Jump to content

Justering luftmengde - Mariner 50 Hk 2takter (03 mod)


Barillion

Recommended Posts

Hei. 
Er bare meg igjen😁

Har etter demontering/rensing av forgassere hatt problemer med at ikke motoren starte lett (ref. tidligere innlegg).

Har nå juster mye på luftmengde/Airmix skruene for å få denne motoren til å starte/gå stabilt.

Etter jeg har justert dette, starter den lett.

Skrudde samtlige luftmengde-skruer inn til motstand og ut igjen 1 1/4 runde (fra service manual).

Har etter dette tatt for meg en forgasser om gangen men den står i gir.

Justert denne ned til den begynner å jukse/feil tenner.Tatt den da tilbake til den går rent og fint (etter mitt øre).

Har etterpå stil tomgangen. Når jeg da drar på når den står i fri høres den ikke god ut etter min mening.

Synes dere dette er ok eller har jeg justert meg helt vekk?

 

 

Redigert av Barillion (see edit history)
Link to post
Barillion skrev for 3 timer siden:


Skrudde samtlige luftmengde-skruer inn til motstand og ut igjen 1 1/4 runde (fra service manual).

 

Man skal være ytterst forsiktig når man gjør denne manøveren. Det skal ikke mye til før man skrur til for hardt når man skrur inn og skader «setet» skruen butter mot. 

 

 

Barillion skrev for 3 timer siden:

Har etter dette tatt for meg en forgasser om gangen men den står i gir.


Hvis det er flere forgassere, kan det kanskje være en ide å sjekke både synkronisering og balansering i tillegg. 
 

 

Når det gjelder video, så har jeg ikke kompetanse til å høre om noe er galt. Men kanskje @Odyssevs kan svare deg på dette ?

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Ah godt poeng, leste og øyeblikkelig glemte....... 

Juster på tomgang som beskrevet. Om den da er ruskete i gir har du et annet problem (bensintilførsel eller tenningsforstilling). Dette er enkle motorer, sleggeteknologi :-)  Så om alt virker som det skal og justering på tomgang er ok skal det gå pent under alle forhold. 

Redigert av Odyssevs (see edit history)
Link to post
VegJoh skrev 35 minutter siden:

 

Man skal være ytterst forsiktig når man gjør denne manøveren. Det skal ikke mye til før man skrur til for hardt når man skrur inn og skader «setet» skruen butter mot. 

 

 


Hvis det er flere forgassere, kan det kanskje være en ide å sjekke både synkronisering og balansering i tillegg. 
 

 

Når det gjelder video, så har jeg ikke kompetanse til å høre om noe er galt. Men kanskje @Odyssevs kan svare deg på dette ?

 

Når jeg skriver motstand, så må jeg redigere meg til lett motstand.Har vært veldig forsiktig.

Det er 3 forgassere  og jeg har sjekket synkroniseringen og alle åpner likt, men jeg har ikke utstyr til.Har sett på YouTube at man kan lage  slikt ut flasker, slanger og spylervæske, men skjønner ikke helt hvor jeg skulle ha koblet slangen til forgasseren.

Link to post

Den enkleste metoden for å sjekke synkroniseringen er en tynn gummislange i øret, hold den andre enden tett foran hver forgasser etter tur. Øret er utrolig sensitivt for endring i pitch i suselyden. Eneste utfordringen er å få tak i en egnet slange. Myk gummi (ikke plast) ca 6 - 7 mm innerdia og tynnvegget slik at luftstrømmen rundt slangeenden forstyrres minst mulig. 

Link to post
Odyssevs skrev 7 minutter siden:

Ah godt poeng, leste og øyeblikkelig glemte....... 

Juster på tomgang som beskrevet. Om den da er ruskete i gir har du et annet problem (bensintilførsel eller tenningsforstilling). Dette er enkle motorer, sleggeteknologi :-). Så om alt virker som det skal og justering på tomgang er ok skal det gå pent under alle forhold. 

Takk Odyssevs. Da følger jeg det du beskrev. Stod i verksted manualen at den skulle i gir før justering skjønner du. Om det ikke gir rett resultat i fri eksos når den står i gir, så er jeg like langt. 

Link to post
Odyssevs skrev 3 minutter siden:

Den enkleste metoden for å sjekke synkroniseringen er en tynn gummislange i øret, hold den andre enden tett foran hver forgasser etter tur. Øret er utrolig sensitivt for endring i pitch i suselyden. Eneste utfordringen er å få tak i en egnet slange. Myk gummi (ikke plast) ca 6 - 7 mm innerdia og tynnvegget slik at luftstrømmen rundt slangeenden forstyrres minst mulig. 

 

Odyssevs skrev 6 minutter siden:

Den enkleste metoden for å sjekke synkroniseringen er en tynn gummislange i øret, hold den andre enden tett foran hver forgasser etter tur. Øret er utrolig sensitivt for endring i pitch i suselyden. Eneste utfordringen er å få tak i en egnet slange. Myk gummi (ikke plast) ca 6 - 7 mm innerdia og tynnvegget slik at luftstrømmen rundt slangeenden forstyrres minst mulig. 

Stas med folk som kan så mye.Da blir slange kjøp i morgen 👍🏻😉

Takk

Link to post

Hei

I mine ører høres det også ut som den går kun på 2 sylindre når du gir litt gass. Nå kjenner jeg ikke Mariner i detalj men på Johnson/Evinrude to-taktere med forgassere fra den tiden er det helt essensielt at undervannshus/eksos står i vann når man justerer lufteskruer, ihht servicemanualene og egen erfaring.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...