Jump to content

KAD44 starter ikke etter bytte av sjøvannspumpe

Fjellbåt

Recommended Posts

Hei

Har akkurat overhalet sjøvannspumpe, satt inn nye lagre og nye pakninger. Mistenker at akslingen inn mot motoren ble montert for langt inn fordi nå starter Ikke motoren. Har blitt fortalt at det ligger en sikkerhets bryter i motoren som stenger diesel når pumpa er feil satt inn. Genialt. Noen som har eksakte mål på hvordan dette monteres sammen? Takk for svar 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Sjøvannspumpe kad 44". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Løsne skruene til pumpa noen omdreininger og trekk den litt tilbake, noen millimeter. Start opp. Verste som kan skje er att det lekker litt olje fra registeret, tror nok ikke det ligger noen bryter noen plass. Men hvis akselen kommer for langt inn så får du problemer med timinga på pumpa. Du er ikke den første som opplever dette

Sjekk at medbringeren som akslingen på sjøvannspumpa går inn i ligger rett. Om denne ligger feil kan dette være nok til at motoren ikke starter.

Om årsaken er at akslingen i sjøvannspumpa er montert for langt inn, kan det kanskje løses ved å demontere pumpa og banke akslingen forsiktig mot impelleren.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har du byttet medbringer? Jeg byttet en gang medbringer på min TMD40 etter service på vannpumpe, og selv om alle lager etc var perfekt på samme sted som før så fikk jeg ikke start. Kinnet og kinnet.

Etter råd her inne sjekket jeg alt på nytt. Viste seg at ny medbringer var dypere enn den gamle. Justerte da ut akslingen litt, monterte sammen, og da startet motoren på første forsøk. 

Kan være det samme på KAD44  selv om det er generasjoner mellom dem?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Nei. Sjøvannspumpa deler drev med dieselpumpa. Om akslingen er montert for langt inn, eller om medbringeren er feil/montert feil, presses drevet bakover mot dieselpumpa slik at «noe» i dieselpumpa kommer ut av stilling og motoren vil ikke starte. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 9 timer siden:

Nei. Sjøvannspumpa deler drev med dieselpumpa. Om akslingen er montert for langt inn, eller om medbringeren er feil/montert feil, presses drevet bakover mot dieselpumpa slik at «noe» i dieselpumpa kommer ut av stilling og motoren vil ikke starte. 

Takk for input.

Jeg endte opp med å bytte aksling til pumpen. På den uorginale var det spor for avstand, såvidt jeg husker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...