Jump to content

Yamaha 2T 40HK som harmistet litt av drivet, hva kan det være?


Ajm

Recommended Posts

Hei, har en 2 t 40 HK som har klart 20-21 knop med 2 voksne og 2 barn om bord i båten. I det siste så har den slitt med å holde samme fart med bare to voksne, den er gått ned til 15 knop, og går ikke mer enn det. Lyden kan jeg ikke høre noe på, motoren går som den alltid har gjort. Kan det være litt tett bensinfilter eller noe annet som er årsaken? Noen ideer?

Link to post
Share on other sites

Hvis motor går som den skal ellers, så holder jeg en knapp på godt grodd undervannsskrog. ikke mye som skal til før det merkes på farten.  Eventuelt så er vulkaniseringen i propellen røket. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Blitt merke eller bulk i propell?

Groe?

Vann i dobbeltbunn?

Barn er større? (Hvis du mener at det var i fjor du holdt 21 knop.)

Vann i bensinen?

Rusk i filter eller tank/ slange?

Blitt lekkasje av luft inn i bensinslange?

 

Elimineringsmetoden:

Sjekk om propell har noen skader.

Sjekk om det er groe.

Sjekk om det er vann i dobbeltbunn (hvis båten har)

Lån en tank og slange fra en annen og sjekk om det er forskjell. 

 

Hvis det ikke er noen av det over, sjekk status med 2 voksne og ett barn. Samme problem og ikke 21 knop? 

 

Da er det å sjekke bensinveier.  Filter, slanger etc. 

 

Ble også skru ut tennpluggene og se på dem. Hvis en er våt, eller veldig kokset så kan det være symptomer.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar..

Nei, båten var kjappere for et par mnd siden. Motoren går som den skal, propell er OK.

Tenkte jo selvfølgelig ikke bå bunnen, og at det kan være grodd der. Var en tur ute i går, og det stemmer nok det, var mye grodd på undersiden.. Sannsynligvis det som er årsaken, båten kjennes som at den sliter med å komme seg fram i vannet. Hva er beste metoden for å fjerne det? Høytrykkspyler, eller må det pusses og slipes bort?

Link to post
Share on other sites

Ta opp båten og vask den umiddelbart med høyttrykksvasker. Ikke la groen eller slimet tørke.

 

Hvis det er "slim" eller rur kan du få av det meste med en kraftig høyttrykksvasker samt fysisk kontakt med en kjøkkensvamp eller liknende. 

 

Rur er fint å skrape med en plankebit, og så ta på sterk syre. Bruk verneutstyr, også briller.  De etser bort ganske raskt. Jeg "pleier" å skrape med en trebit,  deretter fjerne "bunnplata" med syre. Har egentlig fint lite rur på båtene mine, men fiskebåten hadde en del da den lå ute 2 år i strekk sist. Skrapte av med plankebit (ha på hansker, de er skarpe!) Og kunne fjerne 95% med høyttrykksspyleren.

 

Grønn vekst pleier å gå av med kraftig spyling og evt skraping. Men det har jeg nesten aldri på mine båter.

 

-

 

Hvis groe på propell prøv å rengjøre den først. Ofte greit å kjøre båten inn månen strand, tilte opp motor og legge båten med motor inn. Som nevnt over er groe på propell døden for fart.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Marinaer har i alle fall en vannslange, om ikke høyttrykkspyler. 

 

Vannslange pluss trebit, en kraftig kost og kjøkkensvamp tar deg langt. Anbefaler deg å ha på hansker. Slike billige monteringshansker er ofte bra nok. Da slipper du å kutte deg på evt rur. 

 

En slik vindusskrape man bruker på bilvinduet om vinteren er også bra. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...