Jump to content

Høyfrekvent pipelyd fra Cummins Mercruiser 2,8 QSD

larole

Recommended Posts

Hei, det ligger på en måte en høyfrekvent pipelyd i bakgrunnen av motorduren. Dette skjer ved turtall over 2200 rpm. Har ikke inntrykk av at noe er galt, men det er liksom en lyd der.... Noen som skjønner hva jeg mener, og ikke minst vet hva det kommer av?

Det forslaget ville jeg latt ligge. Hva om den kollapser og blir sugd inn i turboen? Blir sikkert slutt på hvinelyden da i alle fall. Faktisk ganske stille. Den vil potensielt også strupe og gi redusert effekt.

Jeg ville sett på å forbedre støyisolering i motorrom. Tette kriker og kroker og gliper som i mange tilfeller er dårlig utført originalt. Evt komplettere lydfelleplater. Og tatt en kikk på hvordan luftinntak er løst. Kan lønne seg å montere lyddempende materiale inni lydfella om det finnes en sånn (altså der lufta passerer på vei fra ‘griller’/åpning og inn i motorrom). Finnes som regel et arrangement der for å hindre sjøsprøyt og evt også dempe lyd noe. Om luftinntak er via slanger er det neppe mye å hente. Har gjort dette selv i noen båter og det har vært utrolig mye å hente bare med litt selvklebende tetningslister og forsiktig bruk av byggskum (ikke nær motor/varme deler)