Goku Startet 6.August.2020 Del på Facebook Startet 6.August.2020 Hei Jeg har en 115 hk yamaha motor. Batteriindikatoren står jevnt på 40-50%. Spørsmålet mitt er hvor mye lader dynamoen batteriet ved ca 35-4500 o/min? Det står i manualen: "alternator output for battery DC: 25A". Betyr det at hvis jeg ikke bruker noen andre tilkoblede elektriske apparater så lades batteriet 25A i timen? Og hvor mye påhengser normalt ved tomgang? Det står ikke nevnt noe om det i manualen, men regner med det er en del lavere. Bør jeg lade batteriet før vinterlagring eller er det nok å ta noen lengre båtturer på slutten av året? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 (redigert) Allerede ved 1500rpm skal ladekrets gi 14V+ og da tar batteriet det det kan med tanke på kabeldim etc.. Hva er ladespenning målt med multimeter DIREKTE PÅ BATTERIPOLENE? Skal ikke mye grufs til før den spenningen er for lav og da er det irrelevant hva motoren kan supplere. Redigert 6.August.2020 av Odyssevs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goku Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Jeg skal sjekke det i kveld. Hvor høy bør spenningen være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goku Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Forresten, mener du hva spenningen på batteriet er når motoren er i gang, eller når den er av? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olevine Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Du må måle på batteriet mens motoren er i gang. Jeg vet ikke hva som er normalt på en slik motor, men på en innenbordsmotor vil spenningen typisk ligge mellom 13,5 og 14,4 volt. Høyest når batteriet er fulladet og ladestrømmen er nær null, og lavest når batteriet er tappet og kan ta til seg mye strøm. Jeg vil tro dette bør være omtrent likt hos deg også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Stemmer, minst 13,5V på polene, NB ikke på polskoene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goku Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Da skal jeg teste det i kveld. Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 (redigert) Goku skrev for 2 timer siden: Bør jeg lade batteriet før vinterlagring eller er det nok å ta noen lengre båtturer på slutten av året? Ja, du bør så absolutt topplade batteriet dersom du ønsker å ha et batteri med lang levetid. Redigert 6.August.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Helt riktig som Lars sier, bruk da helst en såkalt smart lader. Slike ladere lader batteriet opp på korrekt måte, det sørger for lengere levetid på batteriet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Goku Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Noe a la https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-ip68-12-v-8-a-2000037612 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goku Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Er det noen som vet ca hvor mye strøm som brukes ved oppstart av motoren min ved ca 0,5-1s kinning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PolarLi Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 (redigert) Hvis du har Yamaha instrumenter i båten, så kan du veksle mellom volt og stolper ved å trykke på set knappen. Ved 14.4 mener jeg stolpene skal vise ca 3 av 6. Redigert 6.August.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goku Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Fikk bekreftet spenningen med multimeter. Så da skal alt være i orden. Takk for hjelpen folkens Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Spenningen på instrumentet viser vanlugvis utgangsspenning på alternator, sjekk med multimeter påpolene. 14,4V tyder på at batteriet ikke er i nærheten av fulladet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Odyssevs skrev 32 minutter siden: 14,4V tyder på at batteriet ikke er i nærheten av fulladet. Og hva skal den være når batteriet fulladet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Ca 13,7 for å kompensere for spenningsfall frem til batteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 For å forklare litt mer, generatoren lager strøm og bare trøkker på så nye den klarer om den ikke reguleres. Mye strøm vil gi spenningsfall i tilførselsledningene til batteriet og internt i batteriet. (Gamle dagers elektromekaniske regulatorer sviktet både dann og vann med overladet og kokt batteri som konsekvens.) Når batteriet er fulladet vil intern spenning i batteriet være næ13.5V om med minimal ladstrøm er spenningsfallet frem til batteriet minimalt. Men om det er større tap frem til batteriet vil regulatoren bli lurt til å tro at batteriet er ok alternativt vil ladestrømmem svi av så mye på vei til batteriet at det går for tregt eller i verste fall blir så tregt ladet at det sldri blir fulladet. Og det er før andre problemer inklusive batteriets interne helse er med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Nå har jeg kun hatt innenbordsmotorer i mine båter (4 stk) Etter start har spenning bygget seg gradvis oppover fra ca 14,0 til 14,4 volt. Der blir den stort sett stående til jeg kommer hjem bortsett fra når jeg kortvarig bruker noe med høyt strømstrekk. Om den falt til 13,7 volt ville jeg blitt urolig , selv om dette sikkert kan skje på andre dynamoer, men mine har aldri oppført seg slik. At en intelligent hjemmelader holder på slik er en annen ting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 hegra skrev 23 minutter siden: Etter start har spenning bygget seg gradvis oppover fra ca 14,0 til 14,4 volt. har samme erfaring med min F115 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Goku Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Da går jeg til innkjøp av denne https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-1224-v-15-a-2000043199 Så får jeg toppet opp batteriet skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Noen batterier vil kanskje stå på 14V målt på polene og utilkoblet, har aldri sjekket hva f eks gel batterier gjør. Du ser også tildels konsekvens av motorens forbruk. Poenget mitt er ikke stol blindt på instrumentet fordi det vanligvis viser det alternatoren gir, ikke det batteriet får. Mål batteriet på polene når alt er er slått av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olevine Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Men når du måler på polene mens dynamoen lader, ser du hvilken spenning som går inn på batteriet. Jeg har aldri sett annet enn at spenningen er 14,3 -14,4 når batteriet er fulladet. Hvis den derimot er ned mot 13 så er batteriet langt fra fulladet mens dynamoen leverer mye mer strøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Ja avhengig av internmotstand etc. i batteriet er det fullt mulig. For noen batterier er 13.7V tip top. Har som sagt ikke sjekket hva de nyeste batteritypene gjør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goku Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 Jeg sjekket med multimeter rett på polene både før og etter motorstart. Det stemte godt overens med instrumentene i båten (+-0,1v). Så akkurat i mitt tilfelle var det ikke så verst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Odyssevs skrev for 1 time siden: Noen batterier vil kanskje stå på 14V målt på polene og utilkoblet, har aldri sjekket hva f eks gel batterier gjør. Da bør du kanskje sjekke det før du kommer med flere usanne teorier. Du røper nemlig at du ikke har særlig erfaring med hverken batterier, dynamoer, hjemmeladere eller målinger av dette. Det er ikke ment som personangrep, men når du gir råd til en som vil ha hjelp bør rådene ha en viss sannferdighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.