bellen Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Håper virkelig ikke mAis blir en "allemannseie" på plottere. Dette er alt for unøyaktig og kan lett skape farlige situasjoner om noen navigerer etter dette. MAis er kun brukendes til at dei hjemme ser hvor du er, som @Lars H. skriver. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Vaagen skrev 36 minutter siden: Hvorfor er ikke plottere rigget for å ta inn mAIS vha mobildata? Kanskje fordi du ikke skal så langt ut fra kystlinjen før du mister mobildata? Og da er det verdiløst. Ais er først og fremst nyttig når man krysser havstrekk, for min del når jeg krysser leder i Skagerrak/ Kattegat og ved nattseiling. Holder man seg stort sett innaskjærs og forflytter seg på dagtid ved god sikt kan du droppe ais. mAIS er for kameratgjengen og har ingenting med sikkerhet å gjøre. Det du ser på mobiltelefonen kan være flere timer forsinket og ikke sanntid. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 7.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Trodde ikke Predator ble levert med så små motorer? Selv om det skulle være KW er det litt lite ?????? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 bjorngb skrev for 4 timer siden: Kanskje bruken har utviklet seg i takt med teknologien? Eller risikoaksepten :) Vaagen skrev 1 time siden: Jeg tror mAIS er kommet for å bli, på samme måte som internettet. Og på grunn av det. Hvorfor er ikke plottere rigget for å ta inn mAIS vha mobildata? Om de ikke er det, er jo det et godt argument for å bruke app-baserte løsninger, som kombinerer nedlastede kart m mobildata. Vi bruker mAIS, og vi ser oss selv på GuleSider-appen. I alle fall nært land, og der er det jo mange av oss som ferdes. Fordi de stedene hvor AIS er mest nyttig så er det ikke mobildekning. Den store fordelen med AIS, og det samme gjelder VHF og Radar, er at man ikke er avhengig av en sentral eller en server. I radarens tilfelle trenger man ikke noe fra andre båter engang. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Havelle skrev for 13 timer siden: Før skip hadde radar og ais så var vel reglen at de skulle ha høyere fart enn at de kunne stoppe i halvparten av den lengden de hadde sikt. Minner meg om en historie som står i selvbiografien til Andrew Cunningham, en av de beste admiralene i historien. Han hadde akkurat tatt over kommandoen på HMS Nelson (eller Rodney), og skipet hadde vært UKs utsending under 1000-årsfeiringen av det islandske parlamentet. På veien hjem, med hauger av politikere og andre viktige folk ombord og under streng ordre om å holde farten oppe, seilte de inn i tett tåke ved fiskebankene. Med over 30.000 tonn og teknologi fra 20-tallet var mulighetene begrenset. Cunningham skriver at han sjelden hadde vært så bekymret. Han var redd for å renne i senk mindre båter, slagskipene på den tiden var jo ikke akkurat bygget som Helge Ingstad og hadde gått tvers gjennom det meste. Cunningham fant likevel en viss trøst i at broen på hans skip hadde en merkelig plassering (bakerst, veldig merkelig for slagskip), og det betydde at hverken han eller de høye herrene ombord nok ville se eller høre noe dersom de rant i senk fiskebåter. Radar og AIS har sine fordeler. Ellers er AIS bra, men Radar er definitivt best. Enig. Men det tenker jeg med alt slikt utstyr til båt. At en 9 tommers kartplotter skal koste 10.000 kroner, mens 24 tommers utgaven koster over 100k, når det nesten kun er størrelsen som skiller, sier noe om båtutstyrsmarkedet. Trengs noen ordentlige utfordrere. En skikkelig 9 tommer koster ca 20 tusen. 24 tommere har ikke samme innmat som en 9 tommer, de har kraftigere prosessorer og grafikkprosessorer (men mangler integrert ekkolodd og GPS mottaker). 24 tommere selges i svært lave antall, derfor blir de svært dyre. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Grand Banks jr skrev for 14 timer siden: Jeg har ikke AIS. Ikke fordi jeg ikke ser nytten, men fordi mitt bruksmønster ikke forsvarer bruk av penger på AIS. (I år spesielt var ikke AIS nødvendig der nesten hele ferien var tilbrakt i egen båthavn ?.) Men i et normalår så går vi stort sett bare her på Sørlandet, innimellom øyer og holmer. Skulle vi derimot begynne med lengre turer, mye nattseilas og våge oss ut i tåke på litt åpne strekk så ville jeg i dag hatt AIS. Først radar, så AIS tenker jeg. Hadde jeg seilet, og mye til havs, hadde AIS vært prioritert. Samtidig forundrer jeg med over at AIS er så dyrt. Jeg forstår ikke hvorfor AIS-apparater skal være så dyre. Noen burde ha kommet med en økonomimodell. I det øyeblikket en av de kjente merkene kommer med en økonomimodell av kartplotter med innebygget AIS så regner jeg med at antall brukere vil øke betraktlig. Det finnes AIS transpondere integrert i VHF radioer, ICOM og Simrad har slike. Men de koster like mye som en VHF pluss en AIS transponder. Ingen av de store produsentene av båtelektronikk utvikler og lager AIS transpondere internt, de kjøper enten hele transpondere eller en transponder modul fra SRT eller AMEC. Det trengs spesiell kompetanse for å utvikle disse produktene og det er store kostnader involvert med å få en AIS transponder sertifisert og godkjent. Derfor kjøpes enten ferdig sertifiserte OEM produkter eller sertifiserte moduler fra spesialistfirmaene. