Jump to content

Sliter med å få nok trykk i Avon 310 RIB. Ny pumpe?

Korsfjord

Recommended Posts

Kjøpte en godt brukt Avon RIB for et par år siden, og har etterhvert skjønt at høyt nok lufttrykk er særdeles viktig. Ved kjøp fikk jeg med 2 fotpumper, originale fra Avon. 

Av ulike grunner var jeg i kontakt med Divepartner gummibåtverksted (Drives av en meget serviceinnstilt mann, forresten), og fikk kjøpt et manometer til å ha på pumpen. Selgeren uttrykte skepsis til om jeg kunne klare å få nok trykk (0,24 bar) med den typen pumpe jeg har.  Noe som også stemmer. Nå har jeg pumpet så hart at jeg må stå med hele min vekt på pumpen, og selv om jeg fortsetter derfra, har jeg ikke kommet opp i mer enn kanskje 0,17 enda, ifølge manometeret. Det er jo skuffende hvis man ikke kan pumpe tilstrekkelig opp med original pumpe, men hvilken pumpe er bra, dersom jeg skal erstatte de pumpene jeg har? Tenker på en manuelle pumpe eller noe på 230V.  

Et annet dumt spørsmål: Hvordan leses manometeret av? I det jeg trykker ned pumpen stiger jo nålen på manometeret, for så å gå tilbake når jeg slipper opp igjen. Er det "toppen" eller "bunnen" som er det trykket jeg skal ha? Vil jp tro det er "bunnen", men da er jeg virkelig langt unna korrekt trykk :confused:

Takk for svar.

Ser at Bakken Motor opererer med en universal fasit på riktig trykk. Divepartner opererer et annet trykk og med en liste over unntakene fra dette: http://www.divepartnerverksted.com/130378896

Ellers ser det jo ut til at jeg har riktig trykk ut fra det som står om å pumpe til man ikke klarer mer, i linken til Flow🤔

Redigert av Korsfjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...