Jump to content

Bavaria seilbåter med ståhøyde (+186cm)?


zooper

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en 10-20 år gammel Bavaria seilbåt (36-42 fot). Hvilke av disse har ståhøyde for en kar på 186cm, da i henholdsvis salong og bysse, og for byssa for langsgående vs klassisk hjørnebysse? Jeg tenker 38 fot er perfekt størrelse for meg, men jeg har hørt at jeg må på 39 cruiser for å få ståhøyde (har også hørt at det er samme skrog som 38). Stemmer dette? Hvordan står det til med 36, 37, 38, 39, 40 og 42?

 

Min forrige seilbåt manglet 2 cm i byssa, og jeg har lovet meg selv aldri igjen å gå for noe som ikke har ståhøyde i byssa, 8g gjerne også i salongen også (med sko på).

Link to post
Share on other sites

Det er ikke samme skrog på 38 og 38. Forskjell både på bredde, lengde og høyde på fribord. Også overbygget er høyere på 39C. Mener det er 210 under taket i 39C. Eneste stedet jeg må bøye hodet er i døråpninger. Ihvertfall på fremre bad. Kan måle i morgen. 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 5 timer siden:

Hvilke av disse har ståhøyde for en kar på 186cm, da i henholdsvis salong og bysse, og for byssa for langsgående vs klassisk hjørnebysse?

 

39 og 42 Cruiser har garantert høyden du trenger. 37 Cruiser er høyere enn 38AC, og vil nok også være ideell. 38AC er litt lav for deg enkelte steder, men den er også opp mot 190cm  på de høyeste stedene.  Den noe nyere 40 cruiser som kom i 2008 er litt høyere inni enn 38AC,  og dermed ett bedre alternativ i «40 fots klassen» enn 38AC. 

 

zooper skrev for 5 timer siden:

Jeg tenker 38 fot er perfekt størrelse for meg, men jeg har hørt at jeg må på 39 cruiser for å få ståhøyde (har også hørt at det er samme skrog som 38). Stemmer dette?

 

38AC har 1191 cm skrog lengde, 39 cruiser er tre centimeter lenger.  De har også ulik bredde. 38AC er 387 cm bred, mens 39 Cruiser er 10 cm bredere med sine 397 cm.  Både 38AC, 39 Cruiser, 40 Cruiser og nyeste 40 og 41 Cruiser er 39 fotere om man måler skroget. Dvs. de er alle båter i «40 fots klassen»  De er med andre ord tett opp mot 12 meter på skrog lengde, og 4 meter på bredden.  Men kun nyeste 40 og 41 cruiser deler samme skrog. Ellers er det en utvikling fra 38AC og frem til dagens 41 cruiser som går på gradvis økt volum fra midtskips og akterover, mens forskipet har fått litt mindre volum fra 38AC og frem til idag. 

 

Redigert av Seilars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...