Jump to content

Mva på privatkjøp fra sverige


Jon-Kåre

Recommended Posts

Er det noen som vet om jeg må betale mva på et kjøp av trimplan fra en privatperson?????.

 

Finnes det noen grense på beløp som er fritatt for mva ilikhet med hvis man selv er i landet og handler????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Såved et kjøp på 3000,- sek så blirden virkelige prisen 3000,- x 0,85 (Diff. norsk og svensk kr) x 1,25 (mva) = 3187,50.

 

Jeg har jo en bror som bor i Malmø for vel sende pakken til han hvis dette blir aktuelt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da må jeg betale på forskudd og det ser jeg på som helt uaktuelt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Såved et kjøp på 3000,- sek så blirden virkelige prisen 3000,- x 0,85 (Diff. norsk og svensk kr) x 1,25 (mva) = 3187,50.

Nei, man får ikke fratrukket moms på privatkjøp. Så det blir 3000,- x 0.25 å betale i moms. Det er også moms på frakten.

 

PS: vennligst ikke post "lure metoder" som bryter med norsk lov..

Link to post
Share on other sites

Nei, man får ikke fratrukket moms på privatkjøp. Så det blir 3000,- x 0.25 å betale i moms. Det er også moms på frakten.

 

Den skjønte jeg ikke på, det kan da ikke være meningen at jeg skal betale 25% mva på svenske kroner, Når jeg får dette tilsendt pakken skal jeg jo betale 3000,- sek for den noe som er 2550,- nok

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ingar - når tror jeg du missforstår jonkare litt. Det han gjør er å omregne beløpet på 3000 SEK til NOK ved å gange med 0,85 som er kursen. Så legger han på 25% mva og får 3.187,50 som blir det varen koster.

 

Dette må vel være helt etter boken og regelverket.

 

Av og til så virker det på meg som at man i streben etter å unngå forslag til omgåelse av reglene eller forslag til mulige smutthull fra regelverket ser spøkelser på høylys dag.

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i. Sorry jonkare, jeg må kjøpe briller... :blush::blush:

:lol: Greit det, en annen ting hvorfor står det 0 på antall visninger på dette innlegget

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke moms på privat kjøp :confused: Det tviler jeg sterkt på

Hvis varen hadde befunnet seg i norge så er nok det riktig d det allerede er betalt mva på varen, men ved import til norge blir den lagt på

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Reglene er helt klare.

Har man vært utenfor Norge i mindre enn 24 timer, kan man ha med seg varer for NOK 3000.-.

Har man vært utenfor Norge lengre, kan man ha med varer for NOK 6000.-.

De særnorske kvotene for tobakk, vin, brennevin og øl gjelder selvsagt.

Har du kjøpt trimplan for SEK 3000.-, kan du slenge de i bagasjerommet og kjøre over grensa med den beste samvittighet. Det er helt lovlig. Husk kvittering.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Får du varene sent som oppkrav, avsenderen legge ved faktura ettersom det er denne tollkontoret beregner Mva utfra. Uten vedlagt faktura tar det fort en uke eller to i tillegg..

Noen hundrelapper koster det og.

Har fått tilsendt varer som postoppkrav fra Sverige en gang, og det var et svare spetakkel.

Ikke nok med at tollbehandlingen tok nesten 14 dager pga. manglende faktura, men damen på butikken klare ikke å ta betalt en gang... Varen skulle betales i Svenske kroner, og tollgebyr i Norske.

Endte med at jeg bare betalte tollgebyret og fikset betalingen for varen direkte med selgeren :eek:

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut som det endelig har blitt trimplan på meg. Kjøpt privat men urørt i eske til under halv pris av ny. Får de sendt til min bror som bor i Malmø. Om dette er omgåing av reglene vet ikke jeg men sparer man 700-800,- så sparer man det, lurer på hva jeg kan handle for den summen. Skulle muligens ha hatt meg et nyere 2 bluss kokeapperat da det jeg har er noe gamle greier som har hvert montert i en campingvogn :yesnod::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...