Jump to content

Installere trådlås styring til ankervinsjen

bjornas

Recommended Posts

Kona mi matet ledningen til "fjernkontrollen" for ankervinsjen inn i kabelaret. Resultat: Ledningen dratt ut av kontakten i ankerbrønnen.

Jeg kan i prinsippet reparere dette, men det viser seg at en av de skruene som fester lederen til til "pikken" i kontakten er blitt borte. Da får jeg ikke festet den skikkelig. Har også vurdert å kjøpe ny håndkontroll, men prisen blir fort mellom 1200 og 1800 kr, avhengig av modell, og vil dessuten kreve "inngrep" der kontakten er festet i ankerbrønnveggen.

Jeg lurer derfor på om jeg ikke like gjerne skal bygge om alt slik at jeg får en ekte fjernbetjent / WiFi ankervinsj. Prismessig blir det bare litt dyrere. Jeg har en gammel Leroy Somer vinsjmotor, med et tilhørende sikkert like gammelt rele. Den trådløse enheten jeg sett på (Quick) er iflg produsent bare "garantert" for Quick vinsjmotorer (med tilhørende rele).

Så er spørsmålet: Kan jeg bruke koble en Quick trådløst mottager til et hvilketsomhelst rele? Jeg ville tro JA. Releet er jo ikke noe annet enn en på/av-bryter. I prinsippet har den trådløse mottakeren ingen annen funksjon enn den håndkontrollen jeg har brukt til nå (forøvrig også av merket Quick).

Er det noe jeg overser - eller stemmer det?

Evt. er det noen som vet hvor man får tak i sånne skruer som fester lederen til kontakt"pikken"? De er litt spesielle, det er uten hode. Min skal være 3 mm, og de reservene jeg har fra andre dekkskontakter fra Maritim/Biltema er tynnere.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Takk for innspill.

Hvordan sjekker jeg om den er "positivt eller negativt styrt"? Er det det samme som at strømmen brytes på hhv pluss- og minussiden?

Det med gnistsikre komponenter skal være greit. Har en 40 fot seilbåt med dieselmotor, så jeg håper det uansett er greit.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Har du Lofrans vinsj? Kan du ta bilde av installasjonen /koblingene? Dette frister :-)

Har Lofrans projekt 1000

Veldig enkel installasjon....

Rød til +, svart til minus.....

Sen var det en blå til opp og en gul til ned...

Her har man 50% sjanse å gjøre feil,

Men går kjettingen ut da man trykker på in....så får man bare skifte! 

Jeg kjøpte en pakke som inneholdt 2 stk fjernkontroller......fann ikke den i farta på Ali

Skall se om jeg kan få tatt en bilde

En sak litt negativ, men som jeg lever med...ett kort trykk på fjernkontrollen så går Spelet noen halvsekund etter det jeg slipper opp knappen

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Se bildet i innlegget, som jeg håper skal være forklarende nok.

Kan noen ut fra dette si om ankervinsjen er "positivt" eller "negativt" styrt?

Burde ikke dette være ekstremt greit? Ankervinsjen manøvreres ved å kortslutte brun og blå, resp. brun og svart ledning for hhv. opp og ned. Vil tro at mottageren har tre utganger for hhv opp, ned og minus - og slik sett erstatte koblingsopplegget for den håndholdte fjernkontrollen...?

Ankervinsj.jpg

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Har bestilt fjernkontrollen her også. Men flere av bestillingene mine fra Ali Express har ikke kommet frem, så nå er jeg litt tvilende.

Men uansett, kan noen oppklare dette med negativt og positiv styrt relé?

Er det i det noen som har et koblingsskjema for hånden? Dette er sikkert enkelt som bare det, men jeg er altså ikke helt sikker på dette.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Sjekk denne siden (se bildene).

