Jump to content

Styring vil ikke svinge til høyre plutselig

szuszu250

Recommended Posts

Hei, har en draco20dc som plutselig på Mjøsa etter jeg drev med justerte trim flaps mens jeg kjørte kunne ikke svinge til høyre plutselig Men til venstre går bra. når jeg senka farten Så går det til høyre men når jeg Gir litt mer gass så går det ikke altid svinge til høyre ? Venstre går helt fint hele tiden svinge til men høyre går ikke. Det er merycruiser 3L fra 1998 med aplha one drev 2gen. Noen som Vett hva som skjedde? Siden nå kjører jeg kanskje 3 knop og kjæringen skall på jobb klokken 6.00...

Hvis du kan vri rattet, men drevet står stille, er det 90% sjans for at snekka er utslitt. Farlig å kjøre med. Hvis du skrur fra hverandre snekka, ser du hvordan kabelen ligger. Den er smørt med fett, ellers vanligvis grei å bytte. Når du har løsnet kabelen fra snekka, så sjekk at drevet går lett fra side til side. Hvis ikke, må du løsne og smøre. Min erfaring er kun fra fast for og påhenger, men det er jo samme styringa.

Ingenting å justere på. Utslitt snekke må byttes.

Redigert av paxo (see edit history)
paxo skrev for 2 timer siden:

Det er tennene på utsiden du må sjekke. De som ligger an mot kabelen og drar og dytter den ut og inn når du dreier på rattet.

skjønner ikke helt hvilken tenner du mener der går kabel in der hvor jeg viser på bilde. alle tenner ser bra ut kan det ikke vare bare at det var ikke godt skrud sammen? Eller noe ved motor som har bli slitt har ennå ikke skrudd sammen snekka tilbake på plass skal gjøre det imorgen eller bestilte nytt snekke om dere mener der ligger feilen. Dumt og ikke kjøre Båt nå når det kommet tilbake så fint vær :( 

F1F72CC4-FD95-47AC-B936-A057B0A89D59.jpeg

Du sier at dette skjedde etter en justering av trimflaps. Kan de være at den venstre (babord) trimflapsen som har låst seg i nedre stilling?

Da må roret styre høyre for at dette skal kompanseres. Om du gir mer gass så vil virkningen av dette trimflapset bli enda større og du må svinge enda mer til høyre for at båten skal gå rett frem. 

Stusser litt på den styresnekka der. Er wiren festet i hjulet i enden? De jeg er vant til har tenner på  hjul og wire og en rørstubb som enden kommer ut gjennom. Men det ser ut som om denne har et annet prinsipp. I så fall kan det godt være at den er OK. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig. Ser ikke ut til å være spiral på kabelen.

Prøv å bevege drevet med snekka åpen, sjekk om kabelfestet bak er helt.

Skru sammen snekka, sjekk at trimplan er like.

Stor sjans for at snekka ikke er synderen, men pass på at kabelen kan

gå like langt ut som inn på snekka når du skrur sammen og dreier på rattet

og drevet står rett fram.

Redigert av paxo (see edit history)

Ok, idag har jeg drev og sjekka igjen men med hansker for og ikke bli skitten og ha bedre grep 😂😂 kabel gikk inn og ut faktisk når jeg skrudde samen snekka så funka styring i 3-4svinger med ratte uten at jeg starta motor høyre venstre nå funker ikke høyre venstre i heltatt. Vett kanskje noen hvor jeg kan bestilte nytt  kabel(styring) og hvilken jeg trenger? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...