Jump to content

Vett og etikette ved visning av båt/besiktning av båt. Hva er normal oppførsel


oystein_k

Recommended Posts

Har lagt båten ut til salg etter ferien da det fort dukker opp tanker om hvor mye bedre alt hadde vært om båten bare var litt større. 
Markedet er endel kjøligere nå enn i våres som forventet. Mange klikk på annonsen og har holdt to visninger så langt. Første visning gikk greit. Hyggelig par, de kikket på de tingene de ønsket, jeg viste det jeg synes de burde se. Det ble ingen handel, men hyggelig uansett. 
Igår holdt jeg en ny visning hvor jeg sitter igjen med en dårlig følelse. Vi håndhilser jo ikke for tiden, men noen type av introduksjon kan jo passe.

Her dukket det opp 3 pers. Ingen aning om hvem av de jeg har gjort avtale med. Ingen sier hvem de er. Den ene hopper direkte på med noe mas om løs rekkestøtte, hva er dette?, når skjedde det? Båten er 30 år gammel... har ingen aning. Anser den ikke som løs engang. De andre hoppe ombord og begynner å romstere rundt. Så bare fortsatte det. «Dette var dårlig», «her var det mye å ta tak i». Toppet seg med klaging på at en fender var mindre enn de andre. Da kjente jeg det var nok. Denne personen selger jeg ikke til uansett bud.

I arbeidet mitt har jeg holdt endel på med forhandlinger, og det er viktig å finne en felles plattform tidlig for å komme frem til en avtale. Målet er jo å gjøre en handel begge parter blir fornøyd med. Å stemple selgers vare som dritt som en taktikk til å få handle billig er jeg redd man vil mislykkes i de fleste tilfeller.

Jeg hadde vært mye mer åpen for et bud fra de første som så på båten.

Noen som har gjort seg lignende erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Klassisk prutetriks, men de påpeker jo også faktiskemulige problemer virker det som? Mangel på introduksjon virker dog veldig merkelig, og tyder på at de kanskje bare var rare?

Jeg solgte en henger nylig, da hadde jeg skrevet absolutt alle feil i annonsen (ganske mye) og la prisen lavt, ble nedringt/epostet, likevel skulle førstemann ha den 30% billigere mente han fordi det var feil på den jeg hadde påpekt i annonse, på tlf OG i kontraktsforslag , sa bare neitakk og solgte til neste som ikke prutet. Litt iritert siden jeg sa jeg ikke gadd å vise, om prisen ikke var riktig. 



Ene båten jeg kjøpte så kjempefin ut på bilder, selger beskrev den som fin på det og det og det. Når jeg så på den var den mildt sagt prosjekt.
Jeg påpekte feilene og han bagetalliserte de. 2mnd senere ble jeg oppringt og lurte på om jeg ønsket gi bud, jeg bøy 1/3 av opprinnelig pris og fikk den, kostet meg mange hundre tusen i oppussing, I tilegg viste det seg at begge maskinene var ødelagte (fikk aldri testet på vannet), ganske glad prisen var lav da.

Jeg aner dessverre ikke hvordan annonsen din, bildene og ting er vs virkelighet, men noen underselger, noen overselger ;) 

 

Selge ting er frusterende, kjøpe ting er frusterende.

Link to post
Share on other sites

Helt klart åpen for at ting ikke er perfekt. Båten er langtfra ny. Jeg har gjort mye med den, men det er lett å bli litt «hjemmeblind» og glemme ting som andre ikke kan leve med. 
Kanskje det med tanke på evt reklamasjoner og denslags er bedre å selge til en som synes «alt er drit». Kanskje få det skriftlig til og med. 

Link to post
Share on other sites

oystein_k skrev 1 time siden:

Toppet seg med klaging på at en fender var mindre enn de andre. Da kjente jeg det var nok. Denne personen selger jeg ikke til uansett bud.

 

:lol: Hadde ikke solgt i dette tilfellet, jeg heller.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har virkelig ikke ønske om å lure noen eller unnlate å opplyse feil jeg vet om, men ser heller ingen nytte av å lage en oversikt over hver eneste ripe, skramme etc i leaseplan stil. Om en potensiell kjøper hadde bodd langt unna hadde jeg gjerne lagd en slik liste så de ikke kom forgjeves. De to siste gangene jeg har solgt fant jeg virkelig rett. Ene gangen var båten i perfekt stand, andre gangen et prosjekt i bruksstand. Begge kjøperne hadde noen ønsker i forhold til lagring av båt inntil vår samt  småting som skulle utbedres, hjelp med div. Med begge kjente jeg at forventningene stod i forhold til objektet. Med kjøperen av prosjektbåten har jeg hatt en bra dialog i etterkant. Om det er noe han lurer på spør han om det og jeg svarer mer enn gjerne.

