btt Startet 5.August.2020 Link til dette innlegget Startet 5.August.2020 Hei, hva er egentlig poenget med å bruke mange båthenger på AIS ? En ser jo ikke alle der? Så for sikkerhet er det ikke Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 (redigert) Vel, jeg ser i hvert fall alle nyttefartøy som har påbudt AIS, og de ser meg i tåke og dårlig sikt og skjult bak odder og nes. Redigert 5.August.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ydalir Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Enig med LarsH. AIS er veldig nyttig. Legg på vektor på møtende båter og du ser om du går foran eller bak. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Og det fungerer også som et sikkerhetssystem. Om du for eksempel er savnet, så kan HRS finne din siste posisjon, slik at tid og resurser til leting minskes betraktelig. Dette forutsetter at du har en AIS-sender. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Det finnes flere fordeler også. På plotteren ser en i tillegg til andre båter også navnet på disse. Er en i tvil hvordan en skal navigere, er det da greit å bruke VHF'n og kalle opp den andre båten med navn fremfor: "du store båten litt fremfor meg som kmmer fossende, hvor har du tenkt deg?" Og i en nødsituasjon kan kyststasjonen se hvor du er og dirigere hjelp til rett posisjon frmfor at du skal stotre frem at:" jeg er ved en eller annen liten øy ved et nes et stykke inne i fjorden!" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krimart Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 (redigert) Og du kan ha en AIS- MOB sender på alle om bord. Redigert 5.August.2020 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Mange fordeler, ved kryssing av Larviksfjorden sydover i sommer kom det et større fartøy med tømmer på stø kurs utover (Kryssende kurs) Jeg sakket av og la kursen på utsiden av rakke og kalkulerte med god margin til fartøyet. Da kalte han meg opp med båtnavn og informerte om at han kom til å gå babord og dermed ville ende på kollisjonskurs med meg. Betydelig enklere enn at man roper på en hvit seilbåt. Det var det bare en 8-10 stykker av i området. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Men hva koster en ais sender i økonomi klassen? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
enslagsgjest Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Okkaby skrev 5 minutter siden: Men hva koster en ais sender i økonomi klassen? https://seatronic.no/elektronikk/ais-c-15/ais/amec-camino-108-ais-sender-og-mottaker Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
TideRace Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Denne seilbåten hadde ikke ais. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 En må vel ha både sender og mottaker for at det skal være noe poeng ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 For å si det enkelt: Bare mottager, 1 poeng. Sender og mottaker, 2 poeng Ingen AIS, 0 poeng. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Mottaker betyr at du vet hvilke AIS-pliktige fartøyer som er rundt deg innenfor en gitt radius. Men de ser ikke deg. Med sender og mottaker ser du alle rundt deg, og de ser deg. Så jeg ville valgt sender og mottaker. Hvilket også er installert i Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Seilte Øresund på natta i fjor, og rundt Sørlandet utaskjærs til Stavanger i sommer, både på natta og dagen. Har bare mottaker, men det gjorde enorm forskjell for stressnivået å ha kontroll på all nyttetrafikken rundt meg. Neste båt får både mottaker og sender. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Etter at jeg fikk AIS-sender syns jeg det er flere båter uten AIS-sender som "snidder" meg. Det er naturlig, siden de jo har full kontroll på min kurs og fart, men siden jeg ikke ser dem på plotteren, så vet jo ikke jeg om de har full kontroll eller om de ligger og sover/ikke kan vikepliktsreglene e.l. Ideelt sett hadde alle med mottaker også sender. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Ja for det er vel ikke mer en Max 10% fritidsbåter mellom 25-60 fot som har AIS . Er er redd det er en vile pute for mange føler jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) Utenkelig å ikke ha AIS for oss. Men vi er mer i farvann med mye stor skipsfart. Like viktig å se er det å bli sett. Trygghet for alle parter. radar, AIS og god utkikk. Alle tre deler like viktig. Redigert 6.August.