Marius Engel Startet 7.August.2020 Del på Facebook Startet 7.August.2020 (redigert) Den gamle håndholdte VHFen min har konket ut, så jeg trenger ny. Den brukes i kajakk, på langturer langs kysten, skip-til-skip kommunikasjon under fjordkrysninger og krysning av skipsled etc. VHFen må være kompakt, helst så liten som mulig. Den må være helt vanntett, den må tåle svømming og velt. Den bør flyte, enten med eller uten flytedeksel. Jeg har PLB festet på padlevesten, så jeg trenger bare en enkel vanntett liten VHF med god lyd og god mikrofon. 1: Jeg ser noen har 5w, og noen har 6w effekt. Har det noen betydning på en så liten antenne? 2: Jeg ser noen radioer er utstyrt med «AquaQuake/Burp». En funksjon som rister ut vann fra høyttaler. Er dette viktig å prioritere, eller kan man like greit riste og blåse litt på den? 3: Aktuelle jeg har sett på er: (begge med 6w effekt). - Standard Horizon HX40E, 1999kr + 189kr for flytedeksel. Denne er superkompakt (korstokkstørrelse: 52x95x33mm) og vanntett, 1850mAh batteri. Den har ikke Aquaquake/Burp, og flyter ikke. Man får flytedeksel som tilbehør, som ligner på en gummiramme/bumper som man får til mobiltelefoner. Med flytedeksel blir den litt større, men tåler i tillegg mye mer slag/støt enn alle andre VHF. https://www.maritim.no/standard-horizon-handholdt-vhf-hx40e Flytedeksel: https://www.maritim.no/standard-horizon-hx40-flytedeksel - Cobra HH350 1680kr, vanntett og flyter. Denne er større (121x67x53), har mindre batteri (1000mAh). Denne har «Aquaquake/Burp», og i følge beskrivelsen en «mikrofon som blokkerer ut bakgrunnstøy». https://www.maritim.no/cobra-vhf-handholdt-flytende-mrhh350 Vil Cobra ha mye bedre lyd med Burp-funksjonen og «mikrofon som blokkerer ut bakgrunnstøy», eller er det mest gimmick/markedsføring? Har Standard Horizon god lyd den også? Andre aktuelle VHF jeg bør vurdere? Redigert 7.August.2020 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Jeg bruker denne i havkajakken. Jeg er helårspadler og synes DSC er lurt, spesielt på vinterstid når det er lite båter ute. Da kan den røde knappen være den store forskjellen hvis en nødsituasjon skulle oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 takk for svar. Men som sagt, så har jeg en PLB festet på padlevesten. En Ocean Signal nødpeilesender, som ikke trenger å lades på 7 år (da er det service, trykktest, og batteriskift). Og da blir det en VHF radio uten DSC jeg er ute etter. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 (redigert) Jeg tenker at sikkerhet ikke kan overdrives, så se dsc som en backup. Eller bedre, PLB' en som en backup. Aktiveres den setter du i gang den store aksjonen enten du vil eller ikke. Hvis du kjenner prosedyren ved aktivering av dsc vil kanal 16 "ryddes" og du vil automatisk komme i muntlig kontakt med Kystradio. Du sitter lavt i kajakken og får ikke allverdens rekkevidde, derfor er de digitale nødanropene ofte sikrere. Uansett hva du kjøper ville jeg holdt meg til Simrad, Icom og Standard Horizon. Det er gode radioer som tåler kulde, fysiske påkjenninger og vann over tid. Ditt bruk vil være helt annerledes enn i en båt. Redigert 7.August.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 PLB er på størrelse med en fyrstikkeske, og kan skyves opp på skulder når den er aktivert slik jeg har montert den, og da kan den aktiveres når jeg flyter i vannet og. Er jeg i stand til to-veis kommunikasjon har jeg mobil vanntett pakket, jeg opplever mobildekning som veldig bra langs kysten (ihvertfall hele Vestland fylke). VHF i kajakk har egentlig rekkevidden begrenset til skip-til-skip kommunikajson, sånn jeg opplever det. Men hvis Standard Horizon er bedre enn Cobra, går jeg for Standard Horizon HX40E :) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Jeg er enig med Phoebe....tror du får fortere hjelp med en M93d..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