Link to post
Share on other sites

Kan nok komme mye rart på visning, men jeg har vært å sett på endel båter i sommer, og kan bekrefte at det finnes mye rart av selgere også🙄

 

 

Ene båteieren sa klart og tydelig ifra at han hadde ikke greie på båt, elektrisk eller motorer. "Så du setter bort all service og vedlikehold du da?" Spurte jeg.

 

"Nei, det var så dyrt, at har måtte greie seg som best han kunne selv."

 

Og dermed var vi ferdige med den båten....

 

Heldigvis er de i fåtall.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vi hadde også en spesiell opplevelse da vi så på en båt. Den var møkkete og uvasket med hundehår, ølbokser og gamle fiskesnører slengt rundt. Da vi spurte om en prøvetur sa selger at det var unødvendig. Vi kunne bare se på YouTube hvordan båttypen gikk på vannet.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har lite til overs for de som har med seg barn som tror de er på Leo's Lekeland. Hopper rundt i stoler/sofaer og river og sliter i alt de kan få fingrene i, mens foreldrene som er og ser på båt ikke enser dem. Greit å herpe båten, men kjøp den først...

Har også litt utfordring med når selger/megler står som en vegg foran der du skal inspisere og er konstant i veien. Opplevde det en gang. Fikk dårlige vibber av både båt og salgsrepresentant...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vi har et vennepar hvor mannen der er av den typen som poengterer absolutt alt som er galt med båten han ønsker å kjøpe for å ha argumenter for pruting. "Det er sånn man må gjøre det for å få ned prisen", er hans innstilling. 

 

Så noen er bare sånn....og det er den måten de mener et kjøp skal gjøres på....

Link to post
Share on other sites

 ang å  selge gamle båter m.m... skulle jeg solgt gamlesnekka med "ny td power kina  motor "  (under 400 t ) med 30 mm aksel kompl hylse , prop anl,ny prop fra maritim, powertrain flexi kobling som står på land på 4 året... ville jeg gjort det samme som når jeg har solgt 2 gamle men eu ok biler... kalle dem for kjørbare delebiler. har ikke fått klager på dem ennå . man kan ikke forvente at selger vil selge med garanti hverken på båt eller bil med inntil 5 år på alle typer senarioer... inntil 5 år er lenge på ottå etter et salg... bedre å ha den i hagen enn klump i magen på hva som kan skje etter 3-4 år...

Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene solgt å kjøpt en del båter. Å ikke minst en haug med motorer. Siden jeg synes det er moro å skru.

 

når jeg ska kjøpe så er jeg bevist på hva som er mangler. Men med litt sosiale antenner så går det å snakke om dem uten at det ska være negativt ladet. Jeg har vid flere tillfeller nektet å selge, å jeg har å snudd bort fra gode kjøp. Grunnet dårlig magefølelse.

Når en kjøper eller selger brukt, så er det alltid en risiko, jeg har per dags dato enda ikke fått noen klager på motorer eller båter jeg har solgt.

 

En av grunnene tror jeg er at jeg nekter dem jeg har en dårlig magefølelse for å kjøpe. Da selger jeg heller til neste person som jeg har en god dialog med.

 

Kjøp å salg er som det meste annet her i livet. Det bygger på respekt, å hvis en ikke føler at den er der så ønsker jeg ikke å involvere meg.

Det er ett valg, alle kjøpere eller selgere har.

Link to post
Share on other sites

Om kjøper klager på "alt" på visning, kan du være rimelig sikker på at du får en del klager i etterkant av eventuelt kjøp også. Kanskje like greit å spare seg det etterarbeidet og mulig heving av kjøp. Men vær ærlig om alt som er i ustand, så har du ditt på det tørre.

 

Å presentere seg selv og slå av en liten prat om båt og båtliv før man "går løs på" båten, er skikk og bruk.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkeligste salget jeg hadde var en kar som kom, besiktiget, tenkte litt, så sendte han meg scannet kontrakt skrev under osv, for så å aldri betale... senere hevdet han at det ikke var bindende og alt skle ut.  Han var såpass weird som type at jeg aldri gadd å forfølge det. 

Link to post
Share on other sites

oystein_k skrev for 18 timer siden:

Da kjente jeg det var nok. Denne personen selger jeg ikke til uansett bud.

 

Slike folk selger ikke jeg til heller. Når folk kommer og rakker ned på det jeg eier kjenner jeg at jeg blir sur. Og da tenker jeg at det lønner seg å vente på rett kjøper. Så travelt pleier jeg ikke å ha det med å få solgt. Jeg selger heller med tap til kjøper som oppfører seg enn å la meg presse av folk som dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 10 timer siden:

Vi har et vennepar hvor mannen der er av den typen som poengterer absolutt alt som er galt med båten han ønsker å kjøpe for å ha argumenter for pruting. "Det er sånn man må gjøre det for å få ned prisen", er hans innstilling. 

 

Så noen er bare sånn....og det er den måten de mener et kjøp skal gjøres på....

