Jump to content

Montere gass/gear på NavPod pidestall

Flax

Recommended Posts

Vi har en seilbåt med NavPod pidestall/ guardrail men uten kontroller for gass/ gir på pidestall (kontroller står nede ved dørken). Synes det er problematisk å navigere i trange farvann/ marinaer når kontroller er såpass utilgjengelig samtidig som man må holde utkikk. Er på utkikk etter løsning på hvordan kontroller kan flyttes til pidestall/ guardrail på en forholdsvis enkel måte (helst uten å måtte bytte hele pidestallen etc). Er det noen lyse hoder der ute som vet om det finnes noen brakett/ konsoll/pod hvor man kan løse dette (behøver ikke være "original", men må jo se noenlunde ok ut)?

IMG_20200807_214402.jpg

IMG_20200807_214442.jpg

IMG_20200807_214422.jpg

Redigert av Flax (see edit history)

Det ser litt trangt ut på den eksisterende pidestallen så du må trolig lage deg en egen "pidestall" for gass/gear. Du må da lage hull i dørken under denne og arrangere en grei bane for wire + strømpe uten for skrape hjørner fra motoren og til gear/gassspaken. Men før du går i gang med dette; hvor lenge har du hatt båten? Det er ikke uvanlig å ha gass/gearspak nede ved bena og man venner seg til det etterhvert. Det er vel sjelden at du har så dårlig tid at du ikke kan bøye deg ned? Alternativt bruke foten? 

Hei, forstår utfordringen og forstår også at det kan føles hektisk i en trang marina, særlig med guffen vind eller strøm. Men anbefaler likevel at du venter litt med en slik ombygging, og heller ser om du kan venne deg til den plasseringen du har. Har du lang kjøl? Hvor lett er det å kontrollere båten ved bakking? Jeg synes manøvrering på trange steder på mange måter er bedre å bakke med litt sig i båten, da har man en enklere "plan B" hvis ting skjærer seg. 

Krimart skrev 1 time siden:

Det er ikke uvanlig å ha gass/gearspak nede ved bena og man venner seg til det etterhvert. Det er vel sjelden at du har så dårlig tid at du ikke kan bøye deg ned?

Men. Hvorfor ha det slik at man må bøye seg ned? Hva er hensikten med å plassere gass/gir der hvor man ikke har det tilgjengelig fra der man faktisk står?

Å ha gass/gir nede ved dørken er vel kun gjort fordi det var billigere og lettere for produsenten å ha opplegget plassert der? I enkelte båter må man etter min mening bevege seg alt for mye for å regulere fart og retning. For all del, i båter med rorkult må jo gass-/girhendelen plasseres et sted, men har man pidestall og ratt kan jeg ikke se noen hensikt å ha gass/gir andre steder enn lett tilgjengelig der man faktisk står.

Hos meg står gass-/girhendelen såpass høyt plassert på pidestallen at jeg enkelt kan ratte og justere farten samtidig, uten å flytte på meg. Dermed kan fokuset heller brukes på manøvreringen framfor å kludre med å finne girhendelen.

Hakkannen skrev 1 time siden:

Men. Hvorfor ha det slik at man må bøye seg ned? Hva er hensikten med å plassere gass/gir der hvor man ikke har det tilgjengelig fra der man faktisk står?

Tipper at den aktuelle båten kom med valg mellom ratt og rorkult. Men jeg er jo enig i at hvis jeg kunne velge vil jeg heller hatt gass/gear lett tigjengelig. Men det er jo en del jobb å flytte hendelen opp, men en mulighet jeg ikke tenkte på i farten er trådløs/elektrisk gear/gass. Jeg vet ikke hva det innebærer m.h.t installasjon man må jo da ha en aktuator på motoren, men det finnes. Her er en video som viser det; 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...