Jump to content

Laguna Otto's - hvor mye veier den?


ko-stens

Recommended Posts

En kompis må overhale motoren på sin Laguna Otto's 23-fot. Den har en VP V8'er innenbordsmotor. Ser på Boat.no at den veier ca 900 kilo. Synes det virker veldig lite til å være en båt av såpass størrelse. Jeg klarte å dra den opp med en stusselig, eldre, Suzuki Grand Vitara med 4x4 og lavgir, men det ble ganske tungt, så den ble bare parkert rett ved opptrekket. Hadde jeg reist av gårde med den, hadde vel bilen havarert! Den kan lovlig trekke 1850 kilo, så det var nok uansett helt i grenseland for stakkaren. Hengeren veier 700 kilo alene, visstnok. Det hørtes vel noe tungt ut, men den er for atskillig større båter, så den er diger og kraftig. Tror totalvekten på den er 3 500 kilo. 

 

Er usikker på om jeg tør å dra av gårde med den med en BMW X4 (kan lovlig trekke 2400 kilo). Har selvsagt BE-lappen.

 

Er det noen som kan bekrefte at den ikke veier mer enn 900 kilo? Forrige eier mente den var mellom 1 500 og 1 800 kilo selv. En kan sikkert legge på 100 kilo i utstyr og bensin på tanken.

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke det samme som Otto's 23?

 

http://www.v-v-t.no/asp/boats/show.asp?id=17898&mid=26608

 

Båter på 23-24 fot veier gjerne rundt 2 tonn, så jeg ville ikke satset på noe særlig mindre mtp kontroll langs med veiene. 

 

Facit er å kjøre på en kjøretøy-vekt med og uten last. Men det er jo tungvint de fleste plasser...

 

Her i nærheten er det Vegvesen som har en slik vekt, samt de som selger masse (sand, pukk, stein). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Det virker mer sannsynlig med 1680 kilo..

 

Sjekk her... Akkurat samme båt, ser det ut til, med noen små forskjeller som targabøyle og annet rekkverk på "bare" Otto's, men 900 kg! Kompisen sin er maken til denne. 

http://www.v-v-t.no/asp/boats/show.asp?id=17149&mid=25859

 

Ikke rart en lurer... Men nærmere 1700 kilo høres mye mer sannsynlig ut! Legg på en liten tank og litt annet ymse utstyr, og den er nok nærmere 1800 kilo. Da blir det for tungt for Bimmern! 

 

Takker for svar! :-) 

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...