Jeg gjør det samme selv, men jeg noterer meg det for så å gjøre en vurdering av kostnad for å rette opp feilene. Så ser jeg på hva selger vil ha for båten. Er dette for langt unna hva jeg vil gi feil tatt i betraktning så gir jeg ikke et bud engang. Jeg begynner ikke mase om gardinstenger eller fenderstørrelser.

Mitt syn på objektet må presenteres på en ordentlig måte. Da kan vi starte en forhandling. 
Å oppføre seg som på en tyrkisk basar kan ikke jeg skjønne fungerer i det hele tatt her til lands.

Det er jo en grunn til at båten synker i verdi. Merkelig om man forventer at ting er som nytt og vil betale 1/4 av nypris. 

Link to post
Share on other sites

Har bare solgt to båter, men i begge tilfellene så har jeg endt opp med å måtte ordne opp i smågreier i etterkant, alt i "god tone" og innenfor det vel både jeg og kjøper syns var "normalt" ved båtsalg. Andre gangen var kjøper ny med båt så jeg "la inn" transport med kjøper til hjemhavn, hjelp med konservering av motor osv ved første opplag til høsten og forsåvidt "åpen linje" på telefon om det var noe han lurte på. Kjøper var en hyggelig fyr så vi møttes mange ganger, like trivelig hver gang. 

 

Vel kan jeg strekke meg langt, men det hjelper selvsagt veeeldig om en har god tone med kjøper og syns det er normalt trivelige folk, som jeg som regel syns alle er :-).

 

Hadde ikke engang vurdert å selge til en surpomp eller vriompeis. For meg ligger det i kortene at en skal ha med kjøper å gjøre i etterkant ved kjøp av gammel båt. 

Link to post
Share on other sites

To typer kjøpere jeg aldri selger til:

 

1. De som kommer med bud langt under prisforlangende. Sjekker alltid ha som er en reell markeds pris før jeg legger ut noe. Så å komme med bud langt under salgs pris er bare å kaste bort min tid. Dessverre så er det en del personer som tydligvis synes det er helt greit, spessiellt folk fra visse områder av verden. Men også noen normenn. Har de så dårlig betalte jobber at de føler at det er greit å kaste bort min og sin tid, ja da har de sansynligvis ikke råd til å handle hos meg heller.

 

2. De som ikke har normal oppførsel. Selger eller viser ingen ting til de som ikke presenterer seg eller viser normal oppførsel. Skal du først fortelle meg hvor mye penger du har, men hvor lite min båt faktisk er værdt så må du se etter en annen båt. Jeg MÅ aldri selge noe som helst. Er det rett person som kjøper så pruter jeg gjerne for deg. Mange ganger jeg har solgt ting betraktelig billigere rett og slett fordi jeg liker kjøperen. Føles riktig å selge. Mage følelse er viktig for meg.

Link to post
Share on other sites

En venn av meg skulle selge en båt på Askøy for noen år siden og fikk besøk av typen som skulle snakke båten ned.

Etter en stund ba han vedkommende komme ut på brygga for han hadde noe viktig å vise frem. Han snudde seg så og pekte på ett bygg hvor de solgte nye båter og ba mannen dra dit. Kunden ville ha båten, men fikk den ikke...... 😀

 

Lars O

Link to post
Share on other sites

Når man har ting for salg vil man treffe alle slags typer folk, både superhyggelige og frekke, og pruttere og de som ikke kan styre seg. 
Jeg solgte en sportsbil før sommeren og hver gang noen ville komme og se forsikret jeg meg om at vi var relativt enige om pris på forhånd, dersom alt er som de trodde ut fra annonsen. På den måten sparer man mye tid og man er på «samme planet» før man bruker tid på en potensiell handel. Er de ikke interesserte da så er det som regel ikke noe tap, kun spart tid.

Det er utrolig mange som bare skal se og prøve osv, men som ikke tenker over at den som selger bruker sin tid på mange slike. Men den metoden fungerte veldig greit, de fleste blir ikke sure og skjønner det veldig godt. Nå kan man i tillegg bemerke at det tross alt er pandemi/korona for tiden og si at man er ekstra forsiktig. Og at du derfor vil ha navn og tlf før de kommer. Tenk om du selv smitter de og de bør vite om det?
Salget gikk fint etter en liten stund og en hyggelig fyr koser seg nå i en strøken sportsbil og er strålende fornøyd.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

andersb skrev On 4.8.2020 at 16.56:

Jeg har valgt å belyse absolutt alt jeg vet om, skriftlig og på tlf, de aller fleste blir da positivt overasket, selv om det sikkert skremmer noen. Også med bilder om jeg kan klare å fange det. 


Det fungerer helt klart best. Spesielt med tanke på potensielt etterspill etter handel også. Bedre å få en litt lavere pris og en fornøyd kjøper enn de siste 2-3% og masse styr i etterkant. Trygghet selger alltid.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...