Jump to content

AIS i fritidsbåt


btt

Recommended Posts

Havelle skrev 58 minutter siden:

En dagstur med en 58 fots Sunseeker Predator tilsvarer vel omtrent en AIS, så det burde nok gå ;)


en veldig kort dagstur ! :giggle:.....snarare ett par timer !

 

SHIPYARD            SUNSEEKER

MODELPREDATOR 58

YEAR BUILT         2002

LENGTH                18,53

WIDTH  4,6

DRAFT   1,35

ENGINES              Detroit Diesel  550 X 2

GENERATORS    KHOLER 8 Kw

MAX SPEED        28 Kn (Fuel  320 L/h)

CRUISING SPEED              20 Kn ( Fuel 220 L/h)

S/Y Gunga Din

Link to post

Kan kanskje gi en liten illustrasjon i tett tåke:

IMG_20150705_195455.jpg.72b69f5292c4b008d9c23d3e6d97ebd5.jpg

 

Her er sikten omtrent 50 meter. Vi gikk som vist under i 4,6 knop. Vi kom ut fra Havstensund og ut i Kosterfjorden. 

 

IMG_20150705_201523.jpg.5fcadb0a227d8a617c3ca77c00519045.jpg

 

Det er nokså trangt og mye skjær i utløpet der, Ormskärne og Svartskärne er det vel de heter. Vi syntes selv vi råkjørte for motor i tre knop.

Hvis man løfter blikket til radarbildet over, så ser man ved starten av ledstreken to prikker til SB for oss. Og legg merke til at hele radarbildet er 1,5 nautiske mil. De to prikkene er to båter som går sydover i 10 knop. De kunne ikke se oss, vi kunne ikke se dem på AIS. Eneste grunnen til at vi visste de var der er at vi plukket dem opp på radaren, i god tid i forveien. Vi måtte gi på for å komme klar av dem, derfor er vår fart 4,6 knop. Det eneste vi så av dem var hekkbølgene. Vi hadde for så vidt full kontroll, de hadde null kontroll. De krysset for så vidt også to separasjonssoner med en vinkel på rundt 20 grader. Og fortsatte sydover 'mot kjøreretningen'. Det er vel i slike situasjoner når verken utkikk eller lanterner kan gi at AIS blir ekstra nyttig. Om man da ikke har en radar. 

 

 

 

 

Link to post

Jeg har ikke AIS. Ikke fordi jeg ikke ser nytten, men fordi mitt bruksmønster ikke forsvarer bruk av penger på AIS. (I år spesielt var ikke AIS nødvendig der nesten hele ferien var tilbrakt i egen båthavn ?.) 

Men i et normalår så går vi stort sett bare her på Sørlandet, innimellom øyer og holmer. Skulle vi derimot begynne med lengre turer, mye nattseilas og våge oss ut i tåke på litt åpne strekk så ville jeg i dag hatt AIS. Først radar, så AIS tenker jeg. 

 

Hadde jeg seilet, og mye til havs, hadde AIS vært prioritert.

Samtidig forundrer jeg med over at AIS er så dyrt. Jeg forstår ikke hvorfor AIS-apparater skal være så dyre. Noen burde ha kommet med en økonomimodell. I det øyeblikket en av de kjente merkene kommer med en økonomimodell av kartplotter med innebygget AIS så regner jeg med at antall brukere vil øke betraktlig.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Tja, den tåken vi var i der kom som sluppet ut av en sekk da vi var innimellom holmene lenger syd. Det var fra full sikt til null sikt i løpet av noen minutter. Admiralen rakk ikke å gå ned for å hente fotoen før vi var pakket inn i ull. Hadde vi ikke hatt noen hjelpemidler, ville det mest fornuftige vært å ligge stille til det hadde gått over. Og da hadde vi blitt liggende der og padle i fire timer. 

Link to post

Før skip hadde radar og ais så var vel reglen at de skulle ha høyere fart enn at de kunne stoppe i halvparten av den lengden de hadde sikt.

 

Minner meg om en historie som står i selvbiografien til Andrew Cunningham, en av de beste admiralene i historien.
Han hadde akkurat tatt over kommandoen på HMS Nelson (eller Rodney), og skipet hadde vært UKs utsending under 1000-årsfeiringen av det islandske parlamentet. På veien hjem, med hauger av politikere og andre viktige folk ombord og under streng ordre om å holde farten oppe, seilte de inn i tett tåke ved fiskebankene.

 

Med over 30.000 tonn og teknologi fra 20-tallet var mulighetene begrenset.