Du nevner ikke betegnelse på vinsjen men den på bildet er pluss-styrt og da er det stor sannsynlighet for at de fleste Leroy Somer er det vil jeg tro. Du ser hvordan solenoidene dine er koplet med felles jord og pluss fra styringen. Samt at det er montert diode på hjelpe-spadekontaktene - vil tro de er der for å hindre gnister ved inn/utkobling (såkalt free-wheeling diode, evt en norsk betegnelse jeg ikke kan). Vil tro at du kan gjøre installasjon på enkleste måte ved å plassere mottaker ved vinsjmotor/rele og bare nappe av kabelsko på plusspolene fra den eksisterende styringen (de med rød plast) og erstatte de med utgangene fra fjernkontrollen (som må gi pluss da). Pluss og minus forsyning til mottaker har du også der så null kabeltrekking skulle være nødvendig.

Redigert av Fantino (see edit history)
Bitteliten skrev for 1 time siden:

Takk for link. Bestilt her også

venter på bilder fra @Gunga Din ?

her kommer de........:smiley:

i mitt fall sitter winchen inne i båten, i skapet, mot skottet til ankerbrønn

fra winchen går styrekabeln ut, den går til en kontakt i ankerbrønn, der jeg kan koble den vanlige trådkontrollen med kjettingteller

kjøpte en vanlig koblingsboks på Jula...med 5 skrukoblinger (vanlig 3-fas)

ansløt de 4 kablene til var sin....og 4 nye kabler ut til den gamle kontakten 

(Skrev tidl i tråden, gul å blå....skall vare gul å hvit...opp,ned)

monterte den trådløse fjernkontrollboksen rett ovanpå....å trakk kablene inn og koble på +, -, opp, ned

Den 5´te henger på utsiden...det er antennen !

D301ADB4-93ED-4473-A2A3-34268FD42219.jpeg

E84D2BBB-DE42-4ABA-8E6D-64C44DA4CE08.jpeg

DAF72452-8D8D-48FF-80BD-828B0FD0C384.jpeg

1E4A031F-F539-47C1-85FE-689F8EBCBA55.jpeg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Har Quick-ankervinsj, kjøpte fjernkontroll på eBay til rundt 100-lappen. Beskrivelsen var ca samme som den på Ali.. «winch remote 4x4 jeep offroad» eller noe sånt.

koblet opp på 10 minutter og fungere akkurat like bra som den med kabel fra Quick

• 8 måneder senere...

Tenkte jeg skulle sette i gang med fjernkontrollprosjektet mitt. Trenger litt bistand til koblingen. Jeg har allerede koblet den håndholdte Quick fjernkontrollen til releet, og alt det virker. Fra den håndholdte kontrollen går det 3 ledninger, brun, blå og svart. BRUN er "common", dvs. minus. BLÅ og SVART er hhv. opp og ned. Fargene er tilsvarende på det som går til releet. Jeg har (foreløpig) koblet dette sammen vha. en Wago-klemme.

Jeg har im. 5 ledninger fra mottakeren til fjernkontrollen. BLÅ er antenne. Den skal ikke kobles til noe som helst. SVART er negativ. RØD er pluss, HVIT er ut og GUL er inn.

Er det så enkelt som at det kobles slik:

MOTTAKER FJERNKONTROLL       HÅNDHOLDT KONTROLL

Svart                                                Brun

Hvit                                                  Blå (eller motsatt)

Gul                                                   Svart (eller motsatt)

Men hvordan skal jeg koble den RØDE? Mot en sikret (7,5 A) strømforsyning som jeg har der?

Takknemlig for all hjelp!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Hei Stekepanne, og andre lesere,

ville bare si: Ja, det ER så enkelt. Dette var overraskende enkelt. Ble bare litt skuffet under testfasen da jeg ikke fikk det til å funke. Så skjønte jeg at jeg hadde tatt strøm fra pluss på "ankervinsj"-siden av releet. og hele poenget er jo at den er strømløs når releet IKKE betjenes... Alt fungerte da jeg tok strøm fra "batteri"-siden av releet.

Bare ment som et lite tips til andre under feilsøking!

Takk for hjelpen, alle sammen!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...