Hobbymek Startet 4.August.2020 Link til dette innlegget Startet 4.August.2020 (redigert) Hei, har en evinrude 90hk v4 totakt som overnatten ble vanskelig. Den vil ikke kaldtstarte lengre. Må kinne den varm før den starter, når den først kommer så sviver den fint og starter umiddelbart når den er varm. Litt dårlig og kinne den varm hver gang. Pumper fram bensin og hører den elektriske choken slår in men den starter ikke før den får opp temperaturen. Kjører med 2% olje i bensin og ny tennplugger og pluggledninger?. Er det noen kjente feil som dette kan høres ut som? (beklager grammatikk feil har dysleksi) ? Redigert 4.August.2020 av Hobbymek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Hvordan klarer du å kinne den varm? Det burde ikke kunne være mulig... Tipper det er feil på choke eller dritt i forgasseren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 den elektrisk choken på disse er vel en primer som sprøyter inn ekstra bensin..? høres ut som at denne plutselig ikke gir det den skal..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Odyssevs Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Når du skriver kinne varm så antar jeg at den hoster og harker men ikke starter ordentlig? Om den overhodet ikke tenner skal det ikke la seg gjøre. Som skrevet over autochoken er problemet og "dritt i klarinetten" er antagelig kilden. Ta opp og rens samt sjekk bensintilførsel til autoenricher/autochoke. Er den elektrisk sjekk at den får spenning flr du tar fra hverandre noe. Er den mekanisk vha f eks kjølevannsregulert termostat sjekk at den roterer fritt (kun holdt igjen av termoelementet) samt at evt linker er fri men uten slakk. Sitér dette innlegget Link to post
Hobbymek Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Hei, skulle ut på sjøen idag da feilen ikke har oppstått før nå igjen, det som skjedde var kom ikke ut av havn bassenget før båten bare stoppet fult opp, sjekket bensin tilførsel forbi bensinfilterer vil choken kunne skape problemer som vil kunne stoppe båten? Den startet umiddelbart på startgass å virket ok igjen etter dette.. (Problemet kom når jeg skulle gi litt gass ut fra havnebassenget så kuttet den bare) Ja før har jeg kinnet den mens den har hostet og harket litt og slutt har den startet ?. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 om primeren henger seg opp slik at den gir bensin etter at du har startet så vil motoren stoppe pga at den får mer bensin enn den klarer å fordøye Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Startgass er risky med totaktere som fyller veivhuset med startgass. Det smeller GODT hvis den slår tilbake. De fleste fabrikanter er skeptisk til startgass på totaktere. Høres ut som rens av forgasser/choke er på sin plass. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
snekkerbod Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Du har ikke for mye olje i bensinen da? Jeg hadde testet med ny bensin og kanskje prøvd meg med litt i underkant av 2 % olje i bensinen for en test (og ikke kjørt motoren hardt med denne blandingen) og sjekket om det startet greit da. Da jeg gikk over fra separat oljetank til olje i bensinen fikk den litt olje fra hver kant frem til systemet ble tømt - bensinblandingen ble for feit og den var veldig vanskelig å starte. Måtte som du beskriver kinne lenge før den tente ordentlig, kun noen små host frem til det kom riktig bensinblanding. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.