Barillion Startet 12.August.2020 Del på Facebook Startet 12.August.2020 (redigert) Hei. Er bare meg igjen😁 Har etter demontering/rensing av forgassere hatt problemer med at ikke motoren starte lett (ref. tidligere innlegg). Har nå juster mye på luftmengde/Airmix skruene for å få denne motoren til å starte/gå stabilt. Etter jeg har justert dette, starter den lett. Skrudde samtlige luftmengde-skruer inn til motstand og ut igjen 1 1/4 runde (fra service manual). Har etter dette tatt for meg en forgasser om gangen men den står i gir. Justert denne ned til den begynner å jukse/feil tenner.Tatt den da tilbake til den går rent og fint (etter mitt øre). Har etterpå stil tomgangen. Når jeg da drar på når den står i fri høres den ikke god ut etter min mening. Synes dere dette er ok eller har jeg justert meg helt vekk? Redigert 12.August.2020 av Barillion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 Barillion skrev for 3 timer siden: Skrudde samtlige luftmengde-skruer inn til motstand og ut igjen 1 1/4 runde (fra service manual). Man skal være ytterst forsiktig når man gjør denne manøveren. Det skal ikke mye til før man skrur til for hardt når man skrur inn og skader «setet» skruen butter mot. Barillion skrev for 3 timer siden: Har etter dette tatt for meg en forgasser om gangen men den står i gir. Hvis det er flere forgassere, kan det kanskje være en ide å sjekke både synkronisering og balansering i tillegg. Når det gjelder video, så har jeg ikke kompetanse til å høre om noe er galt. Men kanskje @Odyssevs kan svare deg på dette ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Odyssevs Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 (redigert) Høres ut som tomgangsturtall er litt lavt og nesten umerkelig nøling av og til. Når det gjelder justering ned igjen av forgassere, ta dem samtidig ikke hver for seg. En 1/4 omdreining på hver, lytt og sjekk at den fortsatt går gjevnt. Og så videre. Når den begynner å gå ugjevnt opp igjen 1/4 på begge. Redigert 12.August.2020 av Odyssevs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 Justert mens motor er i gir, skriver du. Er dette når båten står på land? Dette må gjøres på vannet skal det ha noen hensikt. Syntes ikkje den hørtes så vært ut på videoen, blir litt vanskelig og høre skikkelig med fri eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 (redigert) Ah godt poeng, leste og øyeblikkelig glemte....... Juster på tomgang som beskrevet. Om den da er ruskete i gir har du et annet problem (bensintilførsel eller tenningsforstilling). Dette er enkle motorer, sleggeteknologi :-) Så om alt virker som det skal og justering på tomgang er ok skal det gå pent under alle forhold. Redigert 12.August.2020 av Odyssevs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barillion Svart 12.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2020 VegJoh skrev 35 minutter siden: Man skal være ytterst forsiktig når man gjør denne manøveren. Det skal ikke mye til før man skrur til for hardt når man skrur inn og skader «setet» skruen butter mot. Hvis det er flere forgassere, kan det kanskje være en ide å sjekke både synkronisering og balansering i tillegg. Når det gjelder video, så har jeg ikke kompetanse til å høre om noe er galt. Men kanskje @Odyssevs kan svare deg på dette ? Når jeg skriver motstand, så må jeg redigere meg til lett motstand.Har vært veldig forsiktig. Det er 3 forgassere og jeg har sjekket synkroniseringen og alle åpner likt, men jeg har ikke utstyr til.Har sett på YouTube at man kan lage slikt ut flasker, slanger og spylervæske, men skjønner ikke helt hvor jeg skulle ha koblet slangen til forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 Den enkleste metoden for å sjekke synkroniseringen er en tynn gummislange i øret, hold den andre enden tett foran hver forgasser etter tur. Øret er utrolig sensitivt for endring i pitch i suselyden. Eneste utfordringen er å få tak i en egnet slange. Myk gummi (ikke plast) ca 6 - 7 mm innerdia og tynnvegget slik at luftstrømmen rundt slangeenden forstyrres minst mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Barillion Svart 12.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2020 Odyssevs skrev 7 minutter siden: Ah godt poeng, leste og øyeblikkelig glemte....... Juster på tomgang som beskrevet. Om den da er ruskete i gir har du et annet problem (bensintilførsel eller tenningsforstilling). Dette er enkle motorer, sleggeteknologi :-). Så om alt virker som det skal og justering på tomgang er ok skal det gå pent under alle forhold. Takk Odyssevs. Da følger jeg det du beskrev. Stod i verksted manualen at den skulle i gir før justering skjønner du. Om det ikke gir rett resultat i fri eksos når den står i gir, så er jeg like langt. Sitér dette innlegget Link to post
Barillion Svart 12.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2020 Odyssevs skrev 3 minutter siden: Den enkleste metoden for å sjekke synkroniseringen er en tynn gummislange i øret, hold den andre enden tett foran hver forgasser etter tur. Øret er utrolig sensitivt for endring i pitch i suselyden. Eneste utfordringen er å få tak i en egnet slange. Myk gummi (ikke plast) ca 6 - 7 mm innerdia og tynnvegget slik at luftstrømmen rundt slangeenden forstyrres minst mulig. Odyssevs skrev 6 minutter siden: Den enkleste metoden for å sjekke synkroniseringen er en tynn gummislange i øret, hold den andre enden tett foran hver forgasser etter tur. Øret er utrolig sensitivt for endring i pitch i suselyden. Eneste utfordringen er å få tak i en egnet slange. Myk gummi (ikke plast) ca 6 - 7 mm innerdia og tynnvegget slik at luftstrømmen rundt slangeenden forstyrres minst mulig. Stas med folk som kan så mye.Da blir slange kjøp i morgen 👍🏻😉 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 Kan være vanskelig å høre uten belastning, men jeg synes det høres ut som at den går på kun 2 sylindre. Napp ut en tennplugg om gangen, og se om den endrer gange. Sitér dette innlegget Link to post
Barillion Svart 13.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2020 larshans1 skrev for 5 timer siden: Kan være vanskelig å høre uten belastning, men jeg synes det høres ut som at den går på kun 2 sylindre. Napp ut en tennplugg om gangen, og se om den endrer gange. Skal sjekke det. Har tidligere i sommer skifte en coil som var defekt 🙄 Sitér dette innlegget Link to post
ToreKn Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 Hei I mine ører høres det også ut som den går kun på 2 sylindre når du gir litt gass. Nå kjenner jeg ikke Mariner i detalj men på Johnson/Evinrude to-taktere med forgassere fra den tiden er det helt essensielt at undervannshus/eksos står i vann når man justerer lufteskruer, ihht servicemanualene og egen erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 (redigert) Nå er det sjeldent noen grunn til å justere lufteskruene på forgasserne. Nesten alle forgasserproblemer kommer av dritt i dyser og kanaler. Eller at noen har skrudd de i stykker... Ultralydvasker er ofte redningen dersom det ikke blir bra med forgasserrens og trykkluft. Redigert 13.August.2020 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.