handere Startet 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2005 Biltema har fått inn en 65 amp dynamo som er mistenkelig lik den defekte min,,,, tror dere den passer eller? Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 jupp... så lenge innfestingen er lik og 65amp er nok til ditt bruk... Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 ....og rotasjonen er lik..... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
opus Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Husk: Maritim har høstsalg nå, var noen dynamoer der, sjekk det og. God helg fra Opus Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 (redigert) ....og rotasjonen er lik..... takler ikke din dynamo turtallsforandringer??? eller er det retningen du tenker på? Redigert 14.Oktober.2005 av `Laffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Disse har masse tilbud: Importex as Maskin-Marine Mob:90582085-92669769-Fax:63856334 Mail:post@maskin-marine.no http://www.maskin-marine.no/ Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
ok67 Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Kan ikke sjønne at rotasjonsretningen kan ha noe å si i hvertfall. Det er jo en vekselstrømsgenerator med likeretter etterpå, og om den går den ene eller andre veien kan ikke ha noen betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 (redigert) Rotasjonenrettningen er betemt utifra viftebladene har jeg forstått,dette pga kjøling. mener også å huske at jeg har sett sabb dynamo avertert med tekst som opplyste om at den går "feil" vei iforhold til de fleste andre... Sjekk det iallefal, det er sikkert en grunn til at jeg kom til å tanke på det.... Redigert 14.Oktober.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Janoho Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Kjølingen blir iallefall forskjellig hvis den roterer feil vei. JOH Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 hmmm... lærer så lenge man lever i allefall... må undersøke litt rundt dette tror jeg, var vanskelig å finne noe fornuftig om dette på nettet så man må vel tråle litt bøker... igjen... Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 (redigert) viftebladet som lager kjøling er løst og kan skrues over fra din gamle da... EDIT: Hentet fra maritim.no for en type dynamo Passer blant annet til: Bukh DV10, DV20, DV24, DV36, DV48, 2G105 fra 1975-1979, 3G103 fra 1975-1979, 4K105 fra 1974-1981 og 6K104 fra 1974-1981 Ford Marine 2728TIM fra 1983 Marna 8 hk og 18 hk Sabb (alle modeller fra 1972) Scania (alle modeller) Volvo Penta (alle modeller) Maritim-dynamo Biltema dynamo Så da skulle biltema-dynamoen passe. (den var virkelig billig) Redigert 14.Oktober.2005 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
handere Svart 14.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 (redigert) tror den vifta blir feil vei... men kan nok bytte den med den gamle... så ikke at du hadde skrevet det(dere svarer for fort;) ) Redigert 14.Oktober.2005 av handere (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 uansett er det vel kansje en ide å bytte over vifta hvis den blir feil og også kansje reimhjulet hvis det er forskjellig. tenker på turtallet sabben går på kontra en hurtiggående en ??? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
handere Svart 14.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 tror ikke turtallet på sabben blir noe prob. siden remhjulet på svinghjulet er så stort... kanskje 1:9 i utveksling(eller tar jeg feil?) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 (redigert) Biltema dynamo Rotasjonretning ER riktig i forhold til Sabb'en - se på pila på nest-øverste (kl. 11) vifteblad, den angir riktig rotasjonsretning i forhold til kjøling. Min egen: Se eventuell: Sabb 10hk - Hjelp til montering av dynamo Redigert 14.Oktober.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Felten Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Hei Hei!! Drar litt liv i denne tråden her jeg. Er det noen som har prøvd om dette fynker, tenker på pass formen eller om man må til med og lage egne brakketer? Ser at en dynamo org. til sabb'n koster opp i mot 5000 kroner å det ble litt dyrt.. Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Passer helt perfect i orginale sabb-braketter Sitér dette innlegget Link to post
Felten Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 du å du så herlig! :) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Har egentlig aldri forstått hvorfor det finnes så mange forskjelllige dynamoer:-\ Inni er de omtrent like.....gjør samme jobben...... Selvfølgelig med forskjellig ytelse etter behov, men 5-6 forskjellige hadde vel nært dekket verdensbehovet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Så da skulle biltema-dynamoen passe. (den var virkelig billig) Det er vel litt av problemet med den. At den er så billig mener jeg, både i pris og utførelse. Jeg har lest en del innlegg her på baatplassen om Biltema dynamoer som svikter etter få dagers bruk, så jeg ville i det minste vært noe betenkt med tanke på å kjøpe en slik. Jeg for min del hadde heller funnet en brukt bildynamo og satt den inn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tb55 Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Jeg har også hørt om en som kjenner en som............. Ta vare på kvitteringen, så er det jo bare å bytte Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 (redigert) Noen ganger er billig rett pris for det man får - andre ganger er det en grunn til at ting er billig. Svoger kjøpte dynamo på biltema i fjor - tok fyr - byttet - tok fyr - penga igjen---- kjøpte på Maritim - funker. Så vær obs Redigert 12.November.2009 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Felten Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Biltema dynamoer er jo Bosch dyanmoer.... å bosc har vel ikke ord på seg for og være dritt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Nei, det er ikke Bosch! Det står vel at de er av "Bosch type", det betyr vel noe sånn som at de har samme utseende.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Ta vare på kvitteringen, så er det jo bare å bytte Noen ganger ønsker man å bruke fritiden sin til litt annet enn ukentlige bytter av dynamo også.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.