Jump to content

Utfordringer med ny 65A dynamo på liten motor

finnarne

Recommended Posts

I Vifa har/hadde vi en MD5 (A eller B, hva er forskjellen?) med en gammel Marchal S.E.V A14/35  dynamo. Jeg oppdaget at ladelampen glødet svakt i vinter, så "forsvant" problemet ved neste oppstart i dagslys, for å komme tilbake igjen en kveld jeg startet den i sommer. Glødingen var nok ikke borte, det var bare vanskelig å se det i dagslys. Jeg regner med det er en diode som er gåen, så den kunne nok repareres for en billig penge. Men jeg ville på sjøen, og reiste til Biltema og kjøpte en universaldynamo, varenr 63-630, som så ut til å passe på festene. Den skulle også kunne gi 65A, som sikkert kunne komme godt med, men som det ikke ville være behov for i det daglige. Forbruksbatterier blir ladet med solcelle, og på de fleste turene blir de koblet sammen med start-batteriet før start. Etterhvert vil de bli skilt, men kobles sammen med en VSR. Da var planen også å koble dynamo til forbruksbatteriene. 60 Ah start-batteri, og 2x80 Ah til forbruk. Den eneste tunge forbrukeren er kompressorkjølt kjøleboks, type liten. Nå har jeg også etterhvert fått koblet opp en Victron BMV-702.

Den første utfordringen var at BT-dynamoen har mindre reimhjul enn den gamle, så den gamle viftereimen ville bli for lang.  Jeg fikk en ny reim som var litt kortere enn den gamle, så jeg håpte det passet.

Den neste utfordringen var at BT-dynamoen hadde regulatoren plassert innvendig, mens på  Marchal-dynamoen lå den utvendig, og dermed var huset til BT-dynamoen litt større, og gikk imot startmotoren. Så jeg lagde nytt feste, og fant etterhvert rett reim.

Men som jeg leste ett sted, 65amp, eller var det 70amp, tilsvarer ca 2HK. Det er jo endel på en liten 7,5HK motor. Det var en som hadde koblet ladelampe på en egen bryter for å løse problemet.

Jeg fikk montert alt, og rettet opp, slik at reima var like rett som med den gamle dynamoen. Men motoren var tungstartet. Og stoppet lett når jeg satt motor i fri. Jeg hadde ikke tid der og da til å koble ladelampe via bryter, men jeg prøvde med å ta løs ledning inn på D+ (ladelampe). Da startet motoren uten å måtte gi gass. og stoppet når jeg koblet innpå ladelampen igjen. Jeg konkluderte med at jeg trenger en bryter.

Jeg koblet meg innpå med en av bryterne på kontrollpanelet. Joda, det fungerte. Motor er lettstartet, og kobler jeg inn lading før den er godt en liten stund, så kveler den motoren. Det kan jeg leve med.

Så tok jeg en tur utpå. Seilte fra brygga, brukte motor litt gjennom et lite sund (Nei, jeg gikk uten kjegle), seilte litt mer, og så skulle jeg inn til bryggen igjen. Batteriene var koblet sammen med 1+2-bryter, og ladet med solcelle, så de var på ca 13,5 volt, kanskje noe mer. Jeg startet motor uten å sette på ladelampe, satt litt fremdrift, og tok ned seilene. Så ga jeg litt mere fart, og hørte at turtallet på motoren økte når jeg ga gass, og så sank det plutselig litt. Kikket på voltmeteret, og da viste det litt over 14 volt. Satte på ladelampe med bryter, uten noen reaksjon, hverken på voltmeter, lampe, eller turtall. Så det var helt klart at dynamo ladet uten at jeg hadde aktivert ladelampen. Når jeg stoppet motoren ved brygga, så lyste ladelampen som den skulle til jeg slo den av.

Så da lurer jeg på litt.

• Tar dynamo skade av å kjøre på så høyt turtall at den "magnetiserer seg selv", uten att ladelampe er spenningssatt på den andre siden ?
  • Hadde jeg forhindret lading om jeg hadde koblet "ladelampen" til jord når jeg ikke ville ha den belastningen på dynamo, og ville det isåfall skadet dynamoen ?
  • Ville det hjulpet å sette på det store reimhjulet fra den gamle dynamoen på den nye BT-dynamoen, sånn i forhold til tung oppstart ?

Begynte plutselig å lure nå på en ting til. Med VSR koblet mellom forbruk og start, all lading i hovedsak til forbruk, og batterimonitor koblet inn før negativ pol på forbruk, vil jeg da "gå glipp av" forbruk som går fra start før start-batteriet kobles fra. VSR er Biltema-varianten som slår inn på 13,3 og ut på 12,8 volt.

Vurdere nå å åpne gammel dynamo og sjekke dioder.

Tenker også på at diameter på reimhjulet på BT-dynamo er veldig liten i forhold til diameter på svinghjul som driver reima, så dynamo går nok endel raskere enn den kanskje er ment til.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Fikk samme problem da jeg monterte 70 amp Valeo dynamo på md5b i min Maxi Fenix.

Monterte bryter på d+ kabelen (ladelampe) og flyttet over det store reimhjulet fra den gamle dynamoen.

Etter jeg gjorde det var det aldri noe problem.

Koblet ut ladelampen via bryteren ved start, da motoren var i gang koblet jeg den inn.

Dette kvelte aldri motoren. Fungerte helt supert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...