Jump to content

Ballast i tresnekke?


arjosk

Recommended Posts

Da jeg satte vidunderet på land nå nylig, bar jeg ut diverse kanner med vann og metallbiter som lå "overallt" i båten, langs kjølen. Jeg spurte båtbyggeren om det virkelig var nødvendig å ha dette liggende, og fikk et litt uklart svar.

 

Hva sier ekspertisen om ballast i tresnekke, er det stor forskjell på bevegelsene i båten når den ikke har dette? Jeg må jo vurdere om jeg skal legge dette inn igjen til våren.... :confused:

Link to post
Share on other sites

Ingen båter er like,men min erfaring er at det nok bør være ballast i en trebåt,dette for å bedre stabiliteten.Det kan gjøres på flere måter,den enkleste er nok sandsekker,men den greieste er nok å støpe inn sement,husk alltid på og ta i betratning hvor dieseltanken ligger,ihvertfall hvis den er stor,slik at du ikke får slagside,men det går jo fint an og trimme den etter hvert,litt feiling og prøving må til.

Link to post
Share on other sites

,men den greieste er nok å støpe inn sement,

:eek::eek::eek: Støpe sement i trebåt, i kjøl ???? Aldri i livet. Hvordan skal det bli med råte og det som verre er??

 

Ballast er viktig i mange båter, ellers ruller de noe mer, men har mest med stabiliteten under ferd å gjøre. Tidlgere eiere har nok funnet den ballast som i dag er der som mest hensiktsmessig, men for all del, dersom du foretar ny-innstallasjoner av tanker, batterier etc endrer behovet seg slik at du må tilpasse deg det fortløpende. I Perlen har jeg masse ballast, jeg har ikke flyttet på noe av dette.

Link to post
Share on other sites

Støpe sement i kjøl er nok både velprøvd og et godt alternativ,dette vil ikke skape råte i det hele tatt,snakk med fiskere som har tresjark og spør dem om hva de har til ballast,storparten av svarene vil nok være sement,har selv hatt båt som var støpt sement i fra 1982,solgte den i 2004,fantes ikke tegn til råte.Så dette er nok ikke noe nytt,men ganske vanlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg er fullstendig klar over at sement i kjøl er ganske så utbredt, dog spesielt i skjøyter samt fiskefartøy.

 

Husk på èn ting, det er forskjell mellom ovenfornevnte fartøy kontra fritidsbåt. Med dèt menes at de først nevnte fartøy er "konstante" i forhold til at ominnredninger ikke forekommer, ei heller nymonteringer i form av tanker etc., så som i private fritidsfartøy (skøyter har så høy egenvekt at det ikke spiller rolle om man foretar endringer i det innredningsmessige her...).

 

I fritidsfartøy er normalt egenvekta ikke så høy, slik at som du selv er inne på i ditt første innlegg, pass på dieseltanken etc.....

 

Jeg er dårlig til å forklare meg, men håper du ser "tegninga mi"......

 

Et annet moment jeg nå kom til å tenke på, er at svært mange skøyter/fiskefartøy har fått støpt ballast når fartøyet er nytt, da er trevirket svært så tørt. Det er svært viktig at båten er tørr før man støper ballast, noe som vanskeliggjør oppgaven for en båt som er i bruk hvert år.

 

Et siste moment er vel at mange av de båter jeg har sett som har sementballast gjerne har kobberhud, istedet for bart tre. Vann"påtrenging" er derfor ikke så stor kontra bart trekjølbåter.....

Link to post
Share on other sites

Er enig i mye av det du nevner Perlen,men det er også støpt i mange sjarker fra ca 21 fot og oppover,min var 28,så det gjelder ikke bare treskøyter etc.Her i min båthavn er så og si alle trebåter støpt opp med ballast av sement,dette gjelder også fritidsbåter,er ikke så stor forskjell på en fritidsbåt av tre på noen og tjue fot kontra en sjark.Det er også blitt støpt i eksisterende båter,da legger man enten plast eller annet belegg i bunn før støping,dette er selvsagt opp til hver enkelt,det jeg ville frem til er at det gjelder både fritidsbåter og sjarker,dette er selvsagt opp til hver enkelt,men i prinsippet ser jeg ingen problemer med å støpe i en fritidsbåt enten den er kravelt eller klinket.

