Jump to content

115 hk yamaha, ladekapasitet?

Goku

Recommended Posts

Tar det ikke personlig. 

Men gjentar, eldre system har batteristatus spenning som i realiteten er spenning ut fra alternator (vekselstrøm generering, dynamo er per opprinnelig definisjon likestrømsgenerator). Nyere system har batteriovervåking via elektronisk modul integret med polsko.

Graden av overvåking i forhold til feil på utstyr har også økt.

Poenget mitt var og er vit hva du måler, sjekk så mot forforventede verdier for det du faktisk har av utstyr. Om det ikke kom klart frem, mea culpa. At en person alltid eller aldri har sett en bestemt verdi eller tistand betyr ikke at den alltid gjelder eller ikke eksisterer. 'Nuff said. ?

Odyssevs skrev On 7.8.2020 at 11.58:

Nyere system har batteriovervåking via elektronisk modul integret med polsko.

Vis hele sitatet  

Kan så være, men har trådstarter det? ? En slik overvåking må da være noe lignende som nyere hjemmeladere har. Da er det vel bare to måter og registrere dette på. Den ene er spenning på batteripolene. Den andre er hvor mange amper som går inn eller ut på batteripoler. Altså en kombinasjonsmåling av disse to som reduserer spenning og strøm når batteri er fullt. Men og hevde at 14,4 volt er tilnærmet tomt batteri, mens 13, 7 volt er fulladet blir feil etter mitt hode fordi det med gammel teknologi vil være motsatt. Så om denne motoren til trådstarter er så avansert  som du påstår gjenstår og se. Dessuten er ikke lading med hjemmelader det samme som motordrift. Under drift er det alltid litt forbruk ,tenningssystem osv., mens hjemmelading ikke er tiltenkt belastning på batteri.                                          Ja, jeg vet forskjellen på vekselstrømgenerator og dynamo. Men nesten alle her på bp omtaler feilaktig generator som dynamo, meg selv inkludert. Gammel vane vond og vende :smiley:

Jeg vet ikke nøyaktig hvilken teknologi hver motor har, og derfor blir mine kommentarer mer generelle. Ei heller tar jeg høyde for alle variantene av feil. Prøver å hjelpe trådstartere å lete systematisk. Tror ikke det blir mange svar her inne om man kun skal skrive det man vet gjelder med absolutt sikkerhet? Poenget må vel være at om flere skriver vil trådstarter totalt sett komme i mål ?

Tråden sier noe om forskjellige spenninger du kan måle avhengig av tilstand, oppsett og ladetilstand. Poenget er at 14 til 14.4V ikke er noen fasit. Det finnes ett uttall av måter å koble batteri, ladeenhet, voltmeter og forbrukere på. Med ditto variasjon i feilmuligheter. Vit hva du måler, hvordan det er ment å virke og du kan diagnostisere med en rimelig mulighet for å komme greit i mål. Og for ordens skyld, jeg har brukbar greie på ymse batteriteknologi, ladeenheter og mer eller mindre formålstjenlige måter å koble på. Jeg går bare ikke rundt og tror jeg ser hele verden når jeg ser gjennom et nøkkelhull. 

Redigert av Odyssevs (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...