Jump to content

Varmluftutløp til akterdekk på lukket båt??


olpi

Recommended Posts

Finnes det en type gjennomføringer for varmluftsutløp til varmere som kan benyttes mot akterdekk?

Tenker da på et gjennføring/spjell som er til stenge. og som blir helt vanntett. Det bør selvfølgelig også være ganske solid. Skal tåle at man spyler og gjør rent uten å ta inn vann/tar skade av det.

 

Greit med et utløp til aktdekk også, slik at man kan sitte der på sensommer kvelder å ha det lunt og tørt under kalesjen. På høst vintertid uten kalesje må den imidertid kunne sikres og lukkes helt.

Kunne jo kansje vært en løsning alà selvlensgjennomføringer man får kjøpt med en propp/plugg som ekpanderer i hullet.

 

Ser mange benytter POD`r og gassovner bak der, men hvis man kan få en god løsning fra båtvarmeren så hadde jo det vært bedre.

Link to post
Share on other sites

Holder det ikke med et vanlig utløp av plast med spjell hvis du legger varmluftslangen i en bøy oppover, slik at evt vann ikke kommer langt/renner ut igjen med en gang? Slangen er jo av alu, så den tåler jo vann, og hvis det skulle ligge noen dråper der, forsvinner jo det med en gang du bruker varmeren...

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Kanskje en INSPEKSJONSLUKE 143 MM

Art.nummer: 7369-00 fra Maritim. Da må man lage en overgang fra luftslangen (normalt 60-75 mm) til lukens diameter på 104mm. Alternativt kan man feste et ordinært luftuttak innenfor inspeksjonsluken på en egen plate som skrus fast i veggen, bak inspeksjonsluken.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Kanskje en INSPEKSJONSLUKE 143 MM

Art.nummer: 7369-00 fra Maritim. Da må man lage en overgang fra luftslangen (normalt 60-75 mm) til lukens diameter på 104mm. Alternativt kan man feste et ordinært luftuttak innenfor inspeksjonsluken på en egen plate som skrus fast i veggen, bak inspeksjonsluken.

 

Mvh. BEG

 

Det var kanskje ingen dum løsning... .

 

Da får man jo steng den, og det blir helt vanntett og solid. Ser ikke ut som der et noen særlig flens på denn luken så ditt siste tips med en platen på innsiden er nok kanskje best.

 

:yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tenkt på å montere en slik sak over mitt uttak på akterdekket:

 

Fra Maritim:

 

Art.nummer: 4260-00

 

Skal ta en prat med de først for å være sikker på at det kan passe... Håper jeg kan få fingrene under inntaket for å åpne/stenge spjeldet. Det er en av tingene jeg vil ha svar på...

 

Fikk ellers oppgitt av forhandler av varmeapparatet at så lenge spjeldet var stengt holdt det tett for evt, regnvann.

Det har jeg aldri undersøkt, da jeg har kalesje over akterdekket. Denne skal taes av i november/desember....

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på å montere en slik sak over mitt uttak på akterdekket:

 

Fra Maritim:

 

Art.nummer: 4260-00

 

Skal ta en prat med de først for å være sikker på at det kan passe... Håper jeg kan få fingrene under inntaket for å åpne/stenge spjeldet. Det er en av tingene jeg vil ha svar på...

 

Fikk ellers oppgitt av forhandler av varmeapparatet at så lenge spjeldet var stengt holdt det tett for evt, regnvann.

Det har jeg aldri undersøkt, da jeg har kalesje over akterdekket. Denne skal taes av i november/desember....

Jeg vil heller ha en "pottetett" løsning enn 4260-00. At originalventilen til varmeren kan holde tett for regnvann stemmer nok. Det jeg er mer bekymret for er ved spyling av dekk, og av sikkerhetsmessige årsaker vil jeg ha uteplassen tett og soild uten "svake "punkter når man går i røff sjø uten kalesje.

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg satt og tenkte en stund i båten min før jeg borret hull. Utløpet til varmeren var planlagt ca. 30 cm. opp fra dekket. Hvis jeg fikk så mye sjø på dekk ville vannet fosse inn dekkslukene pluss inn i lugaren. Dekket ville svikte pga. vekten slik at lukene holder ikke tett i pakningene. Døren i akterskottet er heller ikke konstruert for å tåle slikt trykk. Stabiliteten ville være ganske dårlig med så høyt tyngdepunkt med alt det vannet i fri væskeoverflate på dekk. I tillegg ville innløpet for luft til motor og defroster på utsiden få alvorlige problemer hvis sjøene slår godt over rekken og inn i båten. Utløp fra vasker og eksos fra varmer og kokeapparat vil og være under lenge før det slår over rekken. Dekksventilen på fordekket vil heller ikke være tett lengre. Fant ut at da er jeg ikke ute og kjører båt, derfor borret jeg hull med god samvittighet. Brukte sika på gjennomføring og skruer slik at det er tett i tillegg til at slangen er bøyet litt opp som en svanehals. Er kalesjen tatt av for vinteren er ventilen stengt.

Et deksel over vil sørge for at eventuelt skvett ikke vil kunne komme inn i slangen.

 

Slik ressonerte jeg......... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ikke dårlig tenkt det. Løsningen din er god den.

 

Tror også løsningen med den lille inspeksonsluken som BEG tipset om, og en plate der varmervetilen festes på innsiden er bra løsning. Tror ikke flensen på luken bygger noe særlig i hullet, slik at "veggen" kan plassers flush i bakkant. Tenkte å plassere den lavt relativt nær dørk, og da er det kjekt at den er helt tett.

 

 

 

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

På forespørsel fra NB, var jeg også inne på tanken om en separat varmedyse mot akterdekk. Slo det fra meg pga. en ekstra åpning ut. Tenkte som så at det vil komme nok varme ut under kalesjen når bakdøra står på vid veg. Har så langt ikke erfart behovet for noen ekstra varme under kalesjen på bakdekket.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Smart tenkt gudrun!

 

Jeg kan trøste deg med en ting, og det er at det er veldig kjekt å ha en varmedyse til akterdekk. Det hadde jeg på min skilsø 975 fb, og ville ikke vært det foruten. Brukte den ikke så ofte, men du verden så bra løsning det var....og god varme var det også. Det hender noen kvelder i løpet av sesongen hvor en sitter ut med kalesjen oppe, og kunne trengt litt varme der bak. Annen varme kan du jo ikke får der bak, hvis du da ikke ligger i en innhavn med strømtilgang.

Link to post
Share on other sites

Har så langt ikke erfart behovet for noen ekstra varme under kalesjen på bakdekket.

 

Hei har varmluft spjell ut på akter dekk og det fungrere bra.( vi voksne kan sitter lite mer ustørd med stengt dørr og ungdomerne kan gjøre det dom vil) Det er et enkelt spjell orginal levert fra NB som går at stenge har ikke haft problem når jeg vasker dekk. :smiley: ( Bruker ikke kalesj under vinter sesongen har inge problem da heller)

 

Hasse

NB 820

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...