Jump to content

AIS i fritidsbåt

btt

Recommended Posts

S/Y Emma skrev On 8.8.2020 at 1.14:

En AIS transceiver koster ikke mer enn en mobiltelefon...

Vis hele sitatet  

Har nettopp anskaffet ny mobiltelefon til nesten kr. 1500,-. Hvor får jeg tak i AIS transceiver (mange kaller det transponder - men det er det ikke) til den prisen? Har mottaker og er veldig fornøyd, men det hadde vært kjekt at andre kan se meg også.

Eivind

eivindch skrev On 10.8.2020 at 18.43:

Har nettopp anskaffet ny mobiltelefon til nesten kr. 1500,-. Hvor får jeg tak i AIS transceiver (mange kaller det transponder - men det er det ikke) til den prisen? Har mottaker og er veldig fornøyd, men det hadde vært kjekt at andre kan se meg også.

Eivind

Vis hele sitatet  

Kommer nok an på telefonen, jeg har akkurat bestilt Samsung Note 20 Ultra og for den prisen får en 3 AIS transpondere på Seatronic:wink:

vi har hatt ais systemet i mange år nå,  og blir veldig over rasket, når eg ser båter på havet i prisklassen 2 mil +++. og så har de ikke AIS.  det burde vært påbudt for alle båter over 8 meter lengde , 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

snadrik skrev On 10.8.2020 at 14.38:

Hvordan fungerer denne i praksis? Jeg mener, jeg er automatisk litt negativ til alibaba.. Hvordan har du satt det opp? har du film av / bilder av den i bruk? etc etc.

Vis hele sitatet  

Den fungerer som en vanlig kartplotter bare at båtene med ais viser i tillegg. Kartplotteren er ikke utpreget moderne og oppleves som litt treg. Det følger med gps-antenne for innvendig montering. Den funker greit. Kan også kobles til ekstern utvendig antenne. Den kan også kobles mot annenen kartplotter for å vise ais-infoen der. Det har jeg ikke gjort enda. Du får med gratis kart i et valgt område pluss at du kan laste ned gratis det du vil ha og bruke et vanlig sd-kort når du kommer utenfor. Det er K-chart som er ok men ikke på nivå med de aller beste. Har brukt kartene til/fra lofoten i sommer og de er bra nok til at det kunne fungert å kun ha de. Men jeg har hatt navionics på mobil i tillegg som referanse samt en Ramarine e80 ute med litt gamle kart. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Careka skrev On 10.8.2020 at 20.41:

vi har hatt ais systemet i mange år nå,  og blir veldig over rasket, når eg ser båter på havet i prisklassen 2 mil +++. og så har de ikke AIS.  det burde vært påbudt for alle båter over 8 meter lengde , 

Vis hele sitatet  

Du er klar over at det er mange båter på 8 meter til ca 100.000,-?

Så vil du kreve at alle båteiere med båter over 8 meter skal betale kr 12000 og oppover for AIS fordi du mener det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...