Jump to content

Sandvik 28, lekkasje på roropphenging

Four BC

Recommended Posts

Huff, det der så ikke bra ut!

Noen slike rorgjennomføringer har en smørenippel man kan presse fett i, det kan kanskje tette 

Om du ikke har det, og det ikke lekker allverden, kan du kanskje la det være til båten skal opp?

Jeg hadde imidlertid vært skeptisk til hele opplegget, løftet opp båten og overhalt hele anlegget.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Her er det bare å sitte stille i båten og håpe på det beste. 

Hele rorkrakken som tar opp kreftene fra roret har sprukket nedover. Så virker det som om man for å redde båten fra umiddelbart havari har skrudd på en, vel og merke kvalitetsklemme, klemme av karbonstål. Som sikkert har hatt en elektrolytisk forsinking. Og etter hvert sett på det som permanent reparasjon. Hvilket kun er en nødrep. til nærmeste havn. Hvis du selv ikke har kvalifikasjoner, få en som har det til å se på sakene. Dette ser ikke bra ut.

Og, i bestyrtelse glemte jeg:  Velkommen til forumet!

Redigert av Hulda (see edit history)

Akkurat dette skjedde med min Sandvik 28 for noen år siden. Hylsen av messing hadde brukket rett over mutteren som sitter under skroget rett over roret. Vann ble presset opp gjennom sprekken og videre opp mellom utsiden av hylsen og innstøpen, men kun under gange. 

Jeg fikset dette etter at båten kom på land. Demonterte svingarmen, demonterte roret, og dro akslingen ned og ut. Fjernet defekt hylse.

Fikk tak i et syrefast rør og sveiste på en flens. Denne trykket jeg opp i hullet med Simson monteringslim. Etter at det hadde herdet fylte jeg med epoxy mellom innstøpen og hylsa, slik at det ble "hel ved". Gjenget inn en smørenippel for å kunne presse inn fett i hylsa. Satte også på en stump av en sykkelslange fra bunnen av hylsa og ned på selve rorakslingen. Monterte alt sammen igjen, og presset inn fett til det tøyt ut i begge ender.

Etter det holdt det tett så lenge jeg hadde den båten.

Det er nok dessverre ingen quick-fix for dette, men lykke til uansett.

Redigert av Rytteren (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...