larole Startet 9.August.2020 Del på Facebook Startet 9.August.2020 Hei, det ligger på en måte en høyfrekvent pipelyd i bakgrunnen av motorduren. Dette skjer ved turtall over 2200 rpm. Har ikke inntrykk av at noe er galt, men det er liksom en lyd der.... Noen som skjønner hva jeg mener, og ikke minst vet hva det kommer av? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Hei, det er nok bare turboen. Helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Kommer nok fra turboen. Er nok normalt, men kan være tegn på lekkasje på luftsiden. Sjekk at alle klemmer sitter stramt. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
larole Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 Takk begge to :-) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 (redigert) Jeg ser man kan kjøpe parker filter for å redusere vining fra turbo. Disse tar en del plass. Har noen forsøkt å bruke en lyddempet slange til luftvarmere mellom turbo og luftfilter? Feks https://seatronic.no/lyddemper-for-varmluftslange-90mm Redigert 9.August.2020 av Swingswong Lagt til link (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 Det forslaget ville jeg latt ligge. Hva om den kollapser og blir sugd inn i turboen? Blir sikkert slutt på hvinelyden da i alle fall. Faktisk ganske stille. Den vil potensielt også strupe og gi redusert effekt. Jeg ville sett på å forbedre støyisolering i motorrom. Tette kriker og kroker og gliper som i mange tilfeller er dårlig utført originalt. Evt komplettere lydfelleplater. Og tatt en kikk på hvordan luftinntak er løst. Kan lønne seg å montere lyddempende materiale inni lydfella om det finnes en sånn (altså der lufta passerer på vei fra ‘griller’/åpning og inn i motorrom). Finnes som regel et arrangement der for å hindre sjøsprøyt og evt også dempe lyd noe. Om luftinntak er via slanger er det neppe mye å hente. Har gjort dette selv i noen båter og det har vært utrolig mye å hente bare med litt selvklebende tetningslister og forsiktig bruk av byggskum (ikke nær motor/varme deler) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.