Jump to content

Led-lys innmaten til taklamper?

PiperBill

Recommended Posts

Før var det bare å bytte pæra men det er ikke så enkelt lenger. Jeg har 5 slike taklamper derav 3 som har tatt kvelden. Jeg har egentlig ikke lyst til å kaste alt og monterer nye. Er det mulig å få tak i selve kretskort/led med bryter noe sted?

lamp1.jpg

lamp2.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det var jo en meget enkel taklampe, jeg er ikke elektriker og forstår dermed ikke hva en skal med kretskort og motstand på denne ene LED dioden. Vil ikke en ny diode kjøpt på ebay koblet til bryteren + og - fungere perfekt? I min båt har jeg i hvert fall 7 stk uten armatur koblet på bryter. (sikring på + selvfølgelig)

09 Sealine F37 - VP D4 260

Med all den elektronikken for å kunne bruke lampen på alt mellom 8 og 30volt, har du en garantert støykilde for radio, TV, VHF . . . . ombord! Hos meg har jeg kun satt inn rene LED og eventuelt en motstand, - støyfritt. Det har ingen problemer med mitt aktuelle spenningsnivå på 11V - 15V.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva er innvendig diameter, same mulig byggehøyde?

Muligens denne passer rett inn. 

Da er det bare å klippe ledninger og bruke skjøtestykker for å kople på denne. Tror den også har dobbeltsidig tape til å feste. 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bilbelysning/led-lys/led-plate-2000033640

Får fremdeles litt elektronikk i den. 

Alternativ er å finne en sokkel og finne passende LED pære. 

Kjipt å få ødelagt 2 stk 😶

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jo jeg kan lodde. Nå er det over et år siden jeg drev og tukla med de  som jeg ødela men jeg tror kanskje det var selve av/på bryterne som var gåen. Må henter de neste gang jeg er på båten. Mulig det kan skaffes nye på Ebay dersom det er løsningen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...