Jump to content

Mystisk ledning på ford dieselpumpe


Tore B

Recommended Posts

Jeg er temmelig sikker på at dette er snakk om en kaldstartanordning, og at du da skal ha pluss inn på giveren når tenningen er på. Giveren gjør da at kaldstartanordningen ikke slår inn når motoren er varm. Plasseringen på pumpa stemmer godt overens med den manuelle kaldstarten på min Simms pumpe, riktignok firesylindret. Hvorfor den er utkoplet er imidlertid ikke godt å si...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan det være at "duppeditten" ikke fungerer?

 

For meg ser det ut som en kaldstartsanordning som gir en puls på spesielt lave temperaturer. Det kan se ut som om du har en Minimec dieselpumpe, og dersom det er det, kan jeg ikke se at du har manuell kaldstart. Har ikke de fleste minimec's dieselpumper kaldstartsknapp?

 

"Duppeditten" hos deg er ihvertfall plassert på samme plass som kaldstarten pleier å være plassert på.

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Stoppen er manuell, og det er ikke merkbar forskjell på start heller. Men det kan jo ha noe med kaldstart og gjøre likevel. Skal den regulere noe på kaldstart må det hvertfal + inn på den, det er det ikke i dag.

Det er trolig en kaldstart. Det er bare en elektromagnet som åpner for ekstra diesel under en gitt temperatur. Motoren ser ikke ut til å være en forkammermotor. I en båt, der temperaturen ikke blir særlig lav, vil motoren banke i gang uansett. Så lenge du starter OK så er det bare å la den henge der. Den er ikke koplet via en annen dings på motoren og så bort til tenningen?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dingsen i vannpumpehuset er nok en temp føler, + inn på denne og så lukker eller åpner denne kretsen ved en gitt temp, strøm videre til kaldstarten... (hvis jord (-) går i blokka...)

Hvis motoren har vært litt overopphetet så har disse tempfølerene lett for å bli ødelagt... (er fylt med noe silikongreier som hvistnok er litt sensitivt for overoppheting)

OBS! dette er synsing...

Link to post
Share on other sites

Åja--- ledningen går inn på føleren i forkant av blokka? Da er det nok som Laffen og Hulda antyder.

 

Starter motoren lett, så er det nok bare å la det være slik. Er du nyskgjerring, så kan du seriekople et multimeter mellom ledningen inn på pumpa og enden på ledningen. Når du setter på tenningen, kald motor, skal du se en spenning. Når motoren er varm, skal det ikke være noen spenning der (eller veldig lav spenning).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...