Jump to content

Vetus baugpropell skyver kun til babord


Guffen67

Recommended Posts

Har vel ikke erfaring med akkurat denne elektromotoren, men en del andre. Det første man bør gjøre det er vel å finne fram til en riktig manual for å finne fram til hvordan den er bygd opp og hvordan man feilsøker. Kan det være denne?

https://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20180312154959_0.pdf

 

Hvis så er tilfellet så ser det ut som at den har en innebygd kontrollenhet, som kan skiftes som en hel "unit".

 

Hvis det er riktig manual eller tilsvarende obbygging så blir vel første trinn i en feilsøking å sjekke om drivspenning og styresignaler til kontrolleren kommer fram på riktig måte. Kan måles med universalinstrument. 

 

Man kan også forsøke å simulere signalene inn, direkte på kontrolleren, for å se om den da kjører i begge retninger. 

 

Ikke så lett å se for seg detaljene uten å ha sett den. Det bør også finnes fram en mer utdypende teknisk dokumentasjon.

 

Det står ellers en feilsøkingsguide i den manualen jeg linket opp, men synes ikke den var særlig "grundig". (Avsnitt 7)

Kanskje noen andre som har "hands on" erfaring.

Link to post
Share on other sites

Slik som jeg tolket manualen, så sitter alle relleene inne i en "innebygd kontrollboks" (item 3 på tegningen.)

 

Det er sant som mons sier over at når det sier "klikk" i begge retninger så tyder dette på at styrestrømmen fungerer.

 

Da blir det jo sannsynlig at feilen enten ligger i selve "kontrollboksen" eller i kablene mellom kontrollboks og motor.

 

Det bør jo også gå ann å måle spenningen inn på motor når man aktiviserer for høyre og venstre thurust.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme feilen på min Sleipner XP90 (tror jeg den heter). Hos meg er det hver gang slikt oppstår elektromotoren som trenger omsorg. Les om det her. Midt nede på siden. Her vises også hvordan Sleipner har arrangert reléene. Så langt, 18 år tror jeg, har jeg fremdeles de originale montert. Bare slik at det er ikke nødvendigvis reléene som har tatt kvelden. Kanskje du skulle ta en sjekk, slik jeg gjør, før du begynner å kjøpe inn deler for tusenvis av kroner. 

 

Link to post
Share on other sites

Fant litt mer detaljer på oppkoblingen. Styringen ser da ut til å være en "vanlig" dreieretningsvender der styrestrømkresten bytter om på pluss og minus (??). Hvis det er rett så skulle det vel bare være å måle spenningen inn på motor når man velger "venstrethrust" og "høyrethrust".  Hvis spennnigen inn skifter riktig mellom pluss og minus, eventuelt med en forskjell i spenning, så skulle man vel ha en indikasjon på hva som er feil. 

 

https://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20191223132512_0.pdf

 

Ser ellers at disse thusterne finnes i både "med børster" og som "børsteløs" type. Det kunne nok også vært greit å ha den nøyaktige typebetegnelse. 

 

Her er litt mer info om de forskjellige typene thrustere:

https://www.vetus.com/en/manoeuvring-systems/electric-bow-thrusters.html

 

Det spørs om det ikke vil hjelpe å finne ut av den nøyaktige typebetegnelsen og så sende en forespørsel til Vetus kan hjelpe litt på vei.

 https://www.vetus.com/en/contact

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...