tohatsuproblemer Startet 5.August.2020 Link til dette innlegget Startet 5.August.2020 Undervannshuset på min gamle tohatsu 9,9 1997 modell er så fast som det går an. Har dælja og slått,men det nytter ikke. På youtube ser jeg at det ofte er pga at drivakselen er rustet fast oppe i motoren,og at løsningen for noen har vært å henge motoren opp ned, få rustløser inn på drivakslingen slik at det renner ned og løser rustet. Den jeg så som gjorde dette på youtube fikk en lite glippe mellom undervannshus og stamme slik at han fikk sprutet inn rustløser.Jeg får null glippe. Jeg lurer på om det går an å borre et hull oppe på stammen på linje med drivaksling og sprute inn rustløser der ? Tenker det er enkelt å tette det hullet etterpå hvis det funker. Hvis man borrer hull,ser man akslingen eller er den inne i et "rør"eller noe ? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Gjør som du sier,eneste måten for å få inn rustløser.Hullet kan blendes etterpå med gummiplugg. La gjerne rustløsern virke flere dager Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Er du helt sikker på du har funnet alle boltene. Kjenner ikkje til din motor, men noen ganger er det en bolt skjult bak anode e.l. Ikkje bor hullet for langt nede, da kommer du i konflikt med vannpumpe. Bruk gjerne ATF olje, da den penetrerer godt, og fordamper ikkje like fort som "vanlig rustløser". Sitér dette innlegget Link to post
tohatsuproblemer Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 (redigert) . Redigert 5.August.2020 av tohatsuproblemer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tohatsuproblemer Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Arny skrev 1 time siden: Gjør som du sier,eneste måten for å få inn rustløser.Hullet kan blendes etterpå med gummiplugg. La gjerne rustløsern virke flere dager Hvor stort hull tror du jeg må lage og spiller det noen rolle om det er 0,5 eller 1,5 cm ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 (redigert) Rustløsere leveres vel vanligvis med et tynt rør du kan sette inn i ventilen, så da er det vel mer snakk om 3mm, ikke 15.... men jeg ville sjekket minst en runde til på at du har fått ut alle boltene, og at det ikke Undervannshuset og stammen er korrodert fast. Normalt er det såpass slakk i drivakselen at du får undevannshuset Ned de nødvendige 3-4 millimeterne så du får inn dyserøret. Og husk, det har ingen hensikt å sprute på og vente 5 minutter. Kjør på med proff rustløser jevnlig i en uke eller fjorten dager før du prøver noe særlig med makt. Sett motoren på hodet. Jeg har ofte skjært noen trekiler som jeg har banket inn og strammet til med jevne mellomrom. Bedre at trekilene deformeres enn metallflatene Redigert 5.August.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tohatsuproblemer Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Honduras skrev 44 minutter siden: Rustløsere leveres vel vanligvis med et tynt rør du kan sette inn i ventilen, så da er det vel mer snakk om 3mm, ikke 15.... men jeg ville sjekket minst en runde til på at du har fått ut alle boltene, og at det ikke Undervannshuset og stammen er korrodert fast. Normalt er det såpass slakk i drivakselen at du får undevannshuset Ned de nødvendige 3-4 millimeterne så du får inn dyserøret. Og husk, det har ingen hensikt å sprute på og vente 5 minutter. Kjør på med proff rustløser jevnlig i en uke eller fjorten dager før du prøver noe særlig med makt. Sett motoren på hodet. Jeg har ofte skjært noen trekiler som jeg har banket inn og strammet til med jevne mellomrom. Bedre at trekilene deformeres enn metallflatene Takk for svar. Hvordan vet jeg at jeg treffer drivakselen hvis jeg lager så lite et hull ? Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) Spraye mye og mot senter. Men er du sikker på at du ikke kan spraye i noen hull som er der allerede? Små hull for eksos i stammen, luke for gearjustering? Når det er sagt, se en gang til etter den siste bolten, du er ikke den første eller siste som har blitt lurt på det som de oven har skrevet :) delefilm finner du her https://www.wahlborgsmarina.se/reservdelar/tohatsu-reservdelar/ Redigert 6.August.2020 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 På Yamaha 4/5 hk setter drivakslingen seg ofte fast i hylse under blokken. Min metode da er å åpne UV-hus, løsne drivaksling i bunn og demontere undervannshuset mens akslingen står igjen. Det eneste ulempen er at kilen til impeller lager et spor i plasten i impellerhuset, men disse har jeg mange av uansett. Har ikke mekket noe særlig på Tohatsu, så jeg vet ikke helt om metoden kan benyttes på disse..... Sitér dette innlegget Link to post
tohatsuproblemer Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) Almvik skrev for 6 timer siden: Spraye mye og mot senter. Men er du sikker på at du ikke kan spraye i noen hull som er der allerede? Små hull for eksos i stammen, luke for gearjustering? Når det er sagt, se en gang til etter den siste bolten, du er ikke den første eller siste som har blitt lurt på det som de oven har skrevet :) delefilm finner du her https://www.wahlborgsmarina.se/reservdelar/tohatsu-reservdelar/ Eksos og drivaksel ligger i to adskilte deler inne i "motorkroppen"på denne. Det gjør det også på suzukien jeg har. Er heller ikke noe hull ift gir,annet enn der du separerer "girstangen" når du skal ta av u-hus. Ja er nok mange som er blitt lurt,men ettersom det er det første google forteller meg når jeg leter etter løsning,har jeg selvfølgelig sjekket dette grundig :D. Redigert 6.August.2020 av tohatsuproblemer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tohatsuproblemer Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Skrotnisse skrev 37 minutter siden: På Yamaha 4/5 hk setter drivakslingen seg ofte fast i hylse under blokken. Min metode da er å åpne UV-hus, løsne drivaksling i bunn og demontere undervannshuset mens akslingen står igjen. Det eneste ulempen er at kilen til impeller lager et spor i plasten i impellerhuset, men disse har jeg mange av uansett. Har ikke mekket noe særlig på Tohatsu, så jeg vet ikke helt om metoden kan benyttes på disse..... Takk for svar,men det der blir for avansert for meg :D Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Pøs på med en 50/50 blanding av aceton og ATF. La det stå MINST en uke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.