Jump to content

Hvilke brukt seilbåt til Familiebåt - nybegynnere


AM89

Recommended Posts

Vi er en familie på fire med to små barn som er på jakt etter drømmebåten. Seilbåten skal fungere som familiens hytte på sjøen og gi oss romslig tilværelse på weekendturer og ferier langs norskekysten. Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Vi er begge båtvant fra oppveksten, og er generelt begge veldig tiltrukket av havet, men vi har kun mindre erfaringer med seilbåt.  Vi ser for oss å  eventuelt melde oss på seilkurs ila. høsten eller våren 2021, kjøpe noen bøker og benytte oss av youtube :) 

 

Kriterier for båtkjøp

budsjett: 500.000-600.000

størrelse: ca. 38 fot

lugarer: 3 stk 

alder: Her tar vi gjerne i mot tips på gode/dårlige årganger - men vi ser vel mest for oss en ca. 20 år gammel båt. 

 

Vi ønsker å ha en båt før sommeren 2021. Når er det beste tidspunktet å kjøpe?

- mtp at vi er førstegangskjøper og uerfaren, er det noen ting vi bør være spesielt oppmerksom på?

- er det noen merker/ modeller som er «tryggere» kjøp enn andre mtp bruktkjøp?  Vi har i grunnen sett mest på Bavaria 37-39 AC

Redigert av AM89 (see edit history)
Link to post

Tror du er spot on når det gjelder hva du har sett på. Andre merker som er trygge kjøp i samme leia som Bav er Jeanneau, Beneteau, Hanse og sikkert andre. 
 

Det er viktig at evt grunnstøtingsskade er reparert og dokumentert. Service på motor er tatt. Evt belg på drev er skiftet for ikke så lenge siden. Seil ikke er originale - og i bra tilstand (gjerne ikke lagret over vinter på mast/stag). At båten er tett er fordel for komfort. 
 

Generelt at båten er velholdt. 

Link to post

Tidspunkt for kjøp: Man kan selvsagt gjøre gode kjøp nå på høsten, men da må man ta vinteropplag, vårpuss etc. med i beregningen. 

 

Alder: Innenfor budsjett blir det alltid en avveining om nyere og mindre båt eller eldre og større.

 

Når en seilbåt har vært brukt i 20 år, kan det fort være behov for betydelige og kostbare utskiftinger - motor, rigg og seil først og fremst. Da er tilstand på disse tingene av vesentlig betydning. 

 

Og de fleste 20 år gamle seilbåter har vært grunnstøtt i større eller mindre grad, så grundig inspeksjon av kjølinnfesting og skrog foran og bak kjøl er ekstremt viktig. Dersom reparasjoner har vært gjort, MÅ de være profesjonelt utført og dokumentert.

 

Størrelse: vær obs på at alle kostnader (ikke først og fremst innkjøp) blir betydelig større med økende båtstørrelse. Båtplass, opplag, seil etc.

 

Merker: Ikke bare Bavaria, men også Jeanneau, Beneteau, Hanse og flere har båter som er effektivt fabrikkprodusert med en kvalitet som dekker de flestes behov. Det er mer snakk om å finne en modell som passer til bruken, og som man trives med, enn hvem som produserer.

 

Stor motor eller store seil: Avhenger av bruken man ønsker. Vil man seile mest mulig, eller blir seilene en opsjon ved ekstra gunstige forhold?

 

Rullestor eller ikke: Smak og behag. Vil anbefale å prøve båter med begge løsninger for å se og oppleve forskjellene.

 

Regatta: Selv om man ikke har noe ønske om å delta i regatta, så vil jeg likevel anbefale å bli med som mannskap på den lokale seilforeningens klubbregattaer. Fins ikke noe bedre arena  for å lære å seile ordentlig, og hvem vet - kanskje blir dere bitt av basillen. Om ikke, så får man uansett et nettverk av kyndige seilfolk som kan være godt å ha.

 

Lykke til med båtkjøp. (og strekkes budsjettet noe så kommer vår båt til salgs om kort tid...)

 

 

Link to post

Unngå teakdekk, legg inn nye seil i budsjettet. Rullestor eller ikke er som sagt en smaksak og prøv gjerne begge, men vær klar over potensielle ulemper med rullestor: mer vekt i masten, dårligere profil på seilet, faren for at seilet kiler seg. Det påstås at det er enklere med rullestor, men det kan ikke jeg forstå - i alle fall hvis du sammenligner med zip-pack + lazyjacks (bag på bomen og styreliner ved reving og firing av storseilet)  og single-line reefing (rever med en line til cokpit). 

