Hedwig Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Hper skrev 48 minutter siden: Om det står på pengene så kjøp i det minste en mottaker. Flere produsenter med modeller til rundt tusenlappen. Veldig kjekt om tåka kommer... .... Så kan en spare til sender/mottaker. En dagstur med en 58 fots Sunseeker Predator tilsvarer vel omtrent en AIS, så det burde nok gå ;) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Havelle skrev 58 minutter siden: En dagstur med en 58 fots Sunseeker Predator tilsvarer vel omtrent en AIS, så det burde nok gå ;) en veldig kort dagstur ! .....snarare ett par timer ! SHIPYARD SUNSEEKER MODELPREDATOR 58 YEAR BUILT 2002 LENGTH 18,53 WIDTH 4,6 DRAFT 1,35 ENGINES Detroit Diesel 550 X 2 GENERATORS KHOLER 8 Kw MAX SPEED 28 Kn (Fuel 320 L/h) CRUISING SPEED 20 Kn ( Fuel 220 L/h) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Kan kanskje gi en liten illustrasjon i tett tåke: Her er sikten omtrent 50 meter. Vi gikk som vist under i 4,6 knop. Vi kom ut fra Havstensund og ut i Kosterfjorden. Det er nokså trangt og mye skjær i utløpet der, Ormskärne og Svartskärne er det vel de heter. Vi syntes selv vi råkjørte for motor i tre knop. Hvis man løfter blikket til radarbildet over, så ser man ved starten av ledstreken to prikker til SB for oss. Og legg merke til at hele radarbildet er 1,5 nautiske mil. De to prikkene er to båter som går sydover i 10 knop. De kunne ikke se oss, vi kunne ikke se dem på AIS. Eneste grunnen til at vi visste de var der er at vi plukket dem opp på radaren, i god tid i forveien. Vi måtte gi på for å komme klar av dem, derfor er vår fart 4,6 knop. Det eneste vi så av dem var hekkbølgene. Vi hadde for så vidt full kontroll, de hadde null kontroll. De krysset for så vidt også to separasjonssoner med en vinkel på rundt 20 grader. Og fortsatte sydover 'mot kjøreretningen'. Det er vel i slike situasjoner når verken utkikk eller lanterner kan gi at AIS blir ekstra nyttig. Om man da ikke har en radar. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Jeg har ikke AIS. Ikke fordi jeg ikke ser nytten, men fordi mitt bruksmønster ikke forsvarer bruk av penger på AIS. (I år spesielt var ikke AIS nødvendig der nesten hele ferien var tilbrakt i egen båthavn ?.) Men i et normalår så går vi stort sett bare her på Sørlandet, innimellom øyer og holmer. Skulle vi derimot begynne med lengre turer, mye nattseilas og våge oss ut i tåke på litt åpne strekk så ville jeg i dag hatt AIS. Først radar, så AIS tenker jeg. Hadde jeg seilet, og mye til havs, hadde AIS vært prioritert. Samtidig forundrer jeg med over at AIS er så dyrt. Jeg forstår ikke hvorfor AIS-apparater skal være så dyre. Noen burde ha kommet med en økonomimodell. I det øyeblikket en av de kjente merkene kommer med en økonomimodell av kartplotter med innebygget AIS så regner jeg med at antall brukere vil øke betraktlig. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Tja, den tåken vi var i der kom som sluppet ut av en sekk da vi var innimellom holmene lenger syd. Det var fra full sikt til null sikt i løpet av noen minutter. Admiralen rakk ikke å gå ned for å hente fotoen før vi var pakket inn i ull. Hadde vi ikke hatt noen hjelpemidler, ville det mest fornuftige vært å ligge stille til det hadde gått over. Og da hadde vi blitt liggende der og padle i fire timer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Hulda skrev 19 minutter siden: Vi hadde for så vidt full kontroll, de hadde null kontroll. Kan jo tenkes at de hadde ais mottaker og kartplotter... Det er det jeg bruker i tett tåke...går fint det...men 10 knop er for mye... Det kan vel også tenkes at de hadde rader, uten at du ville merket det... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Før skip hadde radar og ais så var vel reglen at de skulle ha høyere fart enn at de kunne stoppe i halvparten av den lengden de hadde sikt. Minner meg om en historie som står i selvbiografien til Andrew Cunningham, en av de beste admiralene i historien. Han hadde akkurat tatt over kommandoen på HMS Nelson (eller Rodney), og skipet hadde vært UKs utsending under 1000-årsfeiringen av det islandske parlamentet. På veien hjem, med hauger av politikere og andre viktige folk ombord og under streng ordre om å holde farten oppe, seilte de inn i tett tåke ved fiskebankene. Med over 30.000 tonn og teknologi fra 20-tallet var mulighetene begrenset. Cunningham skriver at han sjelden hadde vært så bekymret. Han var redd for å renne i senk mindre båter, slagskipene på den tiden var jo ikke akkurat bygget som Helge Ingstad og hadde gått tvers gjennom det meste. Cunningham fant likevel en viss trøst i at broen på hans skip hadde en merkelig plassering (bakerst, veldig merkelig for slagskip), og det betydde at hverken han eller de høye herrene ombord nok ville se eller høre noe dersom de rant i senk fiskebåter. Radar og AIS har sine fordeler. Ellers er AIS bra, men Radar er definitivt best. Grand Banks jr skrev 50 minutter siden: Samtidig forundrer jeg med over at AIS er så dyrt. Jeg forstår ikke hvorfor AIS-apparater skal være så dyre. Noen burde ha kommet med en økonomimodell. I det øyeblikket en av de kjente merkene kommer med en økonomimodell av kartplotter med innebygget AIS så regner jeg med at antall brukere vil øke betraktlig. Enig. Men det tenker jeg med alt slikt utstyr til båt. At en 9 tommers kartplotter skal koste 10.000 kroner, mens 24 tommers utgaven koster over 100k, når det nesten kun er størrelsen som skiller, sier noe om båtutstyrsmarkedet. Trengs noen ordentlige utfordrere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Ida Marie III skrev 53 minutter siden: Kan jo tenkes at de hadde ais mottaker og kartplotter... Det er det jeg bruker i tett tåke...går fint det...men 10 knop er for mye... Det kan vel også tenkes at de hadde rader, uten at du ville merket det... Kan tenkes både det ene og det andre, men de pløyde rett gjennom en felt med bøyer, garn og tauverk. Flaks at de ikke hang seg fast. Selv den gamle radaren min ser disse bøyene. