Jump to content

Ny lader til motorbåt?

Mabel

Recommended Posts

Hei.

Vi har i dag en Bavaria Sport 32 2013-modell, som vi er godt fornøyd med. Ettersom vi stort sett kun ligger i uthavn, har vi installert en mindre generator, samt Lithium-batterier til forbruk. Dette fungerer godt for oss. utfordringen er at det i båten i dag "kun" er en lader på 32 amper. Dette gjør at vi bruker unødvendig lang tid på å lade opp batteriene når vi ligger på landstrøm eller benytter generatoren. Batterier for start og baugpropell er AGM/bly. Det vi ønsker er å bytte lader, til en lader på 50 eller 60 (helst) amp. På grunn av plassen laderen må monteres på, er plassen noe begrenset. 

Vi har foreløpig sett på følgende to ladere:

https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2943&category_id=88&gclid=EAIaIQobChMIncWP0oOE6wIVDLwYCh2WpwRyEAQYASABEgLfn_D_BwE

https://www.batteributikken.com/products/nor-charger-pro-serie-elektronisk-batterilader-12v-60a?gclid=EAIaIQobChMIp961rYOE6wIVESwYCh0KxgDSEAQYAiABEgJCcPD_BwE

Automatic 1260 60A er både rimelig og får god omtale. Men denne kan ikke lade Lithium og andre batterier samtidig slik jeg forstår det. Vil derfor anta at den kanskje lader sekvensielt, dvs at den først lader opp forbruksbatteriene, og deretter de øvrige to for start og baugpropell (disse vil jo normalt være fulladet uansett). Er dog ikke helt sikker på hvordan dette fungerer i praksis.

Det vi derfor er ute etter, er noen gode råd til lader fra noen med mer erfaring innenfor dette enn oss. 

Er det noen "der ute" som kan komme med forslag til egnet lader, og evt kan si noe om hvorvidt en av de ovennevnte laderne er gode og egnet til vårt beskjedne formål?

Mvh

Bjørn-Erik:-)

Lithium kan du lade med alle spenninger innen 14,4V (glem maks 14,6V)
Den kan også lades med 13,8V men da bare (evt) ikke til 100%,
som er spørs om det er nødvendig.

Men hvis du er snill mot Lithium batteriene da er du også snill mot AGM og andre
som ikke går syklisk (start ha normal ikke utlading = lite behov for absorption)
Hvis du derimot topplader Lithium med f.eks. 14.4V da får også alle blybatterier topplading.

Så eller så, du vil nok ikke ødelegge blybatteriene dine,
tvert imot fordi bly (unntatt Gel mht spenninger og gassing) vil ha
det godt av litt overlading.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvorfor fjerne den gamle laderen? La den stå og så parellkoble den med en ny i forhold til hva generatoren kan klare. Da har du redundans, om den ene tar kvelden. Å parallell koble moderne ladere er vanligvis greit. Selv har jeg også en liten generator. (1700VA).

Har en orginalmontert Defa 2x15 A som master og en Quick på 40A som er ettermontert. Sistnevnte er satt opp som ren strømforsyning på 13,6 Volt. Da lader begge med maks strøm til spenningen er 13,6, så er det bare Defa'en som topper batteriet. Denne faller også ned til 13,6 volt for vedlikeholdslading. Har en 480 Ah AGM batteribank.  

Ellers så har jeg en vanlig fjernkontrol (Claes ohlson) til å koble in og ut Quick og VV tank.Da kan jeg kjøre støvsuger eller hørføner i tillegg når mot ønsker det.

3 hours ago, JRK said:

Hvorfor fjerne den gamle laderen? La den stå og så parellkoble den med en ny i forhold til hva generatoren kan klare. Da har du redundans, om den ene tar kvelden. Å parallell koble moderne ladere er vanligvis greit. Selv har jeg også en liten generator. (1700VA).

Har en orginalmontert Defa 2x15 A som master og en Quick på 40A som er ettermontert. Sistnevnte er satt opp som ren strømforsyning på 13,6 Volt. Da lader begge med maks strøm til spenningen er 13,6, så er det bare Defa'en som topper batteriet. Denne faller også ned til 13,6 volt for vedlikeholdslading. Har en 480 Ah AGM batteribank.  

Ellers så har jeg en vanlig fjernkontrol (Claes ohlson) til å koble in og ut Quick og VV tank.Da kan jeg kjøre støvsuger eller hørføner i tillegg når mot ønsker det.

Hei JRK.

Takk for et nyttig og godt svar:-)

//BE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...