Jump to content

Vannpumpe klarer ikke "suge" vann fra vanntank, baug


Kenneth82

Recommended Posts

Jeg har tre vanntanker i seilbåten. 120 liter på styrbord, 120 liter på babord og 240 liter i baugen. Men jeg klarer ikke å benytte tanken i baugen - vannpumpen klarer ikke å suge vann fra denne tanken. Jeg har skrudd løs vannslangen, og klarer selv å suge vann ut - så koblingene fungerer, ingen blokkeringer. Oppsettet ser ut som under. Jeg har prøvd med ulike åpne/stengekombinasjoner, blant annet stengt krane til styrbord tank, for å kjøre babord tank tom - men fortsatt benyttes ikke tanken i baugen.

 

Noen tips til løsning?

 

Vanntakt.jpg.488f3474c48820d3c73ba691b512a0e0.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme på sjekka mi for  en del år siden. Det som hjalp,  var at jeg sugde vann inn fra krana med munnen. De fleste vannpumper må ha vann for å levere. Med en gang jeg sugde vann inn til pumpen startet den å levere som vanlig. 

Hører du pumpa går?  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 31 minutter siden:

Hadde det samme på sjekka mi for  en del år siden. Det som hjalp,  var at jeg sugde vann inn fra krana med munnen. De fleste vannpumper må ha vann for å levere. Med en gang jeg sugde vann inn til pumpen startet den å levere som vanlig. 

Hører du pumpa går?  

Pumpa går, og leverer vann fra både babord og styrbord tank (når den er åpen). Jeg sugde vann når jeg tok løs vannledning fra tank (baug) og koblet på stengekranen igjen. Når pumpa går ser jeg at det er bevegelse i små luftbobler inne i vannslangen til baugtanken, men tydeligvis ikke nok til at den trekker vann derfra. Bevegelsen i luftboblene kommer når pumpa starter, men stopper så opp (ser ut som trykkforskjellen skaper bevegelsen, men altså ikke nok til å skape flyt gjennom ledningen).

 

index skrev 24 minutter siden:

Mangler du stengekran til babord tank? I så fall suger den kanskje luft derfra?

Det er korrekt at stengekran til babord tank ikke finnes. Det kan nok løse problemet å montere dette på, og stenge både babord og styrbord tank når disse er tomme. Pumpen suger babord tank tom, når styrbord tank er stengt - men deretter luft fremfor å ta vann fra baugtank. Men synes det er rar fabrikkløsning når det tydeligvis ikke fungerer :confused:

 

Takk for svar begge to. 

Link to post
Share on other sites

Kenneth82 skrev 11 minutter siden:

Det er korrekt at stengekran til babord tank ikke finnes. Det kan nok løse problemet å montere dette på, og stenge både babord og styrbord tank når disse er tomme. Pumpen suger babord tank tom, når styrbord tank er stengt - men deretter luft fremfor å ta vann fra baugtank. Men synes det er rar fabrikkløsning når det tydeligvis ikke fungerer :confused:

 

Da er det ikke rart den ikke fungerer. Tanken i baugen ligger sikkert lavere også, så da er det ikke fall. Jeg ville montert en stengekran ekstra, så har du full kontroll. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...