Fjellbåt Startet 5.August.2020 Link til dette innlegget Startet 5.August.2020 Hei Har akkurat overhalet sjøvannspumpe, satt inn nye lagre og nye pakninger. Mistenker at akslingen inn mot motoren ble montert for langt inn fordi nå starter Ikke motoren. Har blitt fortalt at det ligger en sikkerhets bryter i motoren som stenger diesel når pumpa er feil satt inn. Genialt. Noen som har eksakte mål på hvordan dette monteres sammen? Takk for svar Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Sjøvannspumpe kad 44". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Potain Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Løsne skruene til pumpa noen omdreininger og trekk den litt tilbake, noen millimeter. Start opp. Verste som kan skje er att det lekker litt olje fra registeret, tror nok ikke det ligger noen bryter noen plass. Men hvis akselen kommer for langt inn så får du problemer med timinga på pumpa. Du er ikke den første som opplever dette Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Sjekk at medbringeren som akslingen på sjøvannspumpa går inn i ligger rett. Om denne ligger feil kan dette være nok til at motoren ikke starter. Om årsaken er at akslingen i sjøvannspumpa er montert for langt inn, kan det kanskje løses ved å demontere pumpa og banke akslingen forsiktig mot impelleren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Har du byttet medbringer? Jeg byttet en gang medbringer på min TMD40 etter service på vannpumpe, og selv om alle lager etc var perfekt på samme sted som før så fikk jeg ikke start. Kinnet og kinnet. Etter råd her inne sjekket jeg alt på nytt. Viste seg at ny medbringer var dypere enn den gamle. Justerte da ut akslingen litt, monterte sammen, og da startet motoren på første forsøk. Kan være det samme på KAD44 selv om det er generasjoner mellom dem? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Dette er likt/samme utfordring på 30/31/32/40/41/42/43/44 og 300-motorene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 (redigert) Vil den ikke bli dyttet ut av seg selv, når pumpen skrus på? Redigert 5.August.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Nei. Sjøvannspumpa deler drev med dieselpumpa. Om akslingen er montert for langt inn, eller om medbringeren er feil/montert feil, presses drevet bakover mot dieselpumpa slik at «noe» i dieselpumpa kommer ut av stilling og motoren vil ikke starte. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Brigg skrev for 9 timer siden: Nei. Sjøvannspumpa deler drev med dieselpumpa. Om akslingen er montert for langt inn, eller om medbringeren er feil/montert feil, presses drevet bakover mot dieselpumpa slik at «noe» i dieselpumpa kommer ut av stilling og motoren vil ikke starte. Takk for input. Jeg endte opp med å bytte aksling til pumpen. På den uorginale var det spor for avstand, såvidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.