Jump to content

Båt til fiske i Blad A


Storkveito

Recommended Posts

Hei! :smiley:

Har luktet nå en stund på å prøve litt forsiktig med yrkes fiske. Som en start for å prøve å finne ut om dette er noe for meg, tenkte jeg Blad A (bi inntekt) på felles kvoten (ca 8tonn torsk/skrei) med jukse og 2-3 kar. 

Der jeg kan levere fisk er ganske nært, og blir basert på dags/helge turer. Ser derfor for meg at en sjark med 6-8knop fart blir uegnet da det tar fort 6 timer til havet der jeg bruker å fiske. På korte turer og fiske med juksemaskin, er ikke lastekapasiteten på 3tonn nødvendig. Der jeg hobby fisker i dag (der jeg ser for meg å fiske med kvote) er ca. 1,5-2 timer med 18knop fart. Får jeg plass til 2-3 kar så er det mer en greit nok. I første omgang er det som tidligere nevnt en "test" for å sjekke om dette er noe for meg. Finner jeg ut at dette er noe for meg, må mann vurdere større sjark og blad B.

 

Hvilken båt er egnet? Kan f.eks Arvor 230 være ett alternativ? Fordel hvis båten er under 8 meter, da mann slipper fartøy instruks. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...