Link to post
Share on other sites

En jeg kjenner har støpt ballast i skøyta, men han la ned grunnmurs papp? (Slike plastplater som man har på grunnmur.)

 

Pluss at han lagde forskalinger så det ble mindre sementblokker. Disse er det også løfteører i.

Jeg ville nok gjort det på denne måten da det er praktisk. Om jeg hadde hatt skøyte da.

 

Til arildskaro;

Jeg ville nok brukt ballasten, eller du kan jo prøve båten uten.

Tipper du får deg en overraskelse til sommeren igjen.

Båten vil nok rulle en del

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker bildekk slanger fylt med lokkebuss. Har også brukt små stålkuler slike som de bruker til og slynge stål rør invendig , da blir det nesten som en sand sekk. det er ikke lurt og legge harde faste gjendsander som balast i trebåter da det er fare for at de kan bli liggende og "hammre" i stor sjø.

Balast skal heller ikke ligge i kjølen. Den skal helst ligge så langt ut i hver side av båten det er mulig, gjerne ved vannlinjen. Legges all tyngden midt i kjølen vil det virke omtrent som en pendel.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill! Det jeg også stusset over var at selv om tidligere eier hadde lagt inn ballast, så var den jo relativt liten i forhold til båtens vekt. Altså at det for meg syntes å være liten effekt i å ha det liggende der. Antar det var ca 70 til 90 kg, maks...

 

Hva er vanlig antall kg som ballast i en 26 fots snekke?

Link to post
Share on other sites

Balast skal heller ikke ligge i kjølen. Den skal helst ligge så langt ut i hver side av båten det er mulig, gjerne ved vannlinjen. Legges all tyngden midt i kjølen vil det virke omtrent som en pendel.

i snekka vår har vi kanner med blypellets; 4 x 5 liter + 8 x 2.5 liter. har flytta litt rundt

på disse, men blei absolutt mest fornøyd med alle i kjølen.

 

barx

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i noen tresjarker og samtlige har betong eller bly som ballast. Men det som er felles med de jeg har kjennskap til er at ballasten kan man flytte på. Det er mange som har støpt ballast men ikke fast i trevirket. Husker godt når min bestefar skulle på slip med sjarken, og vi måtte ta ut ballasten, den var støpt i blokker slik at man kunne ta den ut når det måtte passe.

Link to post
Share on other sites

I vår snekke er det ikke noe ballst i det hele tatt ennå. Tidligere eiere har klart seg uten, men vi merker at noe ballast bør man ha. Vi vurderer å bruke sandsekker slik at vi lett kan flytte på disse. Det jeg lurer på er hvor det er mest vanlig med ballast i en 28 fots tresnekke?

 

Har mye tyngde bak nå og regner med å legge en del ballast forran, men trengs det noe på sidene også?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

......Det jeg lurer på er hvor det er mest vanlig med ballast i en 28 fots tresnekke?

Det er så langt ut til sidene (ute i bordet) som mulig, på hver side - like i eller like under vannlinjen - du skal ha ballasten. Det er der den gjør mest nytte av seg - nemlig å stoppe pendling / rulling.

 

....tror jeg........ :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er så langt ut til sidene (ute i bordet) som mulig, på hver side - like i eller like under vannlinjen - du skal ha ballasten. Det er der den gjør mest nytte av seg - nemlig å stoppe pendling / rulling.

 

....tror jeg........ :rolleyes:

Stemmer det, jeg begynte og rote med dette i Aurora. Prøvde med ballasten i kjølen og det var ikke noe særlig :crazy:

Ut i sidene med ballasten og det ble så mye bedre igjen.

 

Må nok ha en del ballast i Bastarden også, ihvertall for og trimme båten så den ligger riktig i sjøen.

Jeg skal ha mesan også, satse på det hjelper i vindværet ihvertfall.

 

Hvor mye ballast man trenger er det vel ikke noe fasitsvar på.

Link to post
Share on other sites

i snekka vår har vi kanner med blypellets; 4 x 5 liter + 8 x 2.5 liter. har flytta litt rundt

på disse, men blei absolutt mest fornøyd med alle i kjølen.

 

barx

Bly har en egenvekt på drøyt 11. Litt avhengig av størrelsen på pelletsene vil vel fyllingsgraden av kannene komme opp i ca 70% ???

 

40 lx0,7x11 kg/l=308 kg

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha mesan også, satse på det hjelper i vindværet ihvertfall.

Mesanen er vel ikke tiltenkt andre oppgaver en å holde båten opp mot vinden ved fiske slik at man ved bruk av vridbarproppel eller sluregir kan holde båten i ro over fisken etc.

 

MIn første båt var en 21 fots sjark som det hadde hvert støpt betong i, denne var ikke oppdelt og gubben vi kjøpte den av sprengte den ut med småe ladninger. Dritten ble aldri tett igjen men noe skade i trevirket hadde den ikke. Et moment som ikek er nevnt her er at rkes båtene ligger ute hele året og dermed er vel fuktigheten temelig konstant.

 

Sandblåsersand har og høy egenvekt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

.......hadde hvert støpt betong i, denne var ikke oppdelt og gubben vi kjøpte den av sprengte den ut med småe ladninger.

:eek: Ikke skvetten, han dere gubben, nei! :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:eek: Ikke skvetten, han dere gubben, nei! :eek:

:headbang: Idiot vil jeg kalle det, jeg og kompisen min som var 17 år og ikke hadde greie på en ting kjøpte saken uten at den hadde hvert på vannet. VEldig lekk var den da sømmene hadde strekt seg under operasjonen. Var vel neppe store ladningene han brukte muligens bare fenghettene :smash:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er så langt ut til sidene (ute i bordet) som mulig, på hver side - like i eller like under vannlinjen - du skal ha ballasten. Det er der den gjør mest nytte av seg - nemlig å stoppe pendling / rulling.

 

....tror jeg........ :rolleyes:

Ved støping av ballast like under vannlinjen, tåler bordgangene denne vekten direkte, eller bør det forsterkes noe. I alle fall bør vel ikke ballasten legges i før båten er på vannet, eller ???

Ang. vekt så har jeg blitt fortalt at min 24 foter bør ha såpass som 3-400 kg ballast.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

OM du skal støpe ballast, vil jeg isåfall anbefale å se Dospens innlegg, samt eventuelt få anvisninger fra ham.

 

Jeg håper du tenker deg godt om før du eventuelt gjør dette ??

 

Jonkare, hva er årsaken til at sprengingsbasen tok ut ballasten før han solgte båten til deg, husker du det ?

Link to post
Share on other sites

Han eg kjøpte Kommedalen av sa at han hadde tatt ut i overkant av 400 kg ballast da han ofte hadde masse folk med ut på tur og fekk nok tonnasje av det :lol: Men det er fortsatt "noen" hundre kilo igjen i form av avdanka borrerør fra oljeindustrien fylt med betong armert med jernskrap...

At det er tatt ut ballast vises i vannlinjen der "gammel" vannlinje ligger oppunder 10cm høyere enn dagens...

 

Foreløpig har eg ikkje hatt behov for meir ballast igjen, og eg trur eg kommer til å ha det slik det er da båten oppfører seg bra i sjøen med den ballasten den har. Og skulle behovet melde seg blir det vel borrerør som kommer inn da dette kan tilpasses dei forskjellige krinker og kroker i båten ved å kappe til passe lengde.

 

Motoren aleine, uten propellanlegg, veier forøvrig 390 kg, og den er jo lavt plassert i båten :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Jonkare, hva er årsaken til at sprengingsbasen tok ut ballasten før han solgte båten til deg, husker du det ?

Han mente dette ikke var noe bra og at ballasten skulle ligge lengre opp.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...