Jump to content

Vestfjord 17 med Mercury 40HK, forventet hastighet på fullastet båt?


christianhl

Recommended Posts

Hei

 

Har en Vestfjord 17 fra 1971, den har en Mercury 40hk 4takt fra 2015.

 

Har stort sett kjørt steder med litt sjø få har ikke fått noe godt inntrykk av hastigheten jeg kan få på en slik båt. I dag kjørte jeg i roligere farvenn, bunnefjorden, vi var 2 voksne, 3 barn og en hund. Gps-måling viste at jeg ikke kom opp i høyere fart enn 12,3 knop... 

 

Skal teste alene en annen dag, men er dette forventet hastighet på en fullastet båt av den typen med 40hk?

Link to post
Share on other sites

Hvor store (tunge) er barna og de voksne til sammen? Hvor satt dem? 

 

La båten seg veldig bakpå? 

 

Vekt stjeler fart. 

 

Kan også være vann i evt. dobbeltbunn, eller feil propell (for tung) på motor. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Båten la seg ikke bakpå, ,hadde en gutt på dekk, 45kg, øvrige satt jevnt fordelt i båten. Hele gjengen veier sikkert 340 kilo.... 

 

Mistenker at det er vann i bunnen ja, vet ikke hvor mye det kan være der...

 

Feil propell? Det er propellen som satt på da motoren var ny...

Link to post
Share on other sites

17 fot og 340 kg ekstra, samt firetakter. Da kan farten stemme tenker jeg, uten å ha egen erfaring ned skroget. Facit (eller i alle fall mer svar) får du når du prøver alene.

 

Ja, en ny motor leveres gjerne med standardpropell om ikke annet er avtalt. Da kan propellen være beregnet på lettere båt, og dermed mer stigning eller større blader enn det som er best for din situasjon. Men foreløpig er det alt for lite info om dette.

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

christianhl skrev for 12 timer siden:

Feil propell? Det er propellen som satt på da motoren var ny...

 

Ikke dermed sagt at den var riktig.  Stor forskjell på forhandlere der på hvor mye de legger i propellvalg ser det ut til.

 

Har du turteller?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kjørt med kun meg og guttungen, 6000 ligger turtelleren på. Vi kom opp i 23,9 knop, vesentlig raskere enn med hele familien. Merkbart hvor jeg plasserte guttungen også, lenger bak raskere.

 

Jeg ønsker å kunne holde den hastigheten eller høyere med hele gjengen.... hva kan jeg gjøre? Tømme evt. vann i dobbeltbunnen er en ting. Vil bytte 40 hesteren fra 4-takter til 2 takter hjelpe? 2.takter vil jo være lettere.... evt bytte til 50hk  også.

Link to post
Share on other sites

Bytte til 50 hk vil helt klart hjelpe. Det er 25% mer krefter i prinsippet, og de legges til på toppen av dem du har i dag. 

 

En kamerat kjøpte en Yamarin TC47 for noen år siden, og selv om den ble avertert med 40 hk så anbefalte selger ham å kjøpe med 50 hk fordi han hadde to større barn som skulle bli ungdommer. 

 

Det har han ikke angret på. Jeg har kjørt den båten en del, og når man er 4-5 voksne ombord så betyr det ganske stor forskjell på 40 og 50 hk. 

 

Tradisjonelt har 2-takter hatt mer "bunndrag " på lavere turtall, og derfor vært å foretrekke på å trekke opp vannski etc. Det bunndraget kunne hjulpet deg å dytte båten i plan. Men med nyere firetaktere tror(!) jeg at det ikke er noe særlig forskjell. Har ikke testet og ingen erfaring med det selv. 

 

Har også forstått på folket her inne at det kan være ganske stor forskjell på feks 50 testere hvor spreke de er. Forskjellige merker er forskjellige. 

 

Kan også hende at du kunne hatt glede av smarttabs eller hydrofoil på påhengsmotoren. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...