Link to post

Seildrev/strak aksling? Trenger gjerne ikke være hovedargumentet for valg av båt, men hver løsning har sine fordeler og bakdeler, noe som kan være med å vippe i retning aktuelle merker og modeller. Med tanke på komfort (vibrasjon), vedlikeholdsbehov (og vedlikeholdskostnader) og manøvrerbarhet (i forhold til nærhet mellom propell og ror). De fleste Jenneau og Beneteau i den aktuelle størrelsen og alder har aksling, mens de fleste Bavaria og Hanse har seildrev. Skriver «de fleste», da det finnes unntak innenfor enkelte merker.

Link to post

Etter et kjapt søk på finn.no:

 

Bavaria 37 (det trygge valget) (denne er riktignok to kabiners)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=186429289

 

Etap 39S (sært og spennende)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=186882674

 

Jeanneau Sun Fast 37 (billig, og et lett prosjekt)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=183883003

 

Jeg ville sett nøye på Sun Fasten. Den er såpass billig at en kan bruke penger på nye seil og ny elektronikk uten at budsjettet sprekker. Hvis du er litt nevenyttig er det et kjempekjøp.

Jeg er en slags gjest

Link to post
Bitteliten skrev for 20 timer siden:

Bavaria. Uten teakdekk. Gjerne med større motor enn standard. 
 

Dette er ganske viktig. Om valget står mellom to båter burde dere definitivt gå for den med stor motor.
Det er ingenting som slår å seile, men som en familie er det nok en del dager dere bare trenger å "komme frem", eller kanskje mer riktig "komme hjem". Har selv hatt noen søndager med motvind inn Oslofjorden. Da sparkes maskinen i gang ganske så fort ;)

Ellers: Dere sier dere går for familiebåt. Og da er plass viktigere enn seilytelse. Så ikke hør så mye på de som foreslår f.eks. Bavarias Match serie eller båtmerker eller serier som fokuserer for mye på seilytelse :)

 

 

En annen ting, familieseilere bør ikke ha løygang (den "skinnen" der storseilets skjøte (tauet som går til bommen) festes) i cockpit slik som Etapen det lenkes til over har. (Se bilde 8). Det er en ordning som er veldig fin om seiling er det viktigste. Men betyr samtidig at det er mindre plass i cockpit (der man sitter bakerst i båten), og barn får en god mulighet til å få både klemskader og kutte seg seg ordentlig om man ikke passer på hele tiden.  Får man løygangen "på taket foran cockpit" slipper man disse problemstillingene og kan lære barna at de kan gjøre litt som de vil så lenge de holder seg nedi cockpiten.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

Hva som er praktisk angående bysseplassering og annen innredning avhenger mye av hvordan båten brukes. Hvis det meste av tiden tilbringes i havn eller for motor i smult farvann, så er det mest smak og behag. Det meste funker når båten ligger i ro og vannrett.

 

Dersom det skal lages mat og utføres andre gjøremål på kryss og gjerne i litt bølger og vær, så har plassering av både bysse og toalett mye å si. Det samme gjelder for øvrig mange store og små detaljer både ute og inne. For bruk for havseilas ville  jeg ikke hatt bysse og toalett langt fra nedgangen, og det er store forskjeller på ulike båter hvor enkelt det er å bevege seg noenlunde trygt rundt i mye sjø.

 

Hvis båten bare skal brukes med små barn om bord er det vel begrenset hvor mye vær og sjø man ønsker å utsette seg for, og som sagt: i vannrett tilstand fungerer det meste fint. Da er det andre hensyn som kan vektlegges. 

 

Løygang/storseilskjøte i cockpit er vel noe ikke småbarnsforeldre ønsker, og det har Sun Fast'en det ble linket til. Alle de mer regattarettede turbåtene (Jeanneau Sun Fast, Bavaria Match, Beneteau First, X-yachts, Dehler, mange Elan- og Hanse-modeller m.fl.) har storseilskjøte i cockpit - av gode grunner. Disse båtene ligger ofte til dels betydelig lavere i pris enn sine tur-slektninger, både fordi de har layout og rigging som ikke alltid er ideell for turbruk og fordi de kan ha vært hardt brukt i regatta. Og de er sjelden 3-kabiners før du kommer opp i 40 fot, og har man ønske om ting som baugpropell og elektrisk ankervinsj så har de sjelden det, i hvert fall under 40 fot.

 

Bav AC og CR, Jeanneau Sun Odyssey, Benetau Oceanis, Dufour, Hanse er veldig kurante båter som er produsert i relativt store antall, har stor markedsandel i Norge og som er lett å selge igjen.  

