Jump to content

Halvfabrikat - Selvbygg


Hobbe_10

Recommended Posts

Hej

Jag är en svensk som tittar på att bygga ett norskt halvfabrikat - nio meters DC. Mer för att det är kul att "skruva och fixa" och få sina egna lösningar på problemen än att det blir billigare.

 

Har hitintills tittat :

Skarpnes 9100 - www.cobraboats.no

Seaco 950 - www.seaco.no

Laguna 900 - www.laguna.no (dom bygger om formarna och kommer tillbaka på marknaden till sommaren)

 

Nor Star 290 (Enligt svensk importör ej tillgänglig som halvfabrikat :-(( )

 

Finns det någon därute som har erfarenhet av att bygga någon av dessa (eller andra båtar) i halvfabrikat och om så kan ge lit tips.

Det kanske finns andra bra halvfabrikat att titta på ?

 

Oskar

Link to post
Share on other sites

Nor Star 290 (Enligt svensk importör ej tillgänglig som halvfabrikat :-(( )

 

Finns det någon därute som har erfarenhet av att bygga någon av dessa (eller andra båtar) i halvfabrikat och om så kan ge lit tips.

Det kanske finns andra bra halvfabrikat att titta på ?

Se http://home.online.no/~rmalmgre/index.html (Nor Star 290). Maanestråle her inne sin hjemmeside.

Link to post
Share on other sites

Hei, her snakker vi tema jeg liker :wink:

 

Som nevnt av Swande over (takker swande :wink: )

har jeg vært igjennom ett slikt prosjekt før. Bygget Nor Star 290 vinter 2002/03, fantastisk gøy.

web

 

Tips ... tja..

ett skikkelig sted og stå, tilgjengelig verktøy, tolmodighet, nøyaktighet, tlf. nr. til fabrikken og ikke minst tolmidig samboer/kone :lol::lol: Kjøp heller ikke for liten motor, D4 260 er glimrende motor i de båttypene du har nevnt.

 

Ingen problem å bygge ferdig fra sept til påfølgende april, for meg var det også viktig å bygge eksakt lik orginalen for å få CE.godkjent (noe som gikk helt fint for min del)

 

Sparte ca. en kvart mill NOK.

 

Kjøpte ALT utstyr av Nor Star inkl. motor og fikk meget bra pris på dette, må også skryte av en eksepsjonell super service fra Nor Star boat, og en ting til, når Nor Star sier de leverer med ALT så gjør de nettop det :smiley::smiley:

 

De andre nevnte båttypene kjenner jeg ikke så mye til, Skarpnes fin båt mye lik Nor Star, Seaco kjenner jeg veldig lite. Laguna støpes som du nevner av nytt verksted så det er mulig det er noen forandringer, men for meg som er 190cm høy er Lagune slik den var før ubrukelig, jeg får targabøylen midt i panna/nesa, alt for lav.... :headbang: ellers OK

 

Uannsett hva du velger, lykke til, og spør gjerne i denne tråden evt. send IM om du lurer på noe jeg kanskje kan svare på. :cheers::smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Det er flott at noen av produsentene tar selvbyggerne på alvor!

Alt for mange av oss båteiere med noen år på baken sitter igjen med en annen erfaring. Ikke uten grunn at Hagebåteiernes Forening er så stor som den er. Den kunne vært redusert betraktelig hadde alle fått den servicen som ble forelagt før kontrakten ble inngått. Når du skulle ha en totalpakke til ferdig båt, så manglet uhorvelig mye som kom oppå alt det andre. Det finnes f.eks. de potensielle selvbyggere som tror at motoren koster x antall kroner og da er den på plass. At du trenger eksosslange, bunninntak, med slange, noe å henge motoren fast i skroget med, manøverbokser med overføringer, gearflens, aksling med hylse, forfilter med vannutskiller, lyddemper, eksosgjennomføring, luftinntak i skrogsiden, mange rusfrie slangeklemmer, startbatteri med batteribryter og tykke kabler, etc. etc. etc. ble ofte ikke tatt med.

Håper de fleste av disse produsentene nå er konkurs slik at ikke flere havner i samme forening.

 

Utrolig viktig å fremheve de som virkelig står på for oss.

 

Nei, der er helt vindstille, solen skinner ute så jeg skal ikke rippe mer opp i det......

Link to post
Share on other sites

Tror også det er viktig å stille seg selv noen spørsmål og svare ÆRLIG på dem.

 

1. Vil jeg kunne utføre denne jobben å få et resultat som er like bra som en fabrikkbygget versjon?

 

2. Har jeg kunnskaper nok til å gjøre alle deler av jobben?

 

3. Har jeg tid til å få gjort jobben skikkelig uten at det vil oppstå stress, mas og hastverksløsninger?

 

Hvis du kan svare et ærlig "ja" på alt dette så er du kunnskapsrik og neventtig. Det er bare å sette igang så sant du har økonomien i prosjekett under kontroll.

 

Har sett mange mindre bra selvbyggerprsojekt. Særlig når man sjekker litt under det ytre. Da skrumper fortjenesten ved selvbygg raskt inn når den skal videreselges.

 

Dette var bare et lite hint om at alle ikke klarer å gjøre en slik jobb godt nok, så vær ærlig med deg selv.

 

Lykke til til dere som kan mestre oppgaven!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...