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Jeg hadde hatt AIS hvis jeg hadde funnet en fornuftig måte å montere antenne på en skjærgårdsjeep. Ikke at jeg trenger det i Indre Oslofjord, men det er jo en morsom gadget. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 (redigert) AIS har sin største nytteverdi i områder med mye nyttetrafikk. Småbåter greier man lett å unngå, og de har ikke alltid AIS i utgangspunktet. Men når det kommer et 250 meters skip på kryssende kurs, er det svært nyttig å kunne se hvor det kommer til å passere i forhold til deg. Så kan begge justere kursen i god tid. Ute på havet er det veldig greit å vite hva som befinner seg i området. Og en av de aller beste funksjonene, er at man ser båtens navn. Da kan man kalle opp/bli kalt opp med enkelhet, i stedet for å bruke vessel at position x y.... AIS er ett av de mest nyttige instrumentene om bord. Men det avhenger også av at flest mulig installerer transciever. Om alle bare kjører rundt med receiver/uten AIS, har den liten funksjon. Det blir som at ingen gidder å installere VHF, for ingen andre har VHF som de lytter på heller. Redigert 7.August.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
.Olsen Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Mottak er billig, sender er dyrt. Ingen grunn til å ikke ha AIS mottaker sånn "pengemessig". https://www.quark-elec.com/product-category/marine/ais-receivers/?currency=EUR Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Er det mye båt Østpå, litt her vest også, men en ser de ikke før en kommer i havn. Var uheldig i dag en kolonne med raske båter fylte opp Bekkjarvik 4 min før oss, så vi havnet i Fitjar ok plass fin havn. Heiv ut radaren da jeg kjøpte AIS B aldri angret. Og har en 17" skjerm så ser en det meste. Har ca. hvert 10 år blitt overrasket av tåka , da er det bare kjøre oppunder land og slippe dreggen. Skjønner ikke at de tør å kjøre i tåka i over 20 knop . Kjekt å vite hva som kommer i mot bak neste øy. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chiefengineer Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Det er andre fordeler også. Om du av en eller annen årsak skulle glemme å betale havneavgift ved anløp i en kommunal havn så er de aller fleste kommunale havner tilsluttet et automatisk system via AIS slik at regninga kommer i posten din inkl. ekstra gebyr så lenge du har hatt en stopp på mer enn 1 time.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 (redigert) Og politi og tollvesen kan følge deg. Redigert 7.August.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Fydda. Bare å dra ut pluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Hvis man skulle ønske det er det jo fryktelig enkelt å gå i stillemodus. Eller slå av AiS. I Havelle kan begge deler gjøres på under 5 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Martine29 skrev for 20 timer siden: Lurer bare på hvordan vi klarte oss på sjøen for 20 år siden..... Kanskje bruken har utviklet seg i takt med teknologien? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 (redigert) btt skrev On 5.8.2020 at 21.25: Hei, hva er egentlig poenget med å bruke mange båthenger på AIS ? En ser jo ikke alle der? Så for sikkerhet er det ikke For sikkerhet nei, hvordan kunne du tro det??? Her er et bilde fra Sandspollen ved Drøbak i kveld, en stor andel av båtene har som du ser AIS. Redigert 7.August.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Hvor har du den skjermdumpen fra Lazyjack , MarineTraffic? I så fall er det ikke til å stole på. Mange av disse båtene har nok bare AIS på mobilen slik at det kun er MT som ser dem. Og MT er leketøy. Men ligger du der selv nå og det er en skjermdump fra plotteren din, da er det imponerende. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Martine29 Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Jeg tror nok det er grågås som bruker ais for å holde rede på sitt avkom. Såkalt GAIS. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Ser ikke ut som noen der bruker mAIS. De har klasse B AIS. Det er jo et positivt steg i riktig retning at så mange fritidsbåter har AIS transceivere og bidrar til at systemet fungerer! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Sjekket litt selv også nå, og du har rett, dette er bra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vaagen Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 (redigert) Jeg tror mAIS er kommet for å bli, på samme måte som internettet. Og på grunn av det. Hvorfor er ikke plottere rigget for å ta inn mAIS vha mobildata? Om de ikke er det, er jo det et godt argument for å bruke app-baserte løsninger, som kombinerer nedlastede kart m mobildata. Vi bruker mAIS, og vi ser oss selv på GuleSider-appen. I alle fall nært land, og der er det jo mange av oss som ferdes. Redigert 7.August.2020 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
.Olsen Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Husker ikke ip adressen men i Opencpn så kan en "ta ned" mAIS også, hvis en ikke har "ekte" AIS. Mao, mAIS inn i god navigasjonsprogramvare/app uten å måtte betale ekstra for det som med Gulesider på Sjøen og andre apper. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Å bruke MT er falsk trygghet. En er helt avhengig av en privat basestasjon, og dessuten kan det være lang forsinkelse hos MT. mAIS er for at familien hjemme kan (til en viss grad) følge med hvor du er. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.