 

 

Link to post

Takk for utfyllende svar. Løygang/storseilskjøte i cockpit er ikke av interesse da nei.
Vi har  lyst å holde oss under 40 fot i denne omgang ettersom vi har hørt at vedlikeholdskostnadene øker i takt med båtens størrelse. 
Vi liker godt planløsningen med 3 kabiner og langsgående bysse - så målet er vel å "få mest mulig for pengene" ut fra dette - da tenker jeg på punkt som seil, motor, belg, rigg, vedlikehold, instrumentering ut fra budsjett - og viss en del må gjøres for å få dette på plass, må dette inn i budsjettet.

 

 

Link to post

A gentleman does not sail to wind. Med familie ombord så er det motortid med mindre det er akkurat derfor dere VIL seile der. 

 

Finner du en båt med Autoprop så er det ett pluss i margen, dyr propell som fungerer som ett trinnløst automatgir. Motoren vil da bestanding ha belastning uansett om du seiler 5 knop og setter motor på 1000 rpm.  

 

Ellers vil jeg bare si at sikt på den minste båten du kan finne med 3 lugarer, det får du igjen på manøvrering i havn så det holder. 

Link to post
Lanber skrev for 1 time siden:

Finner du en båt med Autoprop så er det ett pluss i margen, dyr propell som fungerer som ett trinnløst automatgir. Motoren vil da bestanding ha belastning uansett om du seiler 5 knop og setter motor på 1000 rpm.  

 

Ellers vil jeg bare si at sikt på den minste båten du kan finne med 3 lugarer, det får du igjen på manøvrering i havn så det holder. 

Enig ang Autoprop - kjøpte det til forrige båt og det var et stort pluss på den vi har nå. 
 

Ang minste båt med 3 lugarer: Gamlebåten var en Oceanis 343/2. Her var det ikke plass for oss voksne i forpiggen, og lengden på køyene i akterkabinen var ikke stor nok i 3 lugarsmodellen. Hvis det ikke er plass til å ligge utstrekt er det miserabelt. 

Link to post
Lanber skrev for 17 timer siden:

 

Ellers vil jeg bare si at sikt på den minste båten du kan finne med 3 lugarer, det får du igjen på manøvrering i havn så det holder. 

 

Absolutt, husker godt hvor lett det var å smette på plass innerst i havna med min 27ft'er. Og ikke bare i forhold til manøvrering, men også i forhold til å få plass i det hele tatt.

 

Når det gjelder manøvreringen, så er det jo de fysiske målene som setter begrensninger, men man lærer seg lett å manøvrere større båt. Når man skal ha tre lugarer så tenker jeg at dette med manøvrering ikke vil gjøre store utslag om man trekker fra eller legger til to-tre-fire fot, ville ikke gjort det til et tungtveiende kriterie. Uansett, seilbåt, som jo snur på en femøring og med lite avdrift i sidevind, er sjelden vanskelig å manøvrere, når man har "fått teken".

 

Og "den andre veien" gjelder følgende; desto større (lengre) båt desto bedre rekkevidde (pga skroghastighet), og desto bedre komfort om det sjøer litt. Dog, også her er det begrenset hvor stor rolle det spiller med et par fot fra eller til. Seilgarderoben er f.eks. viktigere. Og motorstørrelsen.

Link to post
AM89 skrev for 23 timer siden:

Takk for utfyllende svar. Løygang/storseilskjøte i cockpit er ikke av interesse da nei.

 

 

Absolutt et poeng. Har seilt jolle siden jeg var liten selv, så for meg blir det helt feil uten. Og om man bruker den aktivt kan det "skje ting" utvilsomt, med små fingre og tær. Om man lar den fred under familieseilas not so much,  men skjøtet er der fremdeles og løygangen fortsatt i veien.

 

Men, så til poenget; Det er ofte "performance"-båter som har løygang og skjøte i cockpit. For de som vil bedrive familieseilas; isolert sett en ulempe. Men; det er mange andre fordeler knyttet til uteplass på en performance-båt. Dekkslayout, ergonomi og armslag kan også være av betydning, desto større cockpit desto mindre sjanse for å kjøre albuen i fortennene til minstemann når du vinsjer inn genoa, feks. Hvor lett og sikkert er det å bevege seg på dekk under seilas? 

 

En "performance" modell er ikke en ekstrem regattabåt, man har bare prioritert funksjon under seil litt høyere enn komfort i havn, og det gir god mening også for turseilere spør du meg. 

