2000 o/min i 7-9knop. Sitér dette innlegget Link to post
Smeigevær Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Veldig enig med deg ift. plan Men for en følelse det hadde vært Noe spesiell grunn du tenker på hvis ikke IPS er passende? Finnes det eventuelt andre løsninger som ikke krever like stor plass som en stor kraftig slaghammer? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 IPS??? Nope. Plan??? Nope. Her trenger du en saktegående dieselmotor. Type Scania, John Deere, Perkins, Iveco, Ford https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=170947960 https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=94346433 Knop??? Tja med enorme flaps og et MONSTER av en motor er det kanskje mulig å få den opp i maks 14-15 knop men anbefales ikke. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Smeigevær Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 enslagsgjest Igjen!!! Takk for all hjelp. Da blir det tung slaghammer allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) Smeigevær skrev 5 minutter siden: Finnes det eventuelt andre løsninger som ikke krever like stor plass som en stor kraftig slaghammer? Påhengsmotor(er) i brønn. Vil ikke anbefale det, men er mulig. Redigert 3.August.2020 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Smeigevær Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Hva slags gir og propell vil du anbefalt til Perkins T6354`? Jeg har kikket på elektrisk baugpropell, nedsenk istedenfor brønn. Noen tanker rundt det? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Gir og propell? Aner ikke. Mulig vridbar propell kunne vært gunstig, men er nok ekstremt dyr. Nedsenkbar baugpropell? Har ingen direkte erfaring med de, men føler det er mer som kan gå gale på de. Noen ganger er det enkleste det beste. Kan fort bli store lekkasjer på nedsenkbare. De er også mer skjøre hvis du treffer bunnen. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
ivar Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) Gullfisk skrev for 2 timer siden: Ikke så lett å se undervanskroget på denne, men så den på vannet i Mandal for et par uker siden. Tviler på at Ips egner seg til denne, og plane gjør den ikke. Ser mere for med en stor og tung brumlebass med gir, aksling og 2000 o/min i 7-9knop. Enig i dette, for meg ser skroget ut som et rent deplasementsskrog. Noen flere bilder av skrog / hekk hadde hjulpet. Vet ikke hvordan budsjettet ser ut, men en annen ting i disfavør volvo / IPS er prisen , finner ikke pris med IPS men D6-400 med hekkaggregat ligger på 700' veiledende (tror også volvo helst selger IPS pakker til båtbyggere..?) https://www.bjordal-madsen.no/motorutvalg-aquamatic-diesel Da ville jeg trodd noe ala dette vil passe bedre..? https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=181601898 gir / propell? her kommer det vel endel an på hvor stor propell det er plass til, så må det beregnes derfra hva som kan fungere av girutveksling og propell i forhold til motoren som skal i Redigert 3.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smeigevær Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=185329266 Er denne motoren noe å satse på? Jeg spurte om den er blitt startet men fikk beskjed at den er ny og aldri brukt. Jeg syntes det virket veldig merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Smeigevær skrev for 4 timer siden: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=185329266 Er denne motoren noe å satse på? Jeg spurte om den er blitt startet men fikk beskjed at den er ny og aldri brukt. Jeg syntes det virket veldig merkelig. Ut i fra bilder ser den ny overmalt ut? Sitér dette innlegget Link to post
Smeigevær Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 @TrikkerN Lønning Helt enig! Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Motoren kan sikkert være grei den, men vet ikke om jeg ville brukt så my penger på en så dårlig annonse. Gir ikke særlig godt inntrykk av selger. Just my 10 cents. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Smeigevær Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 @enslagsgjest 3 mot 0, saken er avgjort Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 enig, ville nok heller satset på etellerannet med anerkjent importør her til lands. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.