Jump to content

AIS i fritidsbåt

btt

Recommended Posts

Vel, jeg ser i hvert fall alle nyttefartøy som har påbudt AIS, og de ser meg i tåke og dårlig sikt og skjult bak odder og nes.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det finnes flere fordeler også. På plotteren ser en i tillegg til andre båter også navnet på disse. Er en i tvil hvordan en skal navigere, er det da greit å bruke VHF'n og kalle opp den andre båten med navn fremfor: "du store båten litt fremfor meg som kmmer fossende, hvor har du tenkt deg?" Og i en nødsituasjon kan kyststasjonen se hvor du er og dirigere hjelp til rett posisjon frmfor at du skal stotre frem at:" jeg er ved en eller annen liten øy ved et nes et stykke inne i fjorden!"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mange fordeler, ved kryssing av Larviksfjorden sydover i sommer  kom det et større fartøy med tømmer på stø kurs utover (Kryssende kurs)

Jeg sakket av og la kursen på utsiden av rakke og kalkulerte med god margin til fartøyet. Da kalte han meg opp med båtnavn og informerte om at han kom til å gå babord og dermed ville ende på kollisjonskurs med meg. Betydelig enklere enn at man roper på en hvit seilbåt.

Det var det bare en 8-10 stykker av i området.

Etter at jeg fikk AIS-sender syns jeg det er flere båter uten AIS-sender som "snidder" meg. Det er naturlig, siden de jo har full kontroll på min kurs og fart, men siden jeg ikke ser dem på plotteren, så vet jo ikke jeg om de har full kontroll eller om de ligger og sover/ikke kan vikepliktsreglene e.l. Ideelt sett hadde alle med mottaker også sender. 

Sitat

Ja for det er vel ikke mer en Max 10% fritidsbåter mellom 25-60 fot som har AIS . Er er redd det er en vile pute for mange føler jeg

Det tallet, hvor har du det fra? Eller har du det fra eget hode? Men det er godt mulig at det kan stemme, hva vet jeg.

Hvorfor så negativ når du nå har fått alle fordelene forklart? Men det er klart, alle hjelpemidler kan bli en hvilepute: Automatgear i bil, baugpropell i båt, GPS-navigering for bil båt og fly,  VHF-radio, temostat på ovner . . . .  Men du må selvfølgelig "føle" det du vil.

Redigert av Lars H. (see edit history)

For så vidt enig i at AIS har begrenset verdi om en primært befinner seg i områder med hauger av andre småbåter (og det ikke aktivt pågår et søk etter båten en befinner seg i). Men så fort en er ute i litt andre farvann, eller på tidspunkter de fleste holder seg i havn, blir AISen veldig nyttig. På åpent hav suverent nyttigste dings ombord utenom GPS.

Må si jeg stusser litt når jeg støter på cabin cruisere på 55-60 fot (gjerne med alternativt syn på vikeplikt) som ikke har tatt seg råd til AIS, men at de fleste med en liten snekke heller brukte pengene og energien på noe annet synes jeg ikke er så veldig rart.

Det varierer vel med hvor og når man bruker båten. Om det er begrenset til tusleturer i indre Oslofjord eller innskjærs på dagtid, da er det vel ikke mye vits. Men er man på havet, gjerne i litt dårlig vær og sikt. Da blir det plutselig veldig greit.
Og så går det jo helt fint uten også, i alle fall i de fleste situasjonene. Jeg er vokst opp med en plastsnekke uten noe hjelpemidler,  vi hadde ikke engang VHF, men AIS er definitivt noe som senker risikonivået på havet.
Edit: Mitt innlegg var ikke et svar til Martine29 og så ikke det innlegget når jeg skrev dette.

Har sett det de gangene vi er på havet. Når man passerer en 15nm fra land møter man veldig sjelden en båt som ikke har AIS sender (men en del fiskebåter slår senderen av).

Ser du har en stor båt, som vel også har et fartspotensiale og mulighet for å gå på åpent hav. Da mener jeg du bør ha både AIS og gjerne også Radar. Vi har begge deler og føler det gir ekstra trygghet og bedre oversikt i dårlig vær, sikt og mørke.

Raymarine AiS er Plug and Play om du har Raymarine system. Ville montert egen VHF antenne for AIS, da har du også en ekstraantenne.

Hvis ikke så har vel Raymarines 700 AIS splitter, så du kan bruke den antennen du allerede har. (Fra hukommelsen, så sjekk dette med noen som kan).

AIS kollisjonsvarsel synes jeg derimot er mindre interessant. Vi bruker det til havs, men innaskjærs går alarmen så å si konstant.

Redigert av Havelle (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...