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 (redigert) Bruker man mAIS, kan man like godt la være, og bare surfe på MarineTraffic på mobilen for å se hvor kompisene er. For folk med AIS, er mAIS verdiløst. AIS er skip-til-skip kommunikasjon via VHF-frekvensene. mAIS er dilldall via internett, verdiløst verdi utenfor MarineTraffic sitt system. Kjøp heller en ekte transceiver og bli med i nettverket mellom båtene. De kan som regel kobles til plotteren via NMEA eller annen kommunikasjon. Se og bli sett! En AIS transceiver koster ikke mer enn en mobiltelefon... Har man en transceiver med wifi, kan man til og med få AIS-data rett inn på mobilen eller nettbrettet. Redigert 8.August.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lanber Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Krysse Bastøferga.... uvurderlig med AIS Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 (redigert) MarineTraffic da vi gikk fra København til Bornholm. Det er ca 1 døgns seilas for oss. Det mest trafikkerte trafikksystemene ble krysset om natta. Spennende med rundkjøringer og kryss på sjøen. AIS data der man ser destinasjon på nyttetrafikk har stor verdi for å kunne forutse hvor de går. TCPA, CPA info og vektorer er uvurderlig behovene er ulike etter hvor man ferdes. Vi ville nok føle oss svært hemmet uten AIS. Redigert 8.August.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 S/Y Emma skrev for 7 timer siden: En AIS transceiver koster ikke mer enn en mobiltelefon... Kan du være med konkret? Jeg skulle gjerne hatt AIS men ut fra det jeg har sett trenger man en (overpriset) AIS mottaker og sender. Man må ha VHF(?) (mmsi) og man må/ bør ha en kartplotter som støtter intern kommunikasjon (NMEA el.). Det utelukker de fleste økonomimodeller så langt jeg forstår. Samt må ha en god antenne med kabler. De tingene koster samlet langt mer enn en mobil sist jeg sjekket. AIS mottaker alene ser jeg ikke poenget med utenom å se navnet til båten som jeg møter. For noen så koster AIS en dagsreise med diesel, for andre er det hele sommerbudsjettet. Den produksjonen og markedsreguleringen som @abbor nevner virker til å være svært hemmende for konkurransen i markedet, og dermed gjør slike sikkerhetsting usedvanlig kostbart. Blir raskt et stille prissamarbeid da. Frem til man får økonomiplottere med innebygget AIS så vil nok ikke AIS få kjempegod utbredelse i sommer-Norge. Jeg vil heller ha radar enn AIS. (Hvis jeg må velge.) Men nå krysser ikke jeg skipsleia heller. Går kun i indre lei, og stort sett alltid i godvær. Det som holder meg borte fra AIS er utelukket økonomi. Og jeg vil tro det er mange som tenker som meg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
abbor Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Seatronic selger AIS transponder til 5 tusen så det er ikke så dyrt. Å integrere AIS transponder i en MFD er ingen god ide. Mange har 2 eller flere skjermer og de byttes oftere enn hva AIS og VHF gjør. Er ikke overbevist om at det elektriske støynivået inne i en MFD ville vært bra for en radio. Det ville også medført at alle MFD modeller inkludert alle størrelser måtte ha AIS sertifisering og godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 En AIS mottager kan være svært nyttig. Jeg har satt opp plotteren min slik at både min og andre båter (MARPA tracking og AIS) har en 10 minutter lang kursvektor, hvis spissene på min og en annen båts kursvektor er i nærheten av hverandre så har jeg 10 min på meg. Jeg fisker en ukes tid hver sommer (unntatt i år da) i Østersjøen i et område med en del kommersiell trafikk. Jeg har radaren typisk på 2-3 mil range siden jeg bryr meg mest om andre trollingfiskebåter i området. Det er noen båter på 200m som går i 22-23 knop som passerer noen ganger om dagen. Når AIS mottar signal fra disse båtene så dukker spissen av kursvektor opp på kart og radarskjerm lenge før jeg ser den på radar med den rangen jeg bruker. Også båter bak nes og øyer vises, slik at en AIS mottager gir verdi selv for de med radar. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Det selges sikkert minst ti million ganger så mye "vanlig" forbruker-elektronikk ala bettbrett o.l sammenlignet med båt-elektronikk, så det er helt naturlig at båt-elektronikk er dyrere. (I tillegg til at det som allerede nevnt stilles andre krav til sertifisering o.l.) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: Kan du være med konkret? Jeg skulle gjerne hatt AIS men ut fra det jeg har sett trenger man en (overpriset) AIS mottaker og sender. Man må ha VHF(?) (mmsi) og man må/ bør ha en kartplotter som støtter intern kommunikasjon (NMEA el.). Det utelukker de fleste økonomimodeller så langt jeg forstår. Samt må ha en god antenne med kabler. De tingene koster samlet langt mer enn en mobil sist jeg sjekket. Tja. Jeg kjøpte nettopp en mid-range mobil som kostet 4000. Det er ikke uvanlig at folk har mobiler til både to og tre ganger den prisen. Her er en transceiver til 5000: https://seatronic.no/elektronikk/ais-c-15/ais/amec-camino-108-ais-sender-og-mottaker Antenne og slikt kommer naturligvis i tillegg, men man kan jo alltids bruke splitter. 5 båtpenger er kanskje mye, men alt på båten koster mye penger, så det er bare å lukke øynene og kaste pengene ned i sluket som heter båt. AIS er frivillig, så man får selv vurdere om man syns det er verdt investeringen. Det samme gjelder radar, kartplotter og andre ting som er kjekt å ha for en trygg seilas. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
.Olsen Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Sist sommer så seilte jeg en del alene mellom Læsø, Hvaler og Langesund. Satt opp Opencpn som tok i mot AIS på wifi (fra ekte AIS under dekk med wifisone) og alarmer for andre båter pluss "nå går du snart på grunn/land alarm". Da hadde jeg AIS på nettbrettet ved styreposisjon og AIS alarm på mobilen som jeg bar på meg. ----- Føltes trygt å ta seg en tur ned i båten, også om den varte mer enn to minutter... som vel er så lenge jeg tør midt på dagen sånn ellers ;-). Og greit med en slags ekstra utkikk som gir beskjed i god tid på enkelte båter, men slettes ikke alle. Tuska til meg noen korte høneblunder i cockpit også ;-). Så joda, kun mottaker kan være gull det også. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 @S/Y Emma, AIS transponder + ny kartplotter med NMEA + antenne og muligens VHF? Minimum kr 12000 for det billigste av det billige. ? Da uten VHF. Poenget mitt er å få frem at AIS ikke er noe hvem som helst bare monterer i båten. Ingen av det jeg kaller økonomimodeller plottere støtter NMEA. Så totalkostnaden er vesentlig, for noen av oss. Derfor er nok ikke AIS særlig utbredt blant privatbåter, selv om det er mer enn det var. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Finnes masse veldig brukbart utstyr på finn.no. Radaren min er fra 2004. Ingen planer om å bytte den ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Derfor er nok ikke AIS særlig utbredt blant privatbåter, selv om det er mer enn det var. Noe som kanskje er like greit...det kan bli for mye av "signaler" på plotteren... En AIS mottaker er som regel nok for de fleste lystbåter...med mindre en til stadighet krysser havet... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Simrad GO7 XSR koster nå 6290kr, for den som fulgte med var det mulig å få den for 3990 kr tidligere i sommer, noe som var ekstremt billig. Den støtter det meste av det de dyre Simrad modellene gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Jeg kjøpe en liten kartplotter med innebygd ais-transponder. Onwa kp 39-a. Den har innebygd Ais-transponder. Har brukt den siden desember 2019 og den har fungert perfekt. Kjekt å ha en kartplotter inne i tillegg til den ute. Ganske rimelig og. https://m.alibaba.com/product/60801695016/KP-39-Marine-GPS-Chart-Plotter.html Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2020 Link til dette innlegget Svart 9.August.2020 For de som har AIS i et nettverk med nmea 2000 (som seatalk ng) kan man få AIS inn på apper som Navionics. https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/tilbehor-kartplottere/sensorer/yacht-devices-nmea2000-wifi-gateway-seatalkng Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 9.August.2020 Link til dette innlegget Svart 9.August.2020 Navionics sin visning og håndtering av AIS er så dårlig at det knapt er verdt bryet. Sitér dette innlegget Link to post
snadrik Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Sun Flyer skrev On 8.8.2020 at 23.19: Jeg kjøpe en liten kartplotter med innebygd ais-transponder. Onwa kp 39-a. Den har innebygd Ais-transponder. Har brukt den siden desember 2019 og den har fungert perfekt. Kjekt å ha en kartplotter inne i tillegg til den ute. Ganske rimelig og. https://m.alibaba.com/product/60801695016/KP-39-Marine-GPS-Chart-Plotter.html Hvordan fungerer denne i praksis? Jeg mener, jeg er automatisk litt negativ til alibaba.. Hvordan har du satt det opp? har du film av / bilder av den i bruk? etc etc. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 snadrik skrev 17 minutter siden: negativ til alibaba Onwa er et nokså kjent merke, så du får nok kjøpt det andre steder. Norsk "forhandler" http://multinavigator.no/nb-NO/Default.aspx EU "forhandler" http://www.avesmarine.com/Home/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 (redigert) Hper skrev On 9.8.2020 at 17.43: Navionics sin visning og håndtering av AIS er så dårlig at det knapt er verdt bryet. Appen oppdateres løpende. De viser vektorer for AIS targets og man får all AIS data ved å klikke på target. Hva savner du? Redigert 10.August.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.