Jump to content

115 hk yamaha, ladekapasitet?


Goku

Recommended Posts

Hei

Jeg har en 115 hk yamaha motor. Batteriindikatoren står jevnt på 40-50%. Spørsmålet mitt er hvor mye lader dynamoen batteriet ved ca 35-4500 o/min? Det står i manualen: "alternator output for battery DC: 25A". Betyr det at hvis jeg ikke bruker noen andre tilkoblede elektriske apparater så lades batteriet 25A i timen? Og hvor mye påhengser normalt ved tomgang? Det står ikke nevnt noe om det i manualen, men regner med det er en del lavere.

 

Bør jeg lade batteriet før vinterlagring eller er det nok å ta noen lengre båtturer på slutten av året?

Link to post
Share on other sites

Allerede ved 1500rpm skal ladekrets gi 14V+ og da tar batteriet det det kan med tanke på kabeldim etc.. Hva er ladespenning målt med multimeter DIREKTE PÅ BATTERIPOLENE? Skal ikke mye grufs til før den spenningen er for lav og da er det irrelevant hva motoren kan supplere.

Redigert av Odyssevs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må måle på batteriet mens motoren er i gang. Jeg vet ikke hva som er normalt på en slik motor, men på en innenbordsmotor vil spenningen typisk ligge mellom 13,5 og 14,4 volt. Høyest når batteriet er fulladet og ladestrømmen er nær null, og lavest når batteriet er tappet og kan ta til seg mye strøm. Jeg vil tro dette bør være omtrent likt hos deg også.

Link to post
Share on other sites

Goku skrev for 2 timer siden:

Bør jeg lade batteriet før vinterlagring eller er det nok å ta noen lengre båtturer på slutten av året?

 

Ja, du bør så absolutt topplade batteriet dersom du ønsker å ha et batteri med lang levetid.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For å forklare litt mer, generatoren lager strøm og bare trøkker på så nye den klarer om den ikke reguleres. Mye strøm vil gi spenningsfall i tilførselsledningene til batteriet og internt i batteriet. (Gamle dagers elektromekaniske regulatorer sviktet både dann og vann med overladet og kokt batteri som konsekvens.) Når batteriet er fulladet vil intern spenning i batteriet være næ13.5V om med minimal ladstrøm er spenningsfallet frem til batteriet minimalt. Men om det er større tap frem til batteriet vil regulatoren bli lurt til å tro at batteriet er ok alternativt vil ladestrømmem svi av så mye på vei til batteriet at det går for tregt eller i verste fall blir så tregt ladet at det sldri blir fulladet. Og det er før andre problemer inklusive batteriets interne helse er med.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kun hatt innenbordsmotorer i mine båter (4 stk) Etter start har spenning bygget seg gradvis oppover fra ca 14,0 til 14,4 volt. Der blir den stort sett stående til jeg kommer hjem bortsett fra når jeg kortvarig bruker noe med høyt strømstrekk. Om den falt til 13,7 volt ville jeg blitt urolig , selv om dette sikkert kan skje på andre dynamoer, men mine har aldri oppført seg slik. At en intelligent hjemmelader holder på slik er en annen ting.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 23 minutter siden:

Etter start har spenning bygget seg gradvis oppover fra ca 14,0 til 14,4 volt.

 

har samme erfaring med min F115 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Noen batterier vil kanskje stå på 14V målt på polene og utilkoblet, har aldri sjekket hva f eks gel batterier gjør. Du ser også tildels konsekvens av motorens forbruk. Poenget mitt er ikke stol blindt på instrumentet fordi det vanligvis viser det alternatoren gir, ikke det batteriet får. Mål batteriet på polene når alt er er slått av.

Link to post
Share on other sites

Men når du måler på polene mens dynamoen lader, ser du hvilken spenning som går inn på batteriet. Jeg har aldri sett annet enn at spenningen er 14,3 -14,4 når batteriet er fulladet. Hvis den derimot er ned mot 13 så er batteriet langt fra fulladet mens dynamoen leverer mye mer strøm. 

Link to post
Share on other sites

Odyssevs skrev for 1 time siden:

Noen batterier vil kanskje stå på 14V målt på polene og utilkoblet, har aldri sjekket hva f eks gel batterier gjør. 

Da bør du kanskje sjekke det før du kommer med flere usanne teorier. Du røper nemlig at du ikke har særlig erfaring med hverken batterier, dynamoer, hjemmeladere eller målinger av dette. Det er ikke ment som personangrep, men når du gir råd til en som vil ha hjelp bør rådene ha en viss sannferdighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...