Link to post
Seilerslask skrev 43 minutter siden:

Dette hørtes veldig spesifikt ut :giggle:

 

Hehe, ja det kan du si, heldig vis ikke selv-opplevd. Generelt blir det vel noe sånt som at dårlig uteplass gjør mer vondt enn dårlig inneplass. Eksempelvis har min båt ganske smal hytte, så alt i alt kan jeg gå på utsiden av vant helt "uforstyrret". Dette er en Bavaria Match, så hensikten er selvsagt ikke at det skal være lett å bære handleposer og bagasje frem og tilbake på dekk, men det er en veldig fin sideeffekt. Plass til å sole seg óg. Ulempen er selvsagt at jeg ikke kan stå oppreist og hoppe opp og ned i salong-sofaene, men det har jeg strengt tatt vokst ifra :0) Poenget mitt er at cruisere oftest er innrettet mot å være komfortable i havn, mens performance-båter er mer innrettet mot god ergonomi (som ofte medfører god komfort) når man seiler. Noe som er en fordel på seiltur, ikke bare i reggattasammenheng. Når man er to voksne og to barn blir det god plass under dekk i en 38-foter uansett, så man kan unne seg god plass i cockpit og på dekk også. TS skriver: Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis er motstridende egenskaper. Kan for eksempel ikke se hva som er trygt og sikkert med en trang cockpit eller vant man må åle seg forbi. En tung, langkjølet 70-tallsbåt kan være svært komfortabel i sjø, men hvis man vil ha noe litt nyere kan man spørre seg; hva er viktigst for meg; en romslig rederlugar i et bredt forskip, eller et smalt forskip som skjærer gjennom bølgene isteden for å stange? Det siste er jævlig slitsomt i lengden, også på tur, og også når man bruker motor pga. motvind.

 

Her må man gjøre seg sine egene tanker og erfaringer, jeg har gjort meg mine, og deler de. Ikke sikkert de er "kompatible" med TS.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
AM89 skrev On 7.8.2020 at 9.00:

Vi skal se litt nærmere på Sun Fast'en

For å illustrere hvor mye utstyr du kan kjøpe uten å bryte budsjettet (avhengig av tilstanden til riggen):

 

Vridbar propell (Kiwiprop)

https://sites.google.com/view/kiwiprops/pris

 

Kartplotter (B&G Vulcan 12)

https://www.hocom.no/p/15649/bg-vulcan-12

 

Instrumenter (B&G Triton2)

https://seatronic.no/elektronikk/instrumenter/navigasjonsinstrumenter/seilbatinstrumenter/b-g-triton2-seilbatpakke-2-instrumenter

 

Radar (B&G Halo20)

https://www.hocom.no/p/16652/bg-halo20-radarantenne

 

Baugpropell (Side-Power SE80)

https://seatronic.no/styring/baugpropeller/baugpropeller/side-power-thruster-systems-se80-baugpropellpakke-12v

 

Ankervinsj (Quick Balder)

https://seatronic.no/fortoyning/ankervinsjer-35/quick-balder-bl3-ankervinsjpakke-1200w-frittfall

 

Et anker du kan stole på (Rocna Vulcan)

https://www.watski.no/rocna-vulcan-anker-1188R

 

RIB (MTM 270)

https://www.maritim.no/mtm-270-rib-gra

 

Påhengsmotor (Suzuki 6hk)

https://www.westsystem.no/p/17057/suzuki-df-6-hk-4-takt

 

Redningsflåte (Seago Sea Cruiser)

https://seatronic.no/sikkerhet/redningsflater/redningsflater-c-249/seago-offshore-rorc-redningsflate-4pb

 

Nye (tykke) madrasser i sengene

https://seng.no/nettbutikk/madrasser/formsydd_madrass/

 

Drivstoffilter med vannutskiller (Racor)

https://www.marineshop.no/racor/127051/racor-filter-m-separator-500fg

 

Ekstra kjøleskap / fryser (Ocean Comfort)

https://www.maritim.no/ocean-comfort-kjoleboks-45l

 

Avfukter (Meaco)

https://www.marineshop.no/meaco/130316/meaco-luftavfukter-dd8l-standard

 

Bombrems (gjør livet mye tryggere med barn ombord) (Wichard)

https://seatronic.no/wichard-bombrems-gybe-easy

 

Grill for fastmontering på rekka (Magma)

https://seatronic.no/magma-marine-kettle-gassgrill

 

Solcellepanel (Sunwind)

https://seatronic.no/sunwind-solcellepanel-med-ramme-80watt

 

"Permanent" bunnstoff" (Coppercoat)

https://www.coppercoat.no/shop/product/eksempelartikkel-1?tm=ttps://www.coppercoat.no/nettbutikk

 

Service på motor 

 

+++++++++

 

Som du nok ser så hadde jeg personlig valgt en billigere båt, lagt ned en del arbeid selv, og brukt penger på oppgraderinger. Men jeg forstår at alle er forskjellig og ikke ønsker dette :)

 

Forøvrig så støtter jeg @quantumduck sine synspunkt.

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...