enslagsgjest Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Se også på denne: https://www.rsaktiv.no/nodknapp/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Marius Engel Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 (redigert) enslagsgjest skrev for 1 time siden: Se også på denne: https://www.rsaktiv.no/nodknapp/ har sett den. Men jeg har en ocean signal nødpeilesender, som er synes er mye bedre enn denne nødknappen. (7 års batteri, garantert tett (trykktestes ved batteriservice), mye høyere tetthett enn IPX7, alltid aktivert, permanent festet til Skulderstroppen på padlevesten/topptursekken slik at den ikke forsvinner eller mistes ved av/påkledning, og ekstremt bra dekning). Redigert 7.August.2020 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Jeg har 2 stk SH VHF, aldri prøvd Cobra, men har inntrykk av at de ikke holder samme kvalitet som iCom og SH. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 (redigert) Marius Engel skrev On 7.8.2020 at 20.50: har sett den. Men jeg har en ocean signal nødpeilesender, som er synes er mye bedre enn denne nødknappen. (7 års batteri, garantert tett (trykktestes ved batteriservice), mye høyere tetthett enn IPX7, alltid aktivert, permanent festet til Skulderstroppen på padlevesten/topptursekken slik at den ikke forsvinner eller mistes ved av/påkledning, og ekstremt bra dekning). Det kan jeg jo være enig i. Samtidig er ikke en VHF med DSC og satelittmottaker (det sistnevnte må også være med, skal det være noen vits) bare anvendelig i en nødsituasjon. Du kan f.eks. ringe andre og andre kan ringe deg uten manuelle oppkall, du blir varslet på fellesanrop, du kan stille inn VHFen så andre automatisk kan få posisjonen din (position request) etc. Så det blir litt ulike bruksområder. Jeg ville vel kjøpt en med alt, de er ikke så dyre om dagen. Kanskje har du eller får du båt, skal være med andre e.l., en bredere bruk kan komme til nytte senere. Og jeg ville valgt Icom eller SH. Har bare én erfaring med Cobra for ti år siden++ og det var for mye plastikk etter min smak, men de har kanskje blitt bedre med årene. Min erfaring er ellers at jeg som regel får kontakt med kystradiostasjon på bærbar enhet, men jeg må innrømme hoveddelen av slik kommunikasjon alltid har gått via stasjonær, så ikke stor erfaring. Redigert 10.August.2020 av vindmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 Marius Engel skrev On 7.8.2020 at 12.54: Standard Horizon er bedre enn Cobra Men Icom er bedre enn Standard Horizon. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
abbor Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 Standard Horizon er Yaesu sitt varemerke for marint bruk. Mulig topplldellene til ICOM er marginalt bedre enn Standard Horizon, men Standard Horizon gir uten tvil mer for pengene enn ICOM. Selv bruker jeg Simrad VHF radioer og de er brukervennlige og fungerer godt. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 28.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2020 Veldig fornøyd med Standard Horizon HX40E foreløbig. Gjort litt radiosjekker her og der, og når alltid kystradioen, noe som jeg kunne glemme med min gamle Cobra radio (den må være delvis defekt, for det er enorm forskjell). Den lille størrelsen gjør at den passer fint i padlevesten, og det gjør at jeg faktisk gidder å ha den med, hver gang. Og det var litt av greien, den måtte være liten og enkel for at jeg skal gidde å ha den med på småturer også. Batteriet holder mer enn 24 timer, det er ganske bra :) «Meld fra hvor du drar» tjenesten er genialt for meg som padler såpass mye alene på utsatte strekninger, og stort sett vet ingen hvor jeg er. Nå kan kystradioen ha litt kontroll på hvor jeg er, og at jeg kommer hjem til planlagt tid. (Har også vanntett tastemobil i vesten, i tilfelle det skulle være dårlig VHF dekning). Jeg har også brukt VHFen til å ringe hjem til kona, via kystradioen, bare for å prøve. Det gikk helt fint, men ikke noe å bruke for lange samtaler. Men jeg lurte litt på dette med DSC. Er det sånn at de radioene med DSC har lengre rekkevidde til talen, eller er det kun det digitale anropet og den digitale nødmeldingen som har økt rekkevidde, mens talen/snakkingen har samme rekkevidde? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.