 

Cunningham skriver at han sjelden hadde vært så bekymret. Han var redd for å renne i senk mindre båter, slagskipene på den tiden var jo ikke akkurat bygget som Helge Ingstad og hadde gått tvers gjennom det meste.
Cunningham fant likevel en viss trøst i at broen på hans skip hadde en merkelig plassering (bakerst, veldig merkelig for slagskip), og det betydde at hverken han eller de høye herrene ombord nok ville se eller høre noe dersom de rant i senk fiskebåter.

 

Radar og AIS har sine fordeler.

 

 

Ellers er AIS bra, men Radar er definitivt best.

 

 

Grand Banks jr skrev 50 minutter siden:


Samtidig forundrer jeg med over at AIS er så dyrt. Jeg forstår ikke hvorfor AIS-apparater skal være så dyre. Noen burde ha kommet med en økonomimodell. I det øyeblikket en av de kjente merkene kommer med en økonomimodell av kartplotter med innebygget AIS så regner jeg med at antall brukere vil øke betraktlig.

Enig. Men det tenker jeg med alt slikt utstyr til båt. At en 9 tommers kartplotter skal koste 10.000 kroner, mens 24 tommers utgaven koster over 100k, når det nesten kun er størrelsen som skiller, sier noe om båtutstyrsmarkedet. Trengs noen ordentlige utfordrere.

Link to post
Ida Marie III skrev 53 minutter siden:

 

 

Kan jo tenkes at de hadde ais mottaker og kartplotter...

Det er det jeg bruker i tett tåke...går fint det...men 10 knop er for mye...

Det kan vel også tenkes at de hadde rader, uten at du ville merket det...

 

 

 

Kan tenkes både det ene og det andre, men de pløyde rett gjennom en felt med bøyer, garn og tauverk. Flaks at de ikke hang seg fast. Selv den gamle radaren min ser disse bøyene.

Link to post

AIS har sin største nytteverdi i områder med mye nyttetrafikk. Småbåter greier man lett å unngå, og de har ikke alltid AIS i utgangspunktet. Men når det kommer et 250 meters skip på kryssende kurs, er det svært nyttig å kunne se hvor det kommer til å passere i forhold til deg. Så kan begge justere kursen i god tid. Ute på havet er det veldig greit å vite hva som befinner seg i området.

 

Og en av de aller beste funksjonene, er at man ser båtens navn. Da kan man kalle opp/bli kalt opp med enkelhet, i stedet for å bruke vessel at position x y....

 

AIS er ett av de mest nyttige instrumentene om bord. Men det avhenger også av at flest mulig installerer transciever. Om alle bare kjører rundt med receiver/uten AIS, har den liten funksjon.

Det blir som at ingen gidder å installere VHF, for ingen andre har VHF som de lytter på heller.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Er det mye båt   Østpå,  litt her vest også,  men en ser de ikke før en kommer i havn. 

Var uheldig i dag en kolonne med raske båter  fylte opp Bekkjarvik 4 min før oss, så vi havnet i Fitjar ok plass fin havn.    

Heiv ut radaren da jeg kjøpte  AIS B   aldri angret.

Og har en 17" skjerm så ser en det meste. 

Har ca. hvert  10 år blitt overrasket av tåka , da er det bare kjøre oppunder land og slippe dreggen.

Skjønner ikke at de tør å kjøre i tåka i over 20 knop .

 

Kjekt å vite hva som kommer i mot  bak neste øy. 

157762542_ais7.JPG.32b6813393f6c017d399056aded00c6c.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hvor har du den skjermdumpen fra Lazyjack , MarineTraffic? I så fall er det ikke til å stole på. Mange av disse båtene har nok bare AIS på mobilen slik at det kun er MT som ser dem. Og MT er leketøy. Men ligger du der selv nå og det er en skjermdump fra plotteren din, da er det imponerende.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg tror mAIS er kommet for å bli, på samme måte som internettet. Og på grunn av det. Hvorfor er ikke plottere rigget for å ta inn mAIS vha mobildata? Om de ikke er det, er jo det et godt argument for å bruke app-baserte løsninger, som kombinerer nedlastede kart m mobildata. Vi bruker mAIS, og vi ser oss selv på GuleSider-appen. I alle fall nært land, og der er det jo mange av oss som ferdes.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Å bruke MT er falsk trygghet. En er helt avhengig av en privat basestasjon, og dessuten kan det være lang forsinkelse hos MT. mAIS er for at familien hjemme kan (til en viss grad) følge med hvor du er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...