Tore B Startet 14.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2005 Er det noen som kan fortelle meg hva denne lednigen er til? De går fra duppeditten på pumpa og bort til en topolet føler på termostat huset. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 (redigert) Det er ikke en måte for kaldstart da? Spurte for 1uke siden om nesten det samme til min GM motor. Der er det en føler som skal bryte ene kretsen til en gitt temperatur (35 grader tror jeg det var). Her er emnet jeg snakket om Redigert 14.Oktober.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Har tenkt på det jeg og, men det går ikke noe strøm i ledningen, og ikke skjer det noe om jeg setter strøm på den heller. Motoren har ikke gløding. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Slike ledninger steller gjerne enten med å gi ekstra diesel i starten eller så er det for å stoppe motoren. Hvis du kobler vekk ledningen skal du enten ha treg start når det er kaldt, eller så får du ikke stoppet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Stoppen er manuell, og det er ikke merkbar forskjell på start heller. Men det kan jo ha noe med kaldstart og gjøre likevel. Skal den regulere noe på kaldstart må det hvertfal + inn på den, det er det ikke i dag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Er det pluss inn på den andre polen på giveren som er montert i termostathuset? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tore B Svart 14.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Nei det er det ikke, men det er ikke mulig å se hvor den ledningen går videre, kanskje det skal være det.... Har satt strøm direkte på " duppeditten " men kan ikke høre eller se at det skjer noe. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Jeg er temmelig sikker på at dette er snakk om en kaldstartanordning, og at du da skal ha pluss inn på giveren når tenningen er på. Giveren gjør da at kaldstartanordningen ikke slår inn når motoren er varm. Plasseringen på pumpa stemmer godt overens med den manuelle kaldstarten på min Simms pumpe, riktignok firesylindret. Hvorfor den er utkoplet er imidlertid ikke godt å si... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jaliza Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Kan det være at "duppeditten" ikke fungerer? For meg ser det ut som en kaldstartsanordning som gir en puls på spesielt lave temperaturer. Det kan se ut som om du har en Minimec dieselpumpe, og dersom det er det, kan jeg ikke se at du har manuell kaldstart. Har ikke de fleste minimec's dieselpumper kaldstartsknapp? "Duppeditten" hos deg er ihvertfall plassert på samme plass som kaldstarten pleier å være plassert på. Jaliza Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 (redigert) Stoppen er manuell, og det er ikke merkbar forskjell på start heller. Men det kan jo ha noe med kaldstart og gjøre likevel. Skal den regulere noe på kaldstart må det hvertfal + inn på den, det er det ikke i dag. Det er trolig en kaldstart. Det er bare en elektromagnet som åpner for ekstra diesel under en gitt temperatur. Motoren ser ikke ut til å være en forkammermotor. I en båt, der temperaturen ikke blir særlig lav, vil motoren banke i gang uansett. Så lenge du starter OK så er det bare å la den henge der. Den er ikke koplet via en annen dings på motoren og så bort til tenningen? Redigert 14.Oktober.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Dingsen i vannpumpehuset er nok en temp føler, + inn på denne og så lukker eller åpner denne kretsen ved en gitt temp, strøm videre til kaldstarten... (hvis jord (-) går i blokka...) Hvis motoren har vært litt overopphetet så har disse tempfølerene lett for å bli ødelagt... (er fylt med noe silikongreier som hvistnok er litt sensitivt for overoppheting) OBS! dette er synsing... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Åja--- ledningen går inn på føleren i forkant av blokka? Da er det nok som Laffen og Hulda antyder. Starter motoren lett, så er det nok bare å la det være slik. Er du nyskgjerring, så kan du seriekople et multimeter mellom ledningen inn på pumpa og enden på ledningen. Når du setter på tenningen, kald motor, skal du se en spenning. Når motoren er varm, skal det ikke være noen spenning der (eller veldig lav spenning). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.