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) Sitat Ja for det er vel ikke mer en Max 10% fritidsbåter mellom 25-60 fot som har AIS . Er er redd det er en vile pute for mange føler jeg Det tallet, hvor har du det fra? Eller har du det fra eget hode? Men det er godt mulig at det kan stemme, hva vet jeg. Hvorfor så negativ når du nå har fått alle fordelene forklart? Men det er klart, alle hjelpemidler kan bli en hvilepute: Automatgear i bil, baugpropell i båt, GPS-navigering for bil båt og fly, VHF-radio, temostat på ovner . . . . Men du må selvfølgelig "føle" det du vil. Redigert 6.August.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Euklid Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 For så vidt enig i at AIS har begrenset verdi om en primært befinner seg i områder med hauger av andre småbåter (og det ikke aktivt pågår et søk etter båten en befinner seg i). Men så fort en er ute i litt andre farvann, eller på tidspunkter de fleste holder seg i havn, blir AISen veldig nyttig. På åpent hav suverent nyttigste dings ombord utenom GPS. Må si jeg stusser litt når jeg støter på cabin cruisere på 55-60 fot (gjerne med alternativt syn på vikeplikt) som ikke har tatt seg råd til AIS, men at de fleste med en liten snekke heller brukte pengene og energien på noe annet synes jeg ikke er så veldig rart. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Bitteliten skrev for 1 time siden: Utenkelig å ikke ha AIS for oss. Men vi er mer i farvann med mye stor skipsfart. Like viktig å se er det å bli sett. Trygghet for alle parter. radar, AIS og god utkikk. Alle tre deler like viktig. 100% enig? Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Takker for flotte innspill og jeg er ikke negativ, elsker dingser og utstyr i båten, har bare ikke helt klart å se den store fordelen . Fått flere gode nå og takker for det. Har raymarine i båten, bør jeg da kjøpe raymarine AiS ? Eller viser alle det samme ? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Lurer bare på hvordan vi klarte oss på sjøen for 20 år siden.....se lanterner og ikke minst vite forskjell på styrbord og babord, vite vikeplikt og i det heletatt holde fokus.... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) Det varierer vel med hvor og når man bruker båten. Om det er begrenset til tusleturer i indre Oslofjord eller innskjærs på dagtid, da er det vel ikke mye vits. Men er man på havet, gjerne i litt dårlig vær og sikt. Da blir det plutselig veldig greit. Og så går det jo helt fint uten også, i alle fall i de fleste situasjonene. Jeg er vokst opp med en plastsnekke uten noe hjelpemidler, vi hadde ikke engang VHF, men AIS er definitivt noe som senker risikonivået på havet. Edit: Mitt innlegg var ikke et svar til Martine29 og så ikke det innlegget når jeg skrev dette. Har sett det de gangene vi er på havet. Når man passerer en 15nm fra land møter man veldig sjelden en båt som ikke har AIS sender (men en del fiskebåter slår senderen av). Ser du har en stor båt, som vel også har et fartspotensiale og mulighet for å gå på åpent hav. Da mener jeg du bør ha både AIS og gjerne også Radar. Vi har begge deler og føler det gir ekstra trygghet og bedre oversikt i dårlig vær, sikt og mørke. Raymarine AiS er Plug and Play om du har Raymarine system. Ville montert egen VHF antenne for AIS, da har du også en ekstraantenne. Hvis ikke så har vel Raymarines 700 AIS splitter, så du kan bruke den antennen du allerede har. (Fra hukommelsen, så sjekk dette med noen som kan). AIS kollisjonsvarsel synes jeg derimot er mindre interessant. Vi bruker det til havs, men innaskjærs går alarmen så å si konstant. Redigert 6.August.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) .. Redigert 6.August.2020 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
.Olsen Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Om det står på pengene så kjøp i det minste en mottaker. Flere produsenter med modeller til rundt tusenlappen. Veldig kjekt om tåka kommer... .... Så kan en spare til sender/mottaker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.