Bitteliten Startet 6.August.2020 Del på Facebook Startet 6.August.2020 (redigert) Siste gangene jeg har brukt Centaur 100 amp laderen min oppfører den seg rart. Jeg leser av verdiene på Victron 702. Batteriene er type 75-80% ladet. 500amp AGM. Laderen kjører på med 70-80 amp som den justerer gradvis ned til 60 amp. Så etter 20-40 minutter faller den til 10amp. Om jeg slår laderen av og på så lader den som den skal. Opp til 60-70 som den gradvis reduserer etterhvert som batteriene blir ladet. Laderen er ventilert godt og går ikke varm. Alle kabler og koblinger er OK lader de samme batteriene også med en Victron Phoenix 50 (ikke samtidig). Denne lader batteriene som vanlig. Har noen tips eller erfaringer? Redigert 6.August.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 (redigert) Er vel men for og spare batteriene når du lader de siste 20-30 prosentene. Akkurat som tesla bare lader opp til 70-80 prosent på hurtiglader. Gjelder vel alt av nyere batterier lader de første 70% fortere en de 30% da det heler blir overført til varme/induksjon som reduserer lifslengden på batteriet. Bare se på iPhone med hurtilader, lader sakkte de siste 25% der også. Redigert 6.August.2020 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Vet bare at Centaur laderen til Victron er den simpleste de har og at den ofte blir standardmontert av båtfabrikantene. Jeg har en selv(50 amp. fra 2011), men den oppfører seg "normalt". Det er noen "jumper pinner" i bunnen av den som brukes for å velge ladekarakteristikk(blysyre / AMG), kan det være at det har kommet noe irr på de og at det er dårlig kontakt kanskje ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 (redigert) Centaur laderen er arbeidshesten ombord. Dens oppgave er å pøse på med lading når vi har strøm fra agregat 😊 den brukes aldri til å topplade batteriene, bare få de så mye som mulig de timene agregatet går Jeg har en Phoenix 50 som tar seg av landstrømlading og topplading. Kan det være et dårlig batteri? Hverken Phoenix laderen eller Sterling A2B laderen gir noen som helst indikasjoner på dårlig batteri. De lader helt som normalt. Det gjør oftest Centaur laderen også, men innimellom går den ned til 10amp når den skal gi mye mer. Etter restart er den som normal.. @bmwmaxi dette er AGM batterier og mye enklere ladesykluser enn det Tesla holder på med 😊 @VannTro du gar rett i at dette er enkel lader. mikrobryterne er kun for valg av batteritype AGM gel og bly. Laderen står helt tørt, i en sofabenk i salongen Redigert 7.August.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Defekt batteri vil vel for en del ladere gi omvendt funksjon. De vil oppfatte lav spenning og dytte på strøm. Hvilket gir overlading/gassing/varme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.