Jump to content

Tohatsu 9,9 undervannshus fast,borre hull i stammen for å få sprutet inn rustløser ??


tohatsuproblemer

Recommended Posts

Undervannshuset på min gamle tohatsu 9,9 1997 modell er så fast som det går an. Har dælja og slått,men det nytter ikke. På youtube ser jeg at det ofte er pga at drivakselen er rustet fast oppe i motoren,og at løsningen for noen har vært å henge motoren opp ned, få rustløser inn på drivakslingen slik at det renner ned og løser rustet. Den jeg så som gjorde dette på youtube fikk en lite glippe mellom undervannshus og stamme slik at han fikk sprutet inn rustløser.Jeg får null glippe. Jeg lurer på om det går an å borre et hull oppe på stammen på linje med drivaksling og sprute inn rustløser der ? Tenker det er enkelt å tette det hullet etterpå hvis det funker. Hvis man borrer hull,ser man akslingen eller er den inne i et "rør"eller noe ?

Link to post

Rustløsere leveres vel vanligvis med et tynt rør du kan sette inn i ventilen, så da er det vel mer snakk om 3mm, ikke 15....

men jeg ville sjekket minst en runde til på at du har fått ut alle boltene, og at det ikke Undervannshuset og stammen er korrodert fast. Normalt er det såpass slakk i drivakselen at du får undevannshuset Ned de nødvendige 3-4 millimeterne så du får inn dyserøret. Og husk, det har ingen hensikt å sprute på og vente 5 minutter. Kjør på med proff rustløser jevnlig i en uke eller fjorten dager før du prøver noe særlig med makt. Sett motoren på hodet. 
Jeg har ofte skjært noen trekiler som jeg har banket inn og strammet til med jevne mellomrom. Bedre at trekilene deformeres enn metallflatene

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Honduras skrev 44 minutter siden:

Rustløsere leveres vel vanligvis med et tynt rør du kan sette inn i ventilen, så da er det vel mer snakk om 3mm, ikke 15....

men jeg ville sjekket minst en runde til på at du har fått ut alle boltene, og at det ikke Undervannshuset og stammen er korrodert fast. Normalt er det såpass slakk i drivakselen at du får undevannshuset Ned de nødvendige 3-4 millimeterne så du får inn dyserøret. Og husk, det har ingen hensikt å sprute på og vente 5 minutter. Kjør på med proff rustløser jevnlig i en uke eller fjorten dager før du prøver noe særlig med makt. Sett motoren på hodet. 
Jeg har ofte skjært noen trekiler som jeg har banket inn og strammet til med jevne mellomrom. Bedre at trekilene deformeres enn metallflatene

Takk for svar. Hvordan vet jeg at jeg treffer drivakselen hvis jeg lager så lite et hull ?

Link to post

Spraye mye og mot senter.

 

Men er du sikker på at du ikke kan spraye i noen hull som er der allerede?

Små hull for eksos i stammen,  luke for gearjustering?

 

Når det er sagt, se en gang til etter den siste bolten, du er ikke den første eller siste som har blitt lurt på det som de oven har skrevet :)

delefilm finner du her

https://www.wahlborgsmarina.se/reservdelar/tohatsu-reservdelar/

Redigert av Almvik (see edit history)
Link to post

På Yamaha 4/5 hk setter drivakslingen seg ofte fast i hylse under blokken. Min metode da er å åpne UV-hus, løsne drivaksling i bunn og demontere undervannshuset mens akslingen står igjen. Det eneste ulempen er at kilen til impeller lager et spor i plasten i impellerhuset, men disse har jeg mange av uansett.

 

Har ikke mekket noe særlig på Tohatsu, så jeg vet ikke helt om metoden kan benyttes på disse.....:confused:

Link to post
Almvik skrev for 6 timer siden:

Spraye mye og mot senter.

 

Men er du sikker på at du ikke kan spraye i noen hull som er der allerede?

Små hull for eksos i stammen,  luke for gearjustering?

 

Når det er sagt, se en gang til etter den siste bolten, du er ikke den første eller siste som har blitt lurt på det som de oven har skrevet :)

delefilm finner du her

https://www.wahlborgsmarina.se/reservdelar/tohatsu-reservdelar/

Eksos og drivaksel ligger i to adskilte deler inne i "motorkroppen"på denne. Det gjør det også på suzukien jeg har. Er heller ikke noe hull ift gir,annet enn der du separerer "girstangen" når du skal ta av u-hus.

Ja er nok mange som er blitt lurt,men ettersom det er det første google forteller meg når jeg leter etter løsning,har jeg selvfølgelig sjekket dette grundig :D.

Redigert av tohatsuproblemer (see edit history)
Link to post
Skrotnisse skrev 37 minutter siden:

På Yamaha 4/5 hk setter drivakslingen seg ofte fast i hylse under blokken. Min metode da er å åpne UV-hus, løsne drivaksling i bunn og demontere undervannshuset mens akslingen står igjen. Det eneste ulempen er at kilen til impeller lager et spor i plasten i impellerhuset, men disse har jeg mange av uansett.

 

Har ikke mekket noe særlig på Tohatsu, så jeg vet ikke helt om metoden kan benyttes på disse.....:confused:

Takk for svar,men det der blir for avansert for meg :D 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...