eivindch Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 S/Y Emma skrev On 8.8.2020 at 1.14: En AIS transceiver koster ikke mer enn en mobiltelefon... Vis hele sitatet Har nettopp anskaffet ny mobiltelefon til nesten kr. 1500,-. Hvor får jeg tak i AIS transceiver (mange kaller det transponder - men det er det ikke) til den prisen? Har mottaker og er veldig fornøyd, men det hadde vært kjekt at andre kan se meg også. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 eivindch skrev On 10.8.2020 at 18.43: men det hadde vært kjekt at andre kan se meg også. Vis hele sitatet ... andre skip ser på sin VHF baserte mottaker, ikke på en internettbasert app. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Det er båter av alle typer og mange mindre båter eller båter for kystnære strøk har ingen behov for AiS. Men det kan være greit å ha. Så dersom man brukt over tre kvart million kroner på en båt, bør man kunne ta seg råd til 5000 for en sender/mottaker. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 eivindch skrev On 10.8.2020 at 18.43: Har nettopp anskaffet ny mobiltelefon til nesten kr. 1500,-. Hvor får jeg tak i AIS transceiver (mange kaller det transponder - men det er det ikke) til den prisen? Har mottaker og er veldig fornøyd, men det hadde vært kjekt at andre kan se meg også. Eivind Vis hele sitatet Kommer nok an på telefonen, jeg har akkurat bestilt Samsung Note 20 Ultra og for den prisen får en 3 AIS transpondere på Seatronic Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 vi har hatt ais systemet i mange år nå, og blir veldig over rasket, når eg ser båter på havet i prisklassen 2 mil +++. og så har de ikke AIS. det burde vært påbudt for alle båter over 8 meter lengde , Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sun Flyer Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 snadrik skrev On 10.8.2020 at 14.38: Hvordan fungerer denne i praksis? Jeg mener, jeg er automatisk litt negativ til alibaba.. Hvordan har du satt det opp? har du film av / bilder av den i bruk? etc etc. Vis hele sitatet Den fungerer som en vanlig kartplotter bare at båtene med ais viser i tillegg. Kartplotteren er ikke utpreget moderne og oppleves som litt treg. Det følger med gps-antenne for innvendig montering. Den funker greit. Kan også kobles til ekstern utvendig antenne. Den kan også kobles mot annenen kartplotter for å vise ais-infoen der. Det har jeg ikke gjort enda. Du får med gratis kart i et valgt område pluss at du kan laste ned gratis det du vil ha og bruke et vanlig sd-kort når du kommer utenfor. Det er K-chart som er ok men ikke på nivå med de aller beste. Har brukt kartene til/fra lofoten i sommer og de er bra nok til at det kunne fungert å kun ha de. Men jeg har hatt navionics på mobil i tillegg som referanse samt en Ramarine e80 ute med litt gamle kart. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Careka skrev On 10.8.2020 at 20.41: vi har hatt ais systemet i mange år nå, og blir veldig over rasket, når eg ser båter på havet i prisklassen 2 mil +++. og så har de ikke AIS. det burde vært påbudt for alle båter over 8 meter lengde , Vis hele sitatet Du er klar over at det er mange båter på 8 meter til ca 100.000,-? Så vil du kreve at alle båteiere med båter over 8 meter skal betale kr 12000 og oppover for AIS fordi du mener det? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Grand Banks jr skrev On 11.8.2020 at 16.18: Du er klar over at det er mange båter på 8 meter til ca 100.000,-? Vis hele sitatet Men de er neppe på åpent hav...? Se hva han skrev... Jeg er helt enig, krysser en hav bør en ha AIS .. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Jeg koblet en YachtDevice nmea2000 wifi sender til STng nettet mitt idag. Får nå AIS inn på Navionics ipad. Ser meget bra ut. Røde er klasse B. Grønne er klasse A. vektorer bestemmer jeg selv. Kan også få kollisjonsalarm som jeg setter opp selv er også en egen web side der man kan lese alle andre data tilgjengelig i STng nettet Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 En sånn har jeg også skaffet meg, har du eget wifi nett om bord, eller har du en annen smart metode? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 (redigert) Yacht device enheten lager eget wifi som man kobler seg på. Redigert 12.August.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Et lite sidespor, men gikk på Yacht Devices sitt nettsted og så denne. Den var jo veldig smart, og kan lett monteres flere steder i båten. F.eks i køya, slik at en har oversikt derfra. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
SamH Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Forsiktig med å bestille direkte fra Yachtdevices om dagen, de holder hus i Russland og derfra kommer ikke småpakker ut nå. Jeg har 2 pakker fra dem som har vært stuck på flyplassen i St. Petersburg, den ene siden 28/5, den andre siden 18/7. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 (redigert) Seatronic leverer trygt og greit som vanlig ? Redigert 12.August.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 (redigert) Bitteliten skrev On 12.8.2020 at 19.50: Seatronic leverer trygt og greit som vanlig ? Vis hele sitatet ... og med garanti og reklamasjonsrett ? Redigert 12.August.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.