Jump to content

Mistet propell VP290DP, finne riktig type Solas vs Orginal


Bodehode

Recommended Posts

Skjønner ikke helt hva som har skjedd...

Fredag var vi ute med båten, alt fungerte greit. Som det har gjort alle de 250 nautiske mil denne sesongen.

Men i dag skulle vi ut en tur, og båten slet med å komme i plan og dro kraftig til styrbord.

Stoppet opp og kontrollerte drevet, der manglet bakerste propell.

Har B7 propell(er),og en liten skade på den fremste, så jeg tenkte å kjøpe nytt sett.

Har lyst på stålpropeller, men pengeboken roper etter alu :-)

Har fått tilbud om å kjøpe et sett med Solas, men selger vet ikke hvilken type det er...

De er merket:

8531-130-21 og 8532-150-21

Hvilken type er dette i VP språket? C6/C7/C8? 

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Jeg fant en side som hjalp meg:

http://solaspropellers.com/index.php/products/prop-finder

 

Måtte legge inn VP nr, så fikk jeg opp Solas nr.

Så Solas prop jeg er tilbudt er C6.

 

Men på Solas står det at bakre propell har nr 8551-139-21, mens den som er i tilbudt sett har nr 8531-130-21.

Tenkte at dette ikke var er komplett sett, og kanskje en av propellene var byttet om...

Men på bildet av Solaskopi C6 på Telmo har bakre propell 8531-130-21, framre propell har samme nr som oppgitt (8532-150-21)

 

Solas Propeller.JPG

Solas Propeller 2.JPG

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

C7 er den største stål-propellen, denne har en stigning på 25,8, mens B7 har ca. 26 tommer stigning. Jeg spurte nylig winrace om dette, da jeg ønsket pris på stålpropeller som erstatter B8. B8 har 27,5 tommers stigning. 

Link to post

Ringte Telmo å spurte hvorfor det finnes to forskjellige nr på bakre propell (C6). Traff en hyggelig og serviceinnstilt kar som  kunne svare at det er kommet en oppgradert utgave av bakerste propell, derav forskjell på nr.

Så propell 8531-130-21 er erstattet av 8551-139-21.

Framre propell er samme som tidligere 8532-15-21.

Edited by Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
  • 2 weeks later...

Nå er propellene mottatt, veldig spent på resultatet.

Å gå fra B7 til C6 skal normalt gi bedre holeshot og toppfart, men siden det er 1.gen bakre propell er jeg usikker på resultatet...

118160528_309071556995244_1722761234654220397_n.png.7a1f50a68d96029cff4ec14dae0da17e.png

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
  • 3 months later...

Da er båten testet og resultatet klart.

Mistet noen knop på marsj- og toppfart...

B7 :

Toppfart 4300rpm/39 knop

Marsjfart 3800rpm/32 knop

Solas kopi C6 gen1:

Toppfart 4300rpm/36 knop

Marsjfart 3800rpm/29 knop

Men båten er betydelig kjappere opp av vannet (holeshot).

Måling med B7 var sommer, flatt hav (trim +1), 20C, alene i båten og kalesjen nede, og med Solas var høst/vinter, litt bølger (baug trimmet ned til -1), 8C, to i båten og kalesjen oppe. Vær, vind, bølger og havstrømning spiller selvsagt inn, med det er umulig å oppnå like forutsetninger...  

Kan selvsagt kjøpe gen2 av bakre propell (større diameter) for å jage noen knop, men foreløpig sier jeg meg fornøyd.

191DD400-6D65-4917-91D2-8AA3C8AAFB16.jpeg.e4fe45c412bd27fd06a11a5382e864f5.jpeg

Edited by Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...