Jump to content

Kan dynamo fra Biltema brukes til min sabb g ?

handere

Recommended Posts

Rotasjonenrettningen er betemt utifra viftebladene har jeg forstått,dette pga kjøling.

mener også å huske at jeg har sett sabb dynamo avertert med tekst som opplyste om at den går "feil" vei iforhold til de fleste andre...

Sjekk det iallefal, det er sikkert en grunn til at jeg kom til å tanke på det....

Edited by majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

viftebladet som lager kjøling er løst og kan skrues over fra din gamle da...

EDIT: Hentet fra maritim.no for en type dynamo

Passer blant annet til:

Bukh DV10, DV20, DV24, DV36, DV48, 2G105 fra 1975-1979, 3G103 fra 1975-1979, 4K105 fra 1974-1981 og 6K104 fra 1974-1981

Ford Marine 2728TIM fra 1983

Marna 8 hk og 18 hk

Sabb (alle modeller fra 1972)

Scania (alle modeller)

Volvo Penta (alle modeller)

Maritim-dynamo

Bilde

Biltema dynamo

Bilde

Så da skulle biltema-dynamoen passe. (den var virkelig billig)

Edited by o.b.lix (see edit history)

uansett er det vel kansje en ide å bytte over vifta hvis den blir feil og også kansje reimhjulet hvis det er forskjellig. tenker på turtallet sabben går på kontra en hurtiggående en ???

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Biltema dynamo

Bilde

Rotasjonretning ER riktig i forhold til Sabb'en - se på pila på nest-øverste (kl. 11) vifteblad, den angir riktig rotasjonsretning i forhold til kjøling.

Min egen:

Bilde

Se eventuell: Sabb 10hk - Hjelp til montering av dynamo

Edited by Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 4 years later...

Hei Hei!!

Drar litt liv i denne tråden her jeg.

Er det noen som har prøvd om dette fynker, tenker på pass formen eller om man må til med og lage egne brakketer?

Ser at en dynamo org. til sabb'n koster opp i mot 5000 kroner å det ble litt dyrt..

Mvh Thomas :smiley:

Har egentlig aldri forstått hvorfor det finnes så mange forskjelllige dynamoer:-\

Inni er de omtrent like.....gjør samme jobben......

Selvfølgelig med forskjellig ytelse etter behov, men 5-6 forskjellige hadde vel nært dekket verdensbehovet.

Så da skulle biltema-dynamoen passe. (den var virkelig billig)

Det er vel litt av problemet med den. At den er så billig mener jeg, både i pris og utførelse. Jeg har lest en del innlegg her på baatplassen om Biltema dynamoer som svikter etter få dagers bruk, så jeg ville i det minste vært noe betenkt med tanke på å kjøpe en slik. Jeg for min del hadde heller funnet en brukt bildynamo og satt den inn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ta vare på kvitteringen, så er det jo bare å bytte :smash:

Noen ganger ønsker man å bruke fritiden sin til litt annet enn ukentlige bytter av dynamo også....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi