Jump to content

Raymarine gps, Raystar? Eller noe annet?

Hybrid

Recommended Posts

Detter er en RS 130 ifølge nummeret E32153. Usikker på om denne har batteri. Fant en video på Youtube som viste batteri bytte på RS 125. Der satt batteriet rett under lokket. 

Har du sjekket LED lyset på antennen?

Rødt= feil i kobling, Oransj= ingen satelitter innenfor rekkevidde og grønn= fix OK

Har du sjekket at det er spenning inn på SeatalkNG konverter?

crewchief73 skrev 42 minutter siden:

Detter er en RS 130 ifølge nummeret E32153. Usikker på om denne har batteri. Fant en video på Youtube som viste batteri bytte på RS 125. Der satt batteriet rett under lokket. 

Rødt= feil i kobling, Oransj= ingen satelitter innenfor rekkevidde og grønn= fix OK

takk for svar.

Koblet av seatalk pluggen og koblet tilbake og nå blinker antennen hvert sekund/andre sekund grønt. Men plotteren sier fortsatt ingen antenne.

noen ideer?

mvh

F49CFC8A-2D6F-43AD-A7DF-72AA8ED244A0.jpeg

107CF0D3-E7AF-4645-9B44-73E67A437AAB.jpeg

Redigert av Hybrid (see edit history)
crewchief73 skrev for 2 timer siden:

Spennings på converteren er ok. Det som er spesielt er at jeg ikke får opp satelittene i listen og kartene oppdaterer ikke seg, men jeg får opp fart og kompass. Når jeg plugger av antennen så får jeg opp: posisjon mistet

mvh

Ser på bildet med teksten Ingen Antenne. Mener dette er radar antenne som plotteren leter etter. Har du radar tilkoblet plotteren? Ser ut som det er lagt på radar overlegg i bildet.

Kan jo virke som GPS antennen er i orden. Husker at på C-serien kunne man velge eksternt GPS signal eller Differental GPS.

Monterte mye Raymarine utstyr i tidligere jobb, men det er noen år siden nå. Begynner å bli rusten desverre.

Husker det var slags intern GPS som brukte radiosignaler. Ble visst brukt i større havner på kontinentet.

Sto plotteren i Differental GPS modusen fikk vi problemer med GPS signalet, synes jeg å huske. 

Tilsvarende GPS antenne som denne hadde jeg mye plunder med i en tidligere båt. Stort sett mistet jeg kontakten med antennen hver gang etter at båten hadde ligget i ro ei stund og måtte da opp i masta og skru ut pluggen og sette den inn igjen slik at den grønne indikatoren kom tilbake. Systemet var kjøpt og installert som nytt fra forhandleren da jeg kjøpte båten som nybygg, problemene oppsto etter et par-tre år.

Endte med å måtte bytte antenna, fikk aldri det kontaktsystemet bra.

• 2 uker senere...
crewchief73 skrev On 16.8.2020 at 17.58:

Ser på bildet med teksten Ingen Antenne. Mener dette er radar antenne som plotteren leter etter. Har du radar tilkoblet plotteren? Ser ut som det er lagt på radar overlegg i bildet.

Kan jo virke som GPS antennen er i orden. Husker at på C-serien kunne man velge eksternt GPS signal eller Differental GPS.

Monterte mye Raymarine utstyr i tidligere jobb, men det er noen år siden nå. Begynner å bli rusten desverre.

Husker det var slags intern GPS som brukte radiosignaler. Ble visst brukt i større havner på kontinentet.

Sto plotteren i Differental GPS modusen fikk vi problemer med GPS signalet, synes jeg å huske. 

Takk for svar. Husker du hvor i menyen jeg kunne slå av radaroverlegg?

det er ingen radar på